devizion skrev:
Inte jättelätt och hitta, går som reservdel till deras väska
[länk]

[länk]
Finns i ett par olika storlekar och tjocklekar. Detta är 2st 3cm, men skulle fungerat med 1st för min del.


Betalade enligt kvittot bara 39kr, märkligt.
Förresten, om ni ska köpa det där foamet, se till att välja reservdel till rätt väska. Speciellt verkar det som att 300x220 mm kostar lika mycket som 405x330 mm (48 kr).

http://www.clasohlson.com/se/Inredning-405-x-330-x-30-mm/51-1495
 
Byggt garderob med barnen. Inte så stor men de är nöjda ändå :)
Fil 000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fil 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Swartling och 3 till
  • Laddar…
[video=youtube_share;uZd9pL1VMlk]http://youtu.be/uZd9pL1VMlk[/video]

Gjorde ett par barstolar idag till våran nya frukostbar. Passade på att göra en film till min nya youtube-kanal.
 
  • Gilla
Simon Swartling och 6 till
  • Laddar…
jackt skrev:
Har funderat på en skivputs-funktion att ha i snickarboden, köpte för några år sedan en skiva att stoppa i sågen, men det funkade inte alls, den snurrar för fort. Har sedan funderat på att göra en egen av någon motor, men det har inte blivit av. Sedan jag fick svarven har jag tänkt att där borde det vara perfekt. Så idag skred jag till verket med att göra en prototyp (typ)..

Tog den mindre "faceplate" jag hade och skruvade på den på en mdf. Känns mycket stabilt. Var dock ingen höjdare att svarva mdfen rund, fint mdf-damm över allt, satte sedan spånsugslangen under svarvstålet och det gjorde en otrolig skillnad.. :)

Hade sedan tidigare 250mm självhäftande sandpapper som jag satte på. Och kör jag på lägsta hastigheten på svarven känns det helt rätt..

[bild]
[bild]

Vet dock inte om mdf, är det ok att ha på detta sätt? Vad säger ni? Vilket korn är bra? Satte på 120 nu, man kanske ska ha två eller fler skivor med olika korn?

Får göra ett bord att sätta framför skivan så blir den komplett.. :)
Så här har jag monterat spånsugen i skivputsen. Jag har alltså satt stosen rakt under skivan. Eftersom spånuppsamlingen står i ett annat förråd utanför, kommer även det fina dammet hamna där istället för att flyga runt i snickarboden.

IMG_20160402_234813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
I helgen påbörjades en bordsfräs konstruktion som kommer att hålla överhandsfräsen. Jag kommer att montera lite luckor och lådor och en platta till fräsen vad det lider.

DSC_3067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ellinas71 och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag hittills hunnit med att göra klart min yxa, sånär som på BLO-behandling av skaftet. Tidigare i denna tråd fick jag mycket bra input ang. handtagets fiberriktning, och jag kom fram till att jag inte skulle behålla detta exemplar. Dock tänkte jag att det vore bäst att gå hela vägen med detta handtag i alla fall, eftersom jag inte gjort det förut och detta var ett utmärkt tillfälle till learning by doing. Övning ger träning, osv.

Det började med att jag ropade hem en hög med gamla yxhuven på Tradera:
IMG_20160227_234127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog ett (gissa vilket) och testade avrostning med vinäger. Funka prima. Jag tog sen en bit ek, fälld för att göra plats för just den snickarbod jag befann mig i, och kopierade formen på ett handtag jag redan hade. Slipade eggen, gjorde skydd. Resultat nedan.

IMG_20160403_173522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160403_184945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160403_185022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Swartling och 6 till
  • Laddar…
Grymt fin. Var har du köpt läder och nitar?
 
nanowire skrev:
Grymt fin. Var har du köpt läder och nitar?
Tack! Slöjddetaljer handlade jag på, men jag skulle vilja hitta något ställe som har dubbelsidiga nitar. Dessa är ihåliga på baksidan, trots att dom heter "dubbelnit".
 
Laederiet i Danmark har allt du behöver
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
vectrex skrev:
Nu är sågbordet snart färdigt.

Mätte planheten så noga jag kunde, får ta och mäta igen sen framåt hösten och se om det hänt något. På kortsidorna kunde jag inte få under ens mitt tunnaste bladmått (0,05mm), visserligen räcker inte vinkeln riktigt hela vägen, men det är helt plant.
[media]



Riktigt snyggt och imponerande bord! Jag blir nyfiken: Har du helt tagit bort originalbordet, eller finns det kvar under plåten? Vad har du tänkt dig för anhåll? Original eller kanske typ Biesemeyer?
 
Per Arlander skrev:
Riktigt snyggt och imponerande bord! Jag blir nyfiken: Har du helt tagit bort originalbordet, eller finns det kvar under plåten? Vad har du tänkt dig för anhåll? Original eller kanske typ Biesemeyer?
Tack!

Nej, originalbordet står avskruvat på sidan av! Under stålplåten är en sandwich av 19mm MDF och 18mm björkply. Delar är urfräst för att motorn och sågmekanismen skall få plats! Sandwichen är dessutom förstärkt med 20x50mm stålrör på undersidan.

Just nu kör jag med originalanhåll men på sikt kommer det bli något annat, kanske incra TS-LS!
 
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
En till tvinghylla har jag lyckats få ihop och upp. Den gamla i MDF kändes inte driftsäker längre... ;)

Tvinghylla2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllan är inte gjord för snabbtvingarna utan lite fler F-tvingar. Det får även plats fler murartvingar om jag skaffar fler.
 
  • Gilla
teed och 3 till
  • Laddar…
jackt, vill bara tala om att uttaget och brytaren sitter oerhört dumt till och dessutom har helt fel kapslingsklass. Trädamm räknas som explosivt och det krävs betydligt bättre kapsling på elmatr. i den typen av utrymme. Är olyckan framme och du får en dammexplosion med en ev eldsvåda så kan det bli svårt att klara sig från åtal och missade försäkringspengar.
 
  • Gilla
Simon Swartling och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
jackt, vill bara tala om att uttaget och brytaren sitter oerhört dumt till och dessutom har helt fel kapslingsklass. Trädamm räknas som explosivt och det krävs betydligt bättre kapsling på elmatr. i den typen av utrymme. Är olyckan framme och du får en dammexplosion med en ev eldsvåda så kan det bli svårt att klara sig från åtal och missade försäkringspengar.
Har antagit att det inte var så bra. Har planerat att flytta svarven, uttaget och väggen blir ordentligt bombarderat av vatten och spån..
Har planer på att göra ett större arbete på hela snickarboden, men tills dess kommer jag byta ut dem, (tror det är 3st väggkontakter), mot några med lock (ip44?).
Huset är byggt som en övernattningsstuga, så den är inte endamålsenlig alls..
Tack för påminnelsen och att andra också tänker till..
 
Redigerat:
  • Gilla
Simon Swartling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.