3 392 852 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag har också pysslat med dammsamling.
Spånavskiljare till DUAB-spånsugen. Modell quick and dirty eftersom jag har haft en massa hyvelspån över hela golvet i en vecka som är så tråkiga att peta loss ur skyddsgallret varannan minut.
Funkar hyggligt.
Spånavskiljare till DUAB-spånsugen. Modell quick and dirty eftersom jag har haft en massa hyvelspån över hela golvet i en vecka som är så tråkiga att peta loss ur skyddsgallret varannan minut.
Funkar hyggligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått upp lite mysbelysning i hallen till kontoret så man slipper famla i mörkret när man jobbat sent. Det blev även en liten film om projektet!
https://youtu.be/zzJgO5j_j8U
https://youtu.be/zzJgO5j_j8U
Logga in
Skapa konto
Mors dag imorgon söndag. Jag gör precis som på mellanstadiet: En skärbräda
Raksträckorna gick bra på bandsågen men kurvtagningen med 1/2"-blad är sådär så det blir old school istället.
Stöddiga årsringar i eukalyptus. Det luktar väldigt gott också :wow:
Logga in
Skapa konto
Raksträckorna gick bra på bandsågen men kurvtagningen med 1/2"-blad är sådär så det blir old school istället.
Logga in
Skapa konto
Stöddiga årsringar i eukalyptus. Det luktar väldigt gott också :wow:
Logga in
Skapa konto
Forts från ovan.
Hyvla och borra ett 12 mm hål.
Forma med rasp och spånhyvel.
Skära läderremmar från ett loppisbälte.
Färdigt
Hyvla och borra ett 12 mm hål.
Logga in
Skapa konto
Forma med rasp och spånhyvel.
Logga in
Skapa konto
Skära läderremmar från ett loppisbälte.
Logga in
Skapa konto
Färdigt
Logga in
Skapa konto
Organiserat om verkstan och storstädat.
Flyttat den här bänken från hörnet den stod i
Så att jag kan lägga den här nya bänken i dess plats:
Vi hade ett "loppisrace" i byn, ett evenemang där gårdar får delta och folk får gå omkring i gårdarna och se vad folk ställer ut. Jag hittade då denna, 700kr och jag fick den levererad.
Bordssågen och hyveln kommer nog att flyttas vid behov än... Fräsbordet lade jag i mitten av golvet, tänkte se om det kan funka som improviserat monteringsbord då det inte används för att fräsa.
Flyttat den här bänken från hörnet den stod i
Så att jag kan lägga den här nya bänken i dess plats:
Vi hade ett "loppisrace" i byn, ett evenemang där gårdar får delta och folk får gå omkring i gårdarna och se vad folk ställer ut. Jag hittade då denna, 700kr och jag fick den levererad.
Bordssågen och hyveln kommer nog att flyttas vid behov än... Fräsbordet lade jag i mitten av golvet, tänkte se om det kan funka som improviserat monteringsbord då det inte används för att fräsa.
Har sett alla roliga videos som läggs ut av medlemmar och tänkte det skall jag testa också..
[video]https://youtu.be/cwUOg1k1y-A[/video]
En film om en morsdags present.. Blev kanske lite lång, men detta är ju mitt första försök..
[video]https://youtu.be/cwUOg1k1y-A[/video]
En film om en morsdags present.. Blev kanske lite lång, men detta är ju mitt första försök..
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Fixat med bandsågen, värmt nedre hjulet för att få av kullagrena, mitt gummi verkar ta tid så då kan jag lika gärna fixa annat så länge.
Under tiden jag griljerade hjulet gjorde jag mer parafin/lacknafta-blandning
Och sen började jag fixa lite med min internationel woodworker också..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Under tiden jag griljerade hjulet gjorde jag mer parafin/lacknafta-blandning
Logga in
Skapa konto
Och sen började jag fixa lite med min internationel woodworker också..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag byggde en ställning och tvättade av fasaden. Skall lägga ett lager färg när vattnet torkat bort.
Ställningen fungerar finfint. Stabil och går att flytta i sidled utan problem (jag når inte hela fasaden på en gång).
Som gammal klätterinstruktör bedömer jag den som säker nog...
Det krävdes lite funderande eftersom jag var ensam vid bygget, undantaget när sista benparet restes då min fru hjälpte. Men krysset och reglerna under plankorna satte jag dit ensam.
Om en vecka skall den demonteras och flyttas till andra sidan för byte av två fönster.
Det känns bra att inte balansera ståendes på tå på en sexmeters stege (som jag sett grannar göra...).
Stegen jag klättrar upp på är säkrad med spännband.
Ställningen fungerar finfint. Stabil och går att flytta i sidled utan problem (jag når inte hela fasaden på en gång).
Som gammal klätterinstruktör bedömer jag den som säker nog...
Det krävdes lite funderande eftersom jag var ensam vid bygget, undantaget när sista benparet restes då min fru hjälpte. Men krysset och reglerna under plankorna satte jag dit ensam.
Om en vecka skall den demonteras och flyttas till andra sidan för byte av två fönster.
Det känns bra att inte balansera ståendes på tå på en sexmeters stege (som jag sett grannar göra...).
Stegen jag klättrar upp på är säkrad med spännband.
Trevlig film Är ditt hyvelskydd trasigt? Ser lite konstigt ut att det faller pladask ner, och lite vanskligt att hålla skyddet uppe med ena handen medan du petar in plankan nån cm så skyddet vilar på den innan du börjar hyvla.jackt skrev: