Bytt bromsar på kärran.
Närbild av nyligen bytta bromsar på en släpvagn, med nya bromsbackar och renoverad bromstrumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag lödde om en rörkoppling till kompressorn, läckte ganska mycket där. Tog isär den med gasol, rengjorde alla delar och använde fluss och lödde ihop igen, nu håller det tätt. Jag misstänker jag hade fel fluss förra gången, jag tror det är fluss för silver och hårdlödning jag fick.

Jag körde med Stannols lödvatten denna gång som funkar bra i lägre temperaturer. Använde vanligt bly/tenn för elektronik, egentligen borde jag väl haft lödtenn med några procent silver men svårt att få tag i till priser som inte kostar skjortan.

Läcker fortfarande, tappar en halv bar i timmen ungefär men har hittat stället. Var en annan, likadan lödd koppling.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag tydligen utnyttjat en av de fem enkla maskinerna för att ändra läge på drygt åtta meter almstam i bitar.

Almstam i bitar hissas på ett släp med en block och talja via en plankramp, med en grön soptunna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hjälp av block och talja — suverän uppfinning i all sin enkelhet — har jag med minimal ansträngning fått upp bitarna på släpet.

Borrade och fäste en skruvögla i stumparna.

Block och talja används för att lyfta en tung bit av en almstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att hissa på! :)

Stora trädelar hissade på släp med block och talja, skruvögla fästad i trädstubbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gött!
//Ronnie

PS Det här är de fem enkla maskinerna:
"Blocket räknas till de fem enkla maskinerna: lutande planet, skruven, kilen, hävstången och hjulet. De enkla maskinerna har fått sitt samlingsnamn eftersom de bara kräver en enkel kraft för att utföra ett mekaniskt arbete. Alla enkla maskiner arbetar efter mekanikens gyllene regel: Det du vinner i kraft förlorar du i väg. Och tvärt om."

Länk: https://www.tomtit.se/Upplev-huset/experiment/block-och-talja

DS
 
  • Gilla
  • Älska
straffarbete och 9 till
  • Laddar…
Hämtat paket...

Bosch Professional verktygslåda i bagageutrymmet på bil, med säkerhetsutrustning och skor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Idag har jag tydligen utnyttjat en av de fem enkla maskinerna för att ändra läge på drygt åtta meter almstam i bitar.
Nu gäller det bara att förankra lasten bra så du inte hamnar i en annan tråd här på ByggaHus......:thinking:
 
  • Gilla
Thullen och 3 till
  • Laddar…
Lagat en hjulaxel.

Efter en näst intill fatal olycka stod sonen med trasig bakaxel på Barbapapa-tåget och var obevekligt upprörd över detta. Fadern var närmast lyrisk över att ha klarat livhanken.
Sonen kunde endast blidkas med ett skyndsamt intag av glass och fyra lovord om att tåget skulle fungera felfritt vid uppvaknande imorgon.
Lagad rosa Barbapapa-formad träleksakståg på en verkstadsbänk, tydliga tecken på reparation på hjulaxeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reparerat Barbapapa-tematiserat träleksakståg med rosa och röda vagnar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Onsalakorven och 15 till
  • Laddar…
Min dotter som fyller tre snart säger numera när hon tar sönder något: -Det gör inget, jag lägger den i limhögen så lagar pappa den.

