Modellerade och skrev ut en adapter så att dammsugaren passar damm-monstret.

3D-utskriven svart adapter för dammsugare på en skrivarbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-utskriven adapter ansluten till en verktygsmaskin täckt av trästoft.
Skapa konto

• Gilla
Alltgår och 5 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:

[bild]

[bild]
Det hjälper säkert en hel del. Om du också modifierar så att dammet inte kan smita iväg där under anhållet tror jag det blir dubbelt så bra :)

• Gilla
snajgel
  • Laddar…
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det hjälper säkert en hel del. Om du också modifierar så att dammet inte kan smita iväg där under anhållet tror jag det blir dubbelt så bra :)
Där har du en riktigt bra poäng, inte ens tänkt på det... :thinking: Borde kunna göra någon typ av trattliknande pryl...

S snajgel skrev:
Där har du en riktigt bra poäng, inte ens tänkt på det... :thinking: Borde kunna göra någon typ av trattliknande pryl...
Det enklaste vore väl om du vidgar glipan där slipbandet går in i maskinen och sätter ett plastskydd som täcker därifrån upp till undersidan av anhållet?

• Gilla
snajgel
  • Laddar…
S snajgel skrev:

[bild]

[bild]
Om du sätter Biltemas tunna kardborreband under anhållet och på den grå plastbiten under kan du försluta utrymmet med en lite kraftigare plast/gummiduk så att utsuget undertill drar från det utrymmet. Samtidigt blir det lätt att ta bort om du behöver komma till. Har använt den metoden på många maskiner i jakten på spån och damm.
Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/boch-gts-10-xc.354467/

• Gilla
snajgel
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det enklaste vore väl om du vidgar glipan där slipbandet går in i maskinen och sätter ett plastskydd som täcker därifrån upp till undersidan av anhållet?
japp, det har du helt rätt i!

stigen stigen skrev:
Om du sätter Biltemas tunna kardborreband under anhållet och på den grå plastbiten under kan du försluta utrymmet med en lite kraftigare plast/gummiduk så att utsuget undertill drar från det utrymmet. Samtidigt blir det lätt att ta bort om du behöver komma till. Har använt den metoden på många maskiner i jakten på spån och damm.
Dag

[länk]
Tack för tipset!

Gipsa ett 6m2 rum står på schemat idag.

• Renoveringsprojekt med osynliga gipsskivor och verktygsboxar från Festool och Hitachi i ett ofärdigt rum.
    Skapa konto
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Ändrat på traktorn från insatsfilter till spin-onfilter.
Spin-onfilter monterat på en traktormotor, ersätter det gamla insatsfiltret.
Skapa konto

• Gilla
kristofo och 4 till
  • Laddar…
Tror jag fått en släng av @Daniel_N .. Han verkar smittsam.

Otroligt skönt att få ordning på alla klingor som låg på 3 olika ställen i kartonger. Framförallt bra översikt på notklingan så jag slipper jaga runt i kartongen varje gång.
Tanken är att ta med hela skivan till sågen när man byter klinga.

Organiserad förvaring av sågklingor på hyllor bredvid en dammsugare i ett verktygsskåp.
Skapa konto
Sågklinga ordnad på en träskiva för bättre översikt och tillgänglighet.
Skapa konto
Flera olika sågklingor och klingdelar ordnade på en MDF-skiva med hålmönster på en arbetsbänk.
Skapa konto

En MDF-skiva med urfrästa spår för förvaring av sågklingor, dammigt verkstadsunderlag.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 11 till
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Tror jag fått en släng av @Daniel_N .. Han verkar smittsam.

Otroligt skönt att få ordning på alla klingor som låg på 3 olika ställen i kartonger. Framförallt bra översikt på notklingan så jag slipper jaga runt i kartongen varje gång.
Tanken är att ta med hela skivan till sågen när man byter klinga.
Kan bara hålla med, väldigt jobbig typ, man får försöka hålla undan så gott det går. ;)

Den där ställbara notklingan har jag stött på ett par gånger på nätet men inte i någon butik. Har du någon ide om var man kan köpa en sådan? Den heter väl antagligen något annat än det jag sökt efter.

devizion devizion skrev:
[bild]
Satan vad farlig den där propellern ser ut.

siggebo siggebo skrev:
Den är säkrare än den ser ut. Det är en delad notfräs som alltid används ihop. Så när den är monterad på fräsen så har den vanliga spånbegränsare. Sen kan den såklart skära av fingrarna ändå men då sker det i alla fall med spånbegränsning!

• Gilla
  • Haha
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Kan bara hålla med, väldigt jobbig typ, man får försöka hålla undan så gott det går. ;)

Den där ställbara notklingan har jag stött på ett par gånger på nätet men inte i någon butik. Har du någon ide om var man kan köpa en sådan? Den heter väl antagligen något annat än det jag sökt efter.
Det är p.g.a @Daniel_N jag inte längre kan säga rampamuff utan skånsk dialekt och flina lite..

Denna kommer från Felder, de är väl inte jätte vanliga för konsumenter mest p.g.a EU regler(sågen behöver en broms kapabel att stanna inom X sekunder) och få axlar som är såpass långa.
https://se.feldershop.com/sv/S-gnin...tfr-s-f-r-anv-ndning-i-justers-gen-VS-HW.html

siggebo siggebo skrev:
Som Daniel säger så ser den värre ut än den är när den är delad, ihop monterad är den som en tjock klinga.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Sen kan den såklart skära av fingrarna ändå men då sker det i alla fall med spånbegränsning!
Här har vi en sann säljare :rofl:

• Haha
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Bedömde bara utseendet, och då gäller ju att farligare = coolare. Men tack för upplysningarna! Hänger ju här för att lära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.