Idag har jag köpt ett frässtål. 448 kr ville sandbergs järn ha för ett hålkälsstål med 10 mm radie. Dyrt tänkte jag medans jag betalade.

Men nu kan jag i alla fall tillverka kulbaneklossar a la Wandel till småglinen. Det blir prima!
 
  • Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Inte idag men igår mekade jag ihop min lilla fräskub som jag (om man får säga det själv) tycker är ganska smart. Jag ogillar överlag jiggar som ska göra en massa olika saker men här fick jag funktion #2 på köpet.

[bild]

Så, tanken från början var en jigg att använda med lillfräsen, för att kunna fräsa bort det mesta av spillmaterialet när man gör laxstjärtar. Jag vet det finns kommersiella jiggar för sånt här men jag tycker de gör för stora pinnar...eller för små. Så, man frihandsfräser nära linjerna, botten dock på rätt höjd, och trimmar sen med stämjärn. Betydligt snabbare (i alla fall för mig) än stämjärnsbankandet.

[bild]

[bild]

[bild]

Höger frihandsfräst, vänster trimmad med stämjärn efter fräsning. Vill man kan man efter man trimmat några mm ner köra med kullagerfräs och göra en monsterlaxstjärt, typ som man ser på hyvelbänkar.

[bild]

[bild]

Det var dom stora laxtsjärtarna, testar lite små också.

[bild]

Ganska nöjd med jiggen men måste klura ut ett bra sätt att styra i djupled. Nu styr fräsens bas mot plankan i bakkant om det är smala bitar, detta är lite struligt att ställa in så det blir parallellt. Bredare bitar kan jag styra mot fräsens sidoanhåll vilket är den bästa styrningen. Man kan ju såklart frihandsfräsa även inre linjen men det är rätt skönt att slippa ha koll på den.

Nu kommer tricket:p. Vänder man mojängen 90 grader blir det en tapphålsfräsjigg. Nästan identisk med min gamla (som sjöng på sista versen efter ett besök på golvet) men några förbättringar som underlättar arbetet. Här fräser jag med dubbla anhåll, 2 skjutbara stopp i längsled.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Riktigt snyggt mste jag säga!
 
Schangtilt ola
 
En liten klubba!

klubba.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
S
Köpt en släpvagn
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
jackt skrev:
Insett att det där med vinklar är mycket noggrant..

360/30=12 tårtbitar
Jag fick ca 12.6 tårtbitar!! :D

Bjuder på denna bild.. ;)
[bild]
Nu sjutton ska jag lyckas i alla fall!!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde några mallar på jobbet och de funkar riktigt bra. :) (15, 18, 20, 22,5 och 30 grader..)
 
  • Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Sagt upp mig från jobbet
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag bestämt att jag inte ska lägga mer tid på min systainerinredning. Då jag bor i lägenhet och bara ibland har tillgång till snickarboa, förvaras de verktyg jag använder mest i en systainer 1, samt de jag använder ofta men inte allra mest i en systainer 4. Jag har byggt en egen inredning till båda, i det senare fallet baserat på Tims mall härifrån. Man kan ju hålla på och utveckla sånt här hur mycket som helst, men nu är jag ganska nöjd och det mesta får plats.

IMG_20160324_234432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad finns däri?

IMG_20160324_234440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gula vattenpasset fungerar som handtag.

IMG_20160324_234536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160324_234550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160324_234600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två halvstora raaco sortimentlådor är till för plock, den ena för skruv och annat, den andra för småverktyg.

IMG_20160324_234617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160325_000334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så en bild på tutti. Jag får fota min mindre allra-vanligaste-verktygen-systainer också när jag kommer hem.
 
  • Gilla
Dan.S och 15 till
  • Laddar…
Renoverat några gamla fönsterlampor jag hittade i bortslänga i förrådsboden hos föräldrarna, ganska skitiga och smutsiga då jag hittade dom men gick att rengöra nog. Vi har inte haft några lampor vid fönstren, dom passar riktigt bra. Lite väl starka lampor valde jag dock...
25949303772_1163a71010_b.jpg
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickrar på en leksakslåda till ett par kompisar som fått barn. Dottern ska döpas om en månad så det känns lämpligt.

300x600mm 260mm hög.
 
  • Gilla
Bergsee och 6 till
  • Laddar…
Fick klart lite påskpyssel till verkstaden - en hylla för mina parallelltvingar och knektar.

BesseyHylla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plockade lite inspiration Benchworks men lade till en avdelning för limknektarna. Skönt också att kunna förvara tillbehören till tvingarna samlat och prydligt. Nu behöver jag bara lite fler tvingar!

Lite byggbilder...

BesseyHyllaBuild.jpg
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
IMG_20160327_232353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Goddag yxskaft!
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
jonmo skrev:
Goddag yxskaft!
Snyggt, men får du inte problem med ådringen? Ser ut som att den löper tvärs med mitt på skaftet? Är väl större risk för att den knäcks.
Vad är det för trä?
 
Shakula skrev:
Snyggt, men får du inte problem med ådringen? Ser ut som att den löper tvärs med mitt på skaftet? Är väl större risk för att den knäcks.
Vad är det för trä?
Det är ek, eftersom det är det jag har fri tillgång till från tomten (inte han med skägg). Antagligen inte alls bra, men det är första försöket. Jag får välja plankan bättre nästa gång. Denna specifika yxa är dock tänkt att mest vara snygg bredvid vedkorgen i vardagsrummet.
 
För att vara snygg är den mycket lämpad! Däremot bör den nog inte användas som yxskaft. Det inhemska träslaget som används till yxskaft är ask. Olja är en lämplig ytbehandling för att det inte ska bli för halt att hålla i. (5000:e inlägget, känn dig hedrad!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.