När jag fått ihop lagom med objekt till en liten tub superlim så gör jag en insats. Och som Bagheera säger: - Nåja, det går väl ganska fort:cool:
 
  • Gilla
hobbs och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Bytte klingskruven på min Kapex innan helgen, då den gick av för två veckor sedan, som tur var det ett sprött brott så var lätt att få ut kvarsittande del.
Så i samband med beställning av ny skruv, så blev det även nytt klingskydd, skydd för laser, ETT såginlägg, då jag råkade missa att såginläggen säljs styckvis... ;)
Så får bli en ny beställning framöver... :)
 
Hur välplanerad ens arbetsställe än är sker med tiden en avdrift mot kaos. Förr eller senare blir det dags för en överhalning och dags att lösa fler saker.
Har skruvat om mina hjälpmedel och kompletterat med en enkel lyftanordning för att hantera dörrar.
Organiserad arbetsplats med en lyftanordning fäst vid taket över en dörr som hänger på tvären, verktygsupphängning vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu slimmat mot vägg för att kunna arbeta på tvären på loftet. Hoppas att det kan frigöra golvyta.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Naturliv och 15 till
  • Laddar…
K
En arbetsyta med en utskuren fyrkantig öppning som ett första steg i byggandet av ett fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blank metallplatta på en brun MDF-skiva, reflektion av verktyg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete på ett träfräsbord med utsågat kvadratiskt hål och skruvar markerade i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete på ett träfräsbord med utsågat kvadratiskt hål och skruvar markerade i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har börjat bygga ett fräsbord :)
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Borde lagt det i köpetråden. Men jag demonterade dammsugaren så kan nog ligga här med :) Skulle bara köpa en begagnad sliten fil för 5kr för att ha att leka smed med.
En Elektrolux köksassistent med degkrok och tre degbunkar samt två gamla filar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råkade hitta en Elektrolux assistent med degkrok. Saknar degkrok till min, men fick inte köpa lös den utan fick köpa hela maskinen. Jaja, ingick 3(!) Degbunkar, köttkvarn, mandelkvarn, korvstoppningsprylar också så det fick gå an.

Sen hittade jag en dammsugare där, tänkte hur svårt kan det vara att reversera en sån att ha som blås till fulässjan. Slängde den i köppåsen också.
Demonterad handdammsugare bredvid en assistent köksmaskin och degbunkar på ett träbord tillsammans med filar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabb demontering hemma visade att den behöver inte reverseras, bort med alla filter och bjäfs så behöver jag bara hitta ett sätt att ansluta utblåset till ett rör..
Hand som håller en demonterad dammsugarkropp med synlig inre mekanik och drivsladd på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Totalpris: 192:-
 
  • Gilla
DennisCA och 10 till
  • Laddar…
192? Med assistenten? Du har fyndat ordentligt.
 
Dheri Dheri skrev:
192? Med assistenten? Du har fyndat ordentligt.
Japp,trodde med assistenten, det skulle gå på 380:- men var 50% rabatt i butiken idag.. :)
 
  • Haha
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Frustrator Frustrator skrev:
Borde lagt det i köpetråden. Men jag demonterade dammsugaren så kan nog ligga här med :) Skulle bara köpa en begagnad sliten fil för 5kr för att ha att leka smed med.
[bild]

Råkade hitta en Elektrolux assistent med degkrok. Saknar degkrok till min, men fick inte köpa lös den utan fick köpa hela maskinen. Jaja, ingick 3(!) Degbunkar, köttkvarn, mandelkvarn, korvstoppningsprylar också så det fick gå an.

Sen hittade jag en dammsugare där, tänkte hur svårt kan det vara att reversera en sån att ha som blås till fulässjan. Slängde den i köppåsen också.
[bild]

Snabb demontering hemma visade att den behöver inte reverseras, bort med alla filter och bjäfs så behöver jag bara hitta ett sätt att ansluta utblåset till ett rör..
[bild] .

Totalpris: 192:-
Om du känner att degbunkarna tar för stor plats kan jag förbarma mig över en eller två. Hör bara av dig så kommer vi överens! 90 pengar per degbunke + porto?
Trevlig sömmä// Jens
 
"Jaha o hur gick det med Olas mastodontklot då, tycker det e dåligt med updates."

Jodå, "lite" puts o två lager osmo senare så börjar det nästan likna något.

Slipad träklot med synliga ådror och ytskikt efter behandling med osmo, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.