Fräser aluminium, ska bli en adapter dit jag monterar läshuvudet för x-skalan till DRO:n

gK2qwe9.jpg

pMTrvyj.jpg

Rejäla spånor, kan avverka ganska mycket men ytfinishen blev inte lika bra då så det blev några uppsnyggningspass efteråt.
 
  • Gilla
Björn Melander och 9 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Mindre kökskniv med blad på 160 mm på gång.
Lite oklart vad den vill ha för skaft.
[bild]
Blev sk "desert tan" G10, kolfiberpinnar.

bexrxkj.jpg
eQPhLaI.jpg
ZZs2Abg.jpg
 
  • Gilla
Luddis_1 och 11 till
  • Laddar…
Spännband används för att dra upp en stor trädstubbe bredvid en träterrass och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor rotstock vid en trädäck med ett spännband och yxa, indikerar försök att dra ut roten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En talja är goa grejer! synd att använda spännband till sådan här jag vet.. Men har man inget annat så
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Testade plasmaskäraren som kom idag

f5k7S5m.jpg

zDcr7wg.jpg

CKQZmtb.jpg

9xj8qou.jpg

Har ingen erfarenhet av plasma, första gången jag använder en... men inte är det så lätt utan stöd att skära. Tyckte jag behövde dra upp till 50A på 8mm plåt innan det skar som jag tyckte det borde göra, dvs så jag kunde dra handtaget i vad jag tyckte var en passande fart (ganska snabbt). Det kan hända det jag tycker där är inte i synk med vad sånahära verktyg presterar.

VYhhZM2.jpg

Tidigare experiment
K9iKJq2.jpg

~25mm på 70A
9CPTDYQ.jpg
 
  • Gilla
Björn Melander och 11 till
  • Laddar…
Idag färdigställde jag en träklubba. Jag valde mellan att göra den i björk eller äpple och valet föll på äpple. Här är den nyss behandlad med rå linolja.
En nygjord träklubba i äppelträ behandlad med linolja på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 13 till
  • Laddar…
Snokat rätt på ett källarutrymme där jag kunde fräsa sista biten på klotet. Det va 270mm när det blev runt o skulle ner till 255mm för rätt vikt. Va inte intresserad av att spåna ner verkstan igen så det blev denna lösning istället med lättstädad lokal.

Ett klot på en arbetsbock i ett tomt källarutrymme med betonggolv och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett träklot med utritade ansiktsdetaljer ligger på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@Daniel_N :geek:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 7 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Testade plasmaskäraren som kom idag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Har ingen erfarenhet av plasma, första gången jag använder en... men inte är det så lätt utan stöd att skära. Tyckte jag behövde dra upp till 50A på 8mm plåt innan det skar som jag tyckte det borde göra, dvs så jag kunde dra handtaget i vad jag tyckte var en passande fart (ganska snabbt). Det kan hända det jag tycker där är inte i synk med vad sånahära verktyg presterar.

[bild]

Tidigare experiment
[bild]

~25mm på 70A
[bild]
Jag har max effekt inställd hela tiden, ser ingen poäng att dra ner utan skär snabbare istället.
 
Ja det låter som rätt väg att gå.
 
Tröttnade på att måla spjälor och gjorde ett flaskställ istället.
Hembränt träflaskställ med en whiskyflaska i en verkstads miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_arlstrom och 7 till
  • Laddar…
Modifierade DROn idag så den räknade hälften (räknade dubbelt för mkt tidigare), enligt instruktioner jag fick från Heidenhain support. Ganska otroligt man kan få support för en DRO från 1979.

K7191f7.jpg

Installerat och testat och det funkar!

Test exempel, nollar mätklockan och DROn och kör till 3mm (och många andra värden, men bara fotat detta) och jämför
5RExVTP.jpg

vBl6evr.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
mexitegel och 11 till
  • Laddar…
Rostig handsåg med utsmyckat handtag och hammare på avsågad stock, gamla verktyg funna i förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rostig handsåg med utsirat handtag, hittad i ett gårdsförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal yxa med rostfläckar framför grönskande landskap och Ängesån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några roliga fynd i mitt för mig orörda gårdsförråd tillhörande våran nya off-grid dröm längs Ängesån.

fanns hur mycket öbergs-filar som helst, ett gäng knipex och annat... frun var väl sådär impad personligen var jag helt vild :)
 
  • Gilla
hobbs och 11 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Tröttnade på att måla spjälor och gjorde ett flaskställ istället.
[bild]
Alltså hur tusan lyckas man få den att stå still?
 
Rätt vinkel på biten så är det förvånansvärt stabilt:)
 
Gjorde en liten sittmöbel till kidsen att ha när de plockar smultron. Hemmagjord träbänk för barn placerad på asfalt bredvid träplankor och borrskruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemgjord träbänk framför en odlingslåda i en trädgård, avsedd för barn att sitta på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Alltgår och 8 till
  • Laddar…
Idag blev det verktygsvård. Jag köpte en tjäckla i rätt risigt skick på en auktion för länge sedan. Har inte gjort något med den sedan dess. Slipade upp den på slipstenen, och den blev riktigt vass. Tyvärr gick skaftet av efter fem hugg.

Ska man göra yxskaft så är det bra med en bandkniv. Bara att rota fram en sådan och slipa den också. Sedan vore det bra med en täljhäst. Nej, nu får jag ge mig. Får duga med en rangĺig "work-mate".
Verktygsvård med nyslipad bandkniv och avbrutet yxskaft på arbetsbänk, i bakgrunden syns skog och ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vedträ blir lagom som ämne. Första tjäcklan jag skaftar, så det får bli ett experiment med skaftformen. Hittills är jag nöjd.
Nyslipat yxskaft av trä monterat på tjäckla på en stock omgiven av gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar på att laga mink-fällan när jag är i farten.
Öppen minkfälla i trä som ligger på en "work-mate" arbetsbänk, med oskarpa vedträn och en trave i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.