jonmo skrev:
Jag får fota min mindre allra-vanligaste-verktygen-systainer också när jag kommer hem.
Here we go. Detta är den låda som är enklast att ta fram, med grejerna man behöver mest. Vid det här laget är den ganska väl kalibrerad till mina behov. Det är alltså en SYS1 med en skumgummibotten och en plywoodskiva med lite hållare på för organisering. Inget fancy. Kompressionen av skumgummit gör att verktygen ligger väldigt stadigt.

IMG_20160330_012025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160330_012106.jpg
Skapa konto

IMG_20160330_012150.jpg
Skapa konto

IMG_20160330_012731.jpg
Skapa konto

Skulle säkert gå att få ner ännu mer, men detta funkar väldigt bra just nu.

• Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Däremot bör den nog inte användas som yxskaft. Det inhemska träslaget som används till yxskaft är ask.
Vad gör ask överlägset ek? Vad är worst case scenario om jag använder ek?

jonmo skrev:
Ask är betydligt segare än ek. Det är även lite hårdare, men det borde inte spela någon roll i ditt fall.

Det går säker bra med ek också, så länge man ser till att man har längsgående fibrer i skaftet. Ask används traditionellt för att det är spänstigare och gissningsvis även för att det är lättare att få tag i, dvs billigare.

Ah, ok. Jag har massor med torkad ek, så jag kör vidare på det. Men nu har jag blivit sugen på att göra inlägg av mässing på sidorna. Vi får se var detta slutar...

jonmo skrev:
Here we go. Detta är den låda som är enklast att ta fram, med grejerna man behöver mest. Vid det här laget är den ganska väl kalibrerad till mina behov. Det är alltså en SYS1 med en skumgummibotten och en plywoodskiva med lite hållare på för organisering. Inget fancy. Kompressionen av skumgummit gör att verktygen ligger väldigt stadigt.

Skulle säkert gå att få ner ännu mer, men detta funkar väldigt bra just nu.
Ser väldigt bra ut, du får börja sälja!

jonmo skrev:
Worst case scenario, om du använder just detta skaftet, är väl att någon annan än du, som inte vet att yxan inte är till att användas fullt ut, använder yxan fullt ut så den går av i fel läge och flyger iväg, rikoschetterar och dödar alla inom en radie av 15 m.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Ser väldigt bra ut, du får börja sälja!
Haha, kanske det. Ligger många iterationer bakom vid det här laget, att replikera är å andra sidan trivialt :)

nanowire skrev:
Worst case scenario, om du använder just detta skaftet, är väl att någon annan än du, som inte vet att yxan inte är till att användas fullt ut, använder yxan fullt ut så den går av i fel läge och flyger iväg, rikoschetterar och dödar alla inom en radie av 15 m.
Jag är med på att det värsta scenariot skulle vara att yxhuvudet lossnar pga min oförmåga att välja virke korrekt. Jag tänkte mer att ek kanske hade någon annan egenskap, typ stora rörelser eller så, som gör det extra olämpligt till yxhandtag.

Det vore för övrigt riktigt imponerande om man avlivar alla inom 15m :D

• Gilla
saiter
  • Laddar…
jonmo skrev:
Jag är med på att det värsta scenariot skulle vara att yxhuvudet lossnar pga min oförmåga att välja virke korrekt. Jag tänkte mer att ek kanske hade någon annan egenskap, typ stora rörelser eller så, som gör det extra olämpligt till yxhandtag.

Det vore för övrigt riktigt imponerande om man avlivar alla inom 15m :D
Imponerande, men ledsamt, lite beroende på situationen :)

HÅRT - MJUKT
Ask Bok Lönn Alm Ek Rönn Körsbär Björk Asp Al Furu Lind Sälg Gran
SEGT - EJ SEGT
Björk Bok Rönn Ask Lönn Lind Körsbär Ek Alm Al Furu Asp Gran Sälg
TUNGT - LÄTT
Ek Bok Ask Alm Rönn Björk Lönn Körsbär Sälg Al Furu Lind Asp Gran

• Gilla
Simon Swartling och 2 till
  • Laddar…
S
Ask används till verktygsskaft främst för att det inte flisar sig. Det gör däremot ek väldigt lätt och det gör sannolikheten är stor för stickor i handflatan.

Inte i dag men väl i påskhelgen så blev mitt Moxon vice (Moxon tång på svenska?) klart att användas. Byggt av spillbit ekbänkskiva, trapetsgängad stång och mutter från maskindelen.se och träkulor från slöjddetaljer plus lite kul metallslöjd.
Sparar ryggen eftersom biten man arbetar med kommer upp en bit i höjd.
160329_Moxon_001.jpg
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Det går säker bra med ek också, så länge man ser till att man har längsgående fibrer i skaftet. Ask används traditionellt för att det är spänstigare och gissningsvis även för att det är lättare att få tag i, dvs billigare.
Helt på gissning påstår jag att det skulle kunna finnas märkbara skillnader i dämpning mellan ek och ask. Skaftet hjälper ju även till att skona händerna så att de inte får för mycket stryk när man hugger i hårda bitar.

• Gilla
jonko
  • Laddar…
phl skrev:
Helt på gissning påstår jag att det skulle kunna finnas märkbara skillnader i dämpning mellan ek och ask. Skaftet hjälper ju även till att skona händerna så att de inte får för mycket stryk när man hugger i hårda bitar.
Låter rimligt. Dock känns det klart viktigare på en större yxa, där man greppar med två händer och svingar med kraft. En enhandsyxa använder man ju lite annorlunda.

sinuslinus skrev:
Ask används till verktygsskaft främst för att det inte flisar sig. Det gör däremot ek väldigt lätt och det gör sannolikheten är stor för stickor i handflatan.
Håller med, har något kraftigare stämjärn med ekskaft och det flisar sig. Har själv skattat en 1/2" lockbettel med ask och den ser ny ut trots rejält med bank i ek- och björkplankor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.