Det gamla vanliga :rolleyes: gjort klart fler knivar. Dessa är till mina små grabbar här hemma. 170 mm OAL. 2.5 mm tjock 14C28N. Micartaskaft.
Hand håller en nygjord kniv med 170 mm längd och micartahandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en handgjord kniv med micartahandtag och 14C28N stål, 170 mm total längd.
Skapa konto

• Gilla
nino och 14 till
  • Laddar…
Snygga knivar ! Kan du inte göra en film som visar a-ö tillverkning av en kniv ?

• Gilla
LRSvensson och 1 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Snygga knivar ! Kan du inte göra en film som visar a-ö tillverkning av en kniv ?
Tack! Jo jag kan absolut göra det, alternativt en tråd med en bildserie, framöver.

• Gilla
nino och 13 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Tack! Jo jag kan absolut göra det, alternativt en tråd med en bildserie, framöver.
Kanske en slipskola? Mina knivar är endera nyköpta eller slöa

P pfb skrev:
Kanske en slipskola? Mina knivar är endera nyköpta eller slöa
Jag kan ta med lite sådant också, det är ju en del av slutet på tillverkningen av en kniv.

• Gilla
LRSvensson och 3 till
  • Laddar…
Två hemgjorda träbänkar skapade med alaskan sågverk vid en eldstad utomhus.
Skapa konto

Snajdade till ett par bänkar med alaskan sågverket.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Idag har jag tagit CAD-modellen till verkligheten....
Motorfäste till?

• Bild av en hemmagjord CAD-anordning (Cardboard Aided Design) med träbit och metallkomponenter i en verkstad.
    Skapa konto
  • Metallkonstruktion med infästningsdetaljer och en packad kartong som en del i ett CAD-designprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
mkristensson och 6 till
  • Laddar…
Miata NA 1,6 i Locost... (y)

[länk]

Lite mera CAD...
Kul, är själv inne på nummer två. Första är en superseven replika med pintomotor som är bänkad till 176,3 hk. Gatbesiktigad. Nummer två är en zetecmotor med sprut. Där är bara SFRO 1:an klar.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Kul, är själv inne på nummer två. Första är en superseven replika med pintomotor som är bänkad till 176,3 hk. Gatbesiktigad. Nummer två är en zetecmotor med sprut. Där är bara SFRO 1:an klar.
Skoj! Är du medlem på Locostsweden? Har en tråd där ... (y)

Miata NA 1,6 i Locost... (y)

[länk]

Lite mera CAD...
du jäklar alltså det där är inspiration.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kollage av en hembyggd träbro i skogen i olika byggskeden med personer och motorsåg.
Skapa konto

Ser det ut som en bro, tål att stå på som en bro så är det väl en bro :)

det var rätt bra med mygg men motorsågen skrämde bort asen rätt bra ;)

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Håller på med en grej:). Kom halvvägs idag, resten kommer en annan dag. Lite koncepttest och provar mig fram under arbetets gång. Vi får se hur det går.

[bild]
[bild]
[bild]
jag tänkte ge mig på att kopiera din variant här Ola. Jag bara undrar va den dära som stången löper i kallas? Varpå du har satt en låsspak att stoppa med. Letar lite material nämligen :)

Cumaro är trevligt, men rätt speciellt att jobba med. Vårt bord med låtsasstenskiva vek sig i går och jag tänkte att det vore synd att kasta benen.

Runt bord med cumaru träskiva monterad på återanvända mörka ben, på stenlagd uteplats.
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
E ___EM skrev:
jag tänkte ge mig på att kopiera din variant här Ola. Jag bara undrar va den dära som stången löper i kallas? Varpå du har satt en låsspak att stoppa med. Letar lite material nämligen :)
Den har väl lite olika namn, linjärlager, glidbussning etc. Just den där är lite speciell då den går att stoppa med spaken. Bromsad glidbussning skulle väl svenska namnet vara.

Hursomhelst. Jag valde i slutändan att köra med vanlig plywood med borrat hål. Behövde inte alls precisionen från linjärlagret så jag sparade det till andra projekt.

Se här hur det blev till slut. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-536#post-3551749

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.