3 392 807 läst · 18 252 svar
3393k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
färdigställde min prototyp på bocktillsats till 20t verkstadspressar jag haft på gång rätt länge. Tanken är att sälja det som ett kit. Ska läsa på hur det funkar med CE-märkning på ett kit, vet inte om det är möjligt då vissa detaljer måste svetsas av slutkunden osv.
nåväl kniven är uppbyggd av ca 20 bitar 50mm gasskuren varmvalsad 355 plåt. Håller kanon efter många bockar.
De utstickande detaljerna är ett anhåll där tanken är att man ska ha 12mm insexskruv som stop.
tror ni det finns ngt intresse för ngt liknande? Prisbild runt 2000kr. Då kommer pressen med en extra uppsättning upe80 så att man slipper svetsa i de man fick med pressen.
ps: både miggat och tiggat på detta projekt.
Köpte en 90 graders koppling då jag ska börja koppla in kylsystemet på fräsen och jag vill att slangarna som leder bort skärvätskan inte ska returnera vätskan i sumpen som finns i maskinens bas. Det är ett dåligt system egentligen. I vanlig användning kommer det massa läckolja ner dit så all skärvätska b li snabbt förorenad.
Jag ska istället ska använda en delad kylpump mellan fräsen och svarven. Men stället dit kopplingen skulle monteras var väldigt trångt och den passade inte. Försökte slipa bort men gick igenom väggen innan jag fått bort tillräckligt för det skulle passa. Så jag tillverkade en ny del.
Jag tänkte göra den i mässing... Men mässing är dyrt och jag tänkte ifall något går åt skogen är jag glad jag gjorde den i aluminium istället.
Jag ska istället ska använda en delad kylpump mellan fräsen och svarven. Men stället dit kopplingen skulle monteras var väldigt trångt och den passade inte. Försökte slipa bort men gick igenom väggen innan jag fått bort tillräckligt för det skulle passa. Så jag tillverkade en ny del.
Jag tänkte göra den i mässing... Men mässing är dyrt och jag tänkte ifall något går åt skogen är jag glad jag gjorde den i aluminium istället.
Hade tid för ett projekt till, handtaget som man öppnar dörren till tvättmaskinen har gått sönder, en liten hävarm i plast som gick i tu. Så man har varit tvungen att lirka upp det med en kniv typ. Så jag gjorde en ny hävarm i aluminium.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Gör små framsteg med nya arbetsbänken, eftersom jag inte tänkt igenom allt i förväg så springer jag på nya utmaningar hela tiden! Fick börja med att förlänga en borr...
Tadaa! Lyckades få hålen i linje och allt! För den som undrar så är det insidan av bänken som syns på bilderna, är kanske inte lika uppenbart för er som det är för mig Blir ett integrerat skruvstäd, modell stor!
Logga in
Skapa konto
Tadaa! Lyckades få hålen i linje och allt! För den som undrar så är det insidan av bänken som syns på bilderna, är kanske inte lika uppenbart för er som det är för mig Blir ett integrerat skruvstäd, modell stor!
Logga in
Skapa konto
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
Har helt slut på slipband grövre än 120, så produktionen av nästa kockkniv ligger på förtretlig is. Så för att ha något att göra så jag rotade lite i de förkastades skrothög och gjorde en liten räddningsinsats på de här två bladen i 14c28n. Helt ok "users" blev det. Materialet är "prärievargsbrun" micarta.
Medlem
· Västerbotten
· 30 inlägg
Har länge funderat på hur jag ska lösa fräsbord och blev så glad när jag snubblade över Toolifys tips med Festool MFT/3 och reservdelar från CMS för spånhantering:
Efter att ha beställt reservdelarna monterade jag idag min Makita RT0700 i mitt bord. Mkt nöjd med resultatet!
Efter att ha beställt reservdelarna monterade jag idag min Makita RT0700 i mitt bord. Mkt nöjd med resultatet!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Känsliga läsare varnas.
Byggde en bordssåg av cirkelsågen a'la Heisz
Sågade till push sticks a'la Wandel https://woodgears.ca/table_saw/pushsticks.html
Sedan kunde jag sätta hjul på två IKEA Kallax:
Byggde en bordssåg av cirkelsågen a'la Heisz
Sågade till push sticks a'la Wandel https://woodgears.ca/table_saw/pushsticks.html
Sedan kunde jag sätta hjul på två IKEA Kallax:
Logga in
Skapa konto