3 456 421 läst · 18 496 svar
3456k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ratten från fjärran östern anlände idag och det blev installation direkt. Nu är wagon vice ombyggnaden (https://www.byggahus.se/forum/verkt...-du-gjort-idag-43.html?perpage=15#post2423167) komplett till totalkostnaden 140:- Ratten ska nog få ett trähandtag vad det lider, orkade inte dona med det idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nä det har jag inte berättat, här hittade jag den, handtaget hade jag i bra att ha lådan.
http://www.aliexpress.com/item/4-Ma..._9&btsid=ffc054a2-2cf8-43f0-9f5f-4f29eb62ae43
Jag svarvade upp centrumhålet till betydligt större mått, ca 18mm.
Inte direkt benchcrafted finish men den duger gott.
http://www.aliexpress.com/item/4-Ma..._9&btsid=ffc054a2-2cf8-43f0-9f5f-4f29eb62ae43
Jag svarvade upp centrumhålet till betydligt större mått, ca 18mm.
Inte direkt benchcrafted finish men den duger gott.
Igårkväll blev min första Sysport-kopia färdig. Har inga bilder än, men det kommer. Har dock ett par lärdomar:
1) Bygg inte "fullhöjd" med 1400mm MDF - det blir inte helt stabilt
2) Ha större hjul än du tror - annars blir den inte helt lättrullad
3) Det räcker med 350mm expansionsbeslag
1) Bygg inte "fullhöjd" med 1400mm MDF - det blir inte helt stabilt
2) Ha större hjul än du tror - annars blir den inte helt lättrullad
3) Det räcker med 350mm expansionsbeslag
Glasblästrat gammal gassvetsutrustning jag fått av pappa.
Hittade en gammal gnisttändare och den blev nästan som ny efter blästringen
Handtaget
Skärbrännaren
Svetsmunstycken
Ska fortsätta ta isär handtaget och se hur det står till.
Hittade en gammal gnisttändare och den blev nästan som ny efter blästringen
Handtaget
Skärbrännaren
Svetsmunstycken
Ska fortsätta ta isär handtaget och se hur det står till.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lång historia kort. Sista bygget med plywood blev inget vidare då mitt festool mft är alldeles för litet. Så kag vevade ihop detta ihopfällbara alternativ. Skivan är delad i mitten med plats för en remsa 12mm plywood för att förstöra med sänksågen. 2400mmx1000mm.
Nice!norrbottenssnickaren skrev:
Inte idag men igår mekade jag ihop min lilla fräskub som jag (om man får säga det själv) tycker är ganska smart. Jag ogillar överlag jiggar som ska göra en massa olika saker men här fick jag funktion #2 på köpet.
Så, tanken från början var en jigg att använda med lillfräsen, för att kunna fräsa bort det mesta av spillmaterialet när man gör laxstjärtar. Jag vet det finns kommersiella jiggar för sånt här men jag tycker de gör för stora pinnar...eller för små. Så, man frihandsfräser nära linjerna, botten dock på rätt höjd, och trimmar sen med stämjärn. Betydligt snabbare (i alla fall för mig) än stämjärnsbankandet.
Höger frihandsfräst, vänster trimmad med stämjärn efter fräsning. Vill man kan man efter man trimmat några mm ner köra med kullagerfräs och göra en monsterlaxstjärt, typ som man ser på hyvelbänkar.
Det var dom stora laxtsjärtarna, testar lite små också.
Ganska nöjd med jiggen men måste klura ut ett bra sätt att styra i djupled. Nu styr fräsens bas mot plankan i bakkant om det är smala bitar, detta är lite struligt att ställa in så det blir parallellt. Bredare bitar kan jag styra mot fräsens sidoanhåll vilket är den bästa styrningen. Man kan ju såklart frihandsfräsa även inre linjen men det är rätt skönt att slippa ha koll på den.
Nu kommer tricket. Vänder man mojängen 90 grader blir det en tapphålsfräsjigg. Nästan identisk med min gamla (som sjöng på sista versen efter ett besök på golvet) men några förbättringar som underlättar arbetet. Här fräser jag med dubbla anhåll, 2 skjutbara stopp i längsled.
Logga in
Skapa konto
Så, tanken från början var en jigg att använda med lillfräsen, för att kunna fräsa bort det mesta av spillmaterialet när man gör laxstjärtar. Jag vet det finns kommersiella jiggar för sånt här men jag tycker de gör för stora pinnar...eller för små. Så, man frihandsfräser nära linjerna, botten dock på rätt höjd, och trimmar sen med stämjärn. Betydligt snabbare (i alla fall för mig) än stämjärnsbankandet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Höger frihandsfräst, vänster trimmad med stämjärn efter fräsning. Vill man kan man efter man trimmat några mm ner köra med kullagerfräs och göra en monsterlaxstjärt, typ som man ser på hyvelbänkar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var dom stora laxtsjärtarna, testar lite små också.
Logga in
Skapa konto
Ganska nöjd med jiggen men måste klura ut ett bra sätt att styra i djupled. Nu styr fräsens bas mot plankan i bakkant om det är smala bitar, detta är lite struligt att ställa in så det blir parallellt. Bredare bitar kan jag styra mot fräsens sidoanhåll vilket är den bästa styrningen. Man kan ju såklart frihandsfräsa även inre linjen men det är rätt skönt att slippa ha koll på den.
Nu kommer tricket. Vänder man mojängen 90 grader blir det en tapphålsfräsjigg. Nästan identisk med min gamla (som sjöng på sista versen efter ett besök på golvet) men några förbättringar som underlättar arbetet. Här fräser jag med dubbla anhåll, 2 skjutbara stopp i längsled.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto