3 400 264 läst · 18 286 svar
3400k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Here we go. Detta är den låda som är enklast att ta fram, med grejerna man behöver mest. Vid det här laget är den ganska väl kalibrerad till mina behov. Det är alltså en SYS1 med en skumgummibotten och en plywoodskiva med lite hållare på för organisering. Inget fancy. Kompressionen av skumgummit gör att verktygen ligger väldigt stadigt.jonmo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skulle säkert gå att få ner ännu mer, men detta funkar väldigt bra just nu.
Det går säker bra med ek också, så länge man ser till att man har längsgående fibrer i skaftet. Ask används traditionellt för att det är spänstigare och gissningsvis även för att det är lättare att få tag i, dvs billigare.
Ser väldigt bra ut, du får börja sälja!jonmo skrev:Here we go. Detta är den låda som är enklast att ta fram, med grejerna man behöver mest. Vid det här laget är den ganska väl kalibrerad till mina behov. Det är alltså en SYS1 med en skumgummibotten och en plywoodskiva med lite hållare på för organisering. Inget fancy. Kompressionen av skumgummit gör att verktygen ligger väldigt stadigt.
Skulle säkert gå att få ner ännu mer, men detta funkar väldigt bra just nu.
Worst case scenario, om du använder just detta skaftet, är väl att någon annan än du, som inte vet att yxan inte är till att användas fullt ut, använder yxan fullt ut så den går av i fel läge och flyger iväg, rikoschetterar och dödar alla inom en radie av 15 m.jonmo skrev:
Jag är med på att det värsta scenariot skulle vara att yxhuvudet lossnar pga min oförmåga att välja virke korrekt. Jag tänkte mer att ek kanske hade någon annan egenskap, typ stora rörelser eller så, som gör det extra olämpligt till yxhandtag.nanowire skrev:
Det vore för övrigt riktigt imponerande om man avlivar alla inom 15m
Imponerande, men ledsamt, lite beroende på situationenjonmo skrev:Jag är med på att det värsta scenariot skulle vara att yxhuvudet lossnar pga min oförmåga att välja virke korrekt. Jag tänkte mer att ek kanske hade någon annan egenskap, typ stora rörelser eller så, som gör det extra olämpligt till yxhandtag.
Det vore för övrigt riktigt imponerande om man avlivar alla inom 15m
HÅRT - MJUKT
Ask Bok Lönn Alm Ek Rönn Körsbär Björk Asp Al Furu Lind Sälg Gran
SEGT - EJ SEGT
Björk Bok Rönn Ask Lönn Lind Körsbär Ek Alm Al Furu Asp Gran Sälg
TUNGT - LÄTT
Ek Bok Ask Alm Rönn Björk Lönn Körsbär Sälg Al Furu Lind Asp Gran
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Göteborg
· 167 inlägg
Inte i dag men väl i påskhelgen så blev mitt Moxon vice (Moxon tång på svenska?) klart att användas. Byggt av spillbit ekbänkskiva, trapetsgängad stång och mutter från maskindelen.se och träkulor från slöjddetaljer plus lite kul metallslöjd.
Sparar ryggen eftersom biten man arbetar med kommer upp en bit i höjd.
Sparar ryggen eftersom biten man arbetar med kommer upp en bit i höjd.
Logga in
Skapa konto
Helt på gissning påstår jag att det skulle kunna finnas märkbara skillnader i dämpning mellan ek och ask. Skaftet hjälper ju även till att skona händerna så att de inte får för mycket stryk när man hugger i hårda bitar.mattiasp skrev:
Låter rimligt. Dock känns det klart viktigare på en större yxa, där man greppar med två händer och svingar med kraft. En enhandsyxa använder man ju lite annorlunda.phl skrev:
Håller med, har något kraftigare stämjärn med ekskaft och det flisar sig. Har själv skattat en 1/2" lockbettel med ask och den ser ny ut trots rejält med bank i ek- och björkplankor.sinuslinus skrev: