3 410 806 läst · 18 309 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Den lösningen lägger jag i kommande projekt lådan!B badtastex skrev:Tagit tag i och gjort klart ett gammalt projekt, en hjulförsedd bänk till pelarborren. Hade iden att fixa en separat montering för pelaren så att man kan plocka loss själva borren och köra mer mobilt när man så vill (Boschen är ju väldigt lätt). Det nya bordet/fästet blev betydligt stabilare än det som följer med så i bänken känns borren kraftigare på något sätt.
[bild] [bild]
Har idag hyvlat virke till en mindre logdörr. Makitas lunchbox bara går och går utan att klaga:
Att jobba med kvalitetsvirke - i detta fall kvarterssågad furu - är alltid ett nöje:
Utomhussäsongen har börjat på riktigt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att jobba med kvalitetsvirke - i detta fall kvarterssågad furu - är alltid ett nöje:
Logga in
Skapa konto
Utomhussäsongen har börjat på riktigt!
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Härligt!Microkatten skrev:
Jag har också funderat på en sådan liknande hyvel. Har ett kommande projekt med mycket hyvling, inom en förhoppningsvis snar framtid. Vilken modell är det du har?
Hyvelmodellen är 2012NB. Köpt för snart fyra år sedan i England för £460, inkl frakt. Har funderat på att köpa ett extra par knivar då jag kan tycka att de borde bli slöa snart, men de är tydligen vändbara, så det får nog vänta några år till...
Provat Parkside-svetsen idag eftersom stormen gav sig på studsmattan i veckan. Det märktes att det var sisådär 22 år sedan jag svetsade sist. Jag kan nog inte skylla ifrån mig på svetsen när det gäller slutresultatet...
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Tar en paus i ytbehandlingen
och begrundar nya grannens hus genom fönstret...
Verktygsbältet har hängt på byggställningen laddat och färdigt med skruvdragare hela helgen och skorna lämnade snickaren på uppfarten... Nån hade brottom till bolaget i fredags... Vi bor bra till tydligen, inte ens kapsågen har vandrat iväg fast den står uppställd som en förevisning om att arbete pågår.
Logga in
Skapa konto
och begrundar nya grannens hus genom fönstret...
Logga in
Skapa konto
Verktygsbältet har hängt på byggställningen laddat och färdigt med skruvdragare hela helgen och skorna lämnade snickaren på uppfarten... Nån hade brottom till bolaget i fredags... Vi bor bra till tydligen, inte ens kapsågen har vandrat iväg fast den står uppställd som en förevisning om att arbete pågår.
Impregnerande... själv är jag i stadiet att jag för några år sedan gjorde ett underrede på hjul till en bandsåg som jag fortfarande inte köpt... Nå det duger till pelarborren också som står på inköpslistan.... just nu är det arbetsbänk för sonen och underrede för bordssågen när jag tar fram den.B badtastex skrev:Tagit tag i och gjort klart ett gammalt projekt, en hjulförsedd bänk till pelarborren. Hade iden att fixa en separat montering för pelaren så att man kan plocka loss själva borren och köra mer mobilt när man så vill (Boschen är ju väldigt lätt). Det nya bordet/fästet blev betydligt stabilare än det som följer med så i bänken känns borren kraftigare på något sätt.
[bild] [bild]