3 452 948 läst · 18 475 svar
3453k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Nu är sågbordet snart färdigt.
Mätte planheten så noga jag kunde, får ta och mäta igen sen framåt hösten och se om det hänt något. På kortsidorna kunde jag inte få under ens mitt tunnaste bladmått (0,05mm), visserligen räcker inte vinkeln riktigt hela vägen, men det är helt plant.
På långsidan så finns det en mikroskopisk svacka där jag med nöd och näppe fick in ett 0,1 mm bladmått. Det är otroligt mycket bättre än tidigare och fullt tillräckligt.
Nu återstår bara att måla kanterna och sedan göra några zero clearance ilägg, sen kan det börja användas på riktigt. Skall bli otroligt skönt att få en såg som verkligen är plan, och har spår som är exakta. Nu kan jag göra glappfria slädar/jiggar.
Sen behöver jag städa boden (igen) blir snabbt stökigt när man har stora projekt igång på ett litet utrymme.
Mätte planheten så noga jag kunde, får ta och mäta igen sen framåt hösten och se om det hänt något. På kortsidorna kunde jag inte få under ens mitt tunnaste bladmått (0,05mm), visserligen räcker inte vinkeln riktigt hela vägen, men det är helt plant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På långsidan så finns det en mikroskopisk svacka där jag med nöd och näppe fick in ett 0,1 mm bladmått. Det är otroligt mycket bättre än tidigare och fullt tillräckligt.
Logga in
Skapa konto
Nu återstår bara att måla kanterna och sedan göra några zero clearance ilägg, sen kan det börja användas på riktigt. Skall bli otroligt skönt att få en såg som verkligen är plan, och har spår som är exakta. Nu kan jag göra glappfria slädar/jiggar.
Sen behöver jag städa boden (igen) blir snabbt stökigt när man har stora projekt igång på ett litet utrymme.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Grymt snyggt!
Verifierat har jag inte gjort än. Tänkte göra det med en indikatorklocka som går på en skena i spåren.jonmo skrev:
Vad jag gjorde var att jag gjorde klingan absolut helt vinkelrät mot sidorna på bordet. Det gjorde jag genom att tillverka bordet med några cm övermått på alla håll. Innan jag hade gjort urtaget för ilägget så skruvade jag fast bordet så som det skall sitta och hissade upp klingan när den var igång, igenom bordet.
På så vis fick jag en linje som jag använde som referens för att rensåga bordet så sidorna blev vinkelräta resp. parallella med spåret efter klingan.
Skenorna har jag fräst ner mha. den stora maskinvinkeln du ser ovan, jag har använt framsidan av bordet som referens för vinkeln.
Bordet går också att justera upp till en dryg mm i relation till klingan genom att det är ett visst spel i hålen som skruvarna löper i som sågupphängningen sitter i.
För mig känns det dock viktigast att de 2 spåren är helt parallella, att de är absolut helt parallella mot klingan ser jag inte som lika stor grej, men det är antagligen någon användning/tillämpning jag inte tänkt på?
EDIT: Och att spåren är parallella har jag säkerställt genom att de båda ligger an mot var sin sida av plåtbiten i mitten. Den är tillskuren i en lasermaskin som, enligt företaget som gjorde det, har en tolerans mindre än 1μm.
Redigerat:
Har funderat på en skivputs-funktion att ha i snickarboden, köpte för några år sedan en skiva att stoppa i sågen, men det funkade inte alls, den snurrar för fort. Har sedan funderat på att göra en egen av någon motor, men det har inte blivit av. Sedan jag fick svarven har jag tänkt att där borde det vara perfekt. Så idag skred jag till verket med att göra en prototyp (typ)..
Tog den mindre "faceplate" jag hade och skruvade på den på en mdf. Känns mycket stabilt. Var dock ingen höjdare att svarva mdfen rund, fint mdf-damm över allt, satte sedan spånsugslangen under svarvstålet och det gjorde en otrolig skillnad..
Hade sedan tidigare 250mm självhäftande sandpapper som jag satte på. Och kör jag på lägsta hastigheten på svarven känns det helt rätt..
Vet dock inte om mdf, är det ok att ha på detta sätt? Vad säger ni? Vilket korn är bra? Satte på 120 nu, man kanske ska ha två eller fler skivor med olika korn?
Får göra ett bord att sätta framför skivan så blir den komplett..
Tog den mindre "faceplate" jag hade och skruvade på den på en mdf. Känns mycket stabilt. Var dock ingen höjdare att svarva mdfen rund, fint mdf-damm över allt, satte sedan spånsugslangen under svarvstålet och det gjorde en otrolig skillnad..
Hade sedan tidigare 250mm självhäftande sandpapper som jag satte på. Och kör jag på lägsta hastigheten på svarven känns det helt rätt..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vet dock inte om mdf, är det ok att ha på detta sätt? Vad säger ni? Vilket korn är bra? Satte på 120 nu, man kanske ska ha två eller fler skivor med olika korn?
Får göra ett bord att sätta framför skivan så blir den komplett..
Redigerat:
Jag kör 120 på mitt hemmabygge, tycker det är väldigt trevligt allround.jackt skrev:Har funderat på en skivputs-funktion att ha i snickarboden, köpte för några år sedan en skiva att stoppa i sågen, men det funkade inte alls, den snurrar för fort. Har sedan funderat på att göra en egen av någon motor, men det har inte blivit av. Sedan jag fick svarven har jag tänkt att där borde det vara perfekt. Så idag skred jag till verket med att göra en prototyp (typ)..
[bild]
[bild]
Jag har halva min platta dold under bordet, och där har jag den stora spånslangen ansluten. Det är en enorm skillnad med bra dammupptagning. Med den typen av damm som genereras med en sån slip har man två val verkar det som: Samla in dammet direkt eller andas in det för alltid.
Har inga bra bilder på hur det ser ut med anslutningen i dagsläget, men jag ska ut till snickeboa imorgon så då kan jag posta en bild. Kan nog bli rätt klurigt för dig att fixa ett avtagbart anhåll där du samtidigt har god dammupptagning. Ser fram emot en snygg lösning!
Inte jättelätt och hitta, går som reservdel till deras väska
http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000
http://www.clasohlson.com/se/Inredning-300-x-220-x-21-mm/51-2264
Finns i ett par olika storlekar och tjocklekar. Detta är 2st 3cm, men skulle fungerat med 1st för min del.
Betalade enligt kvittot bara 39kr, märkligt.
http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000
http://www.clasohlson.com/se/Inredning-300-x-220-x-21-mm/51-2264
Finns i ett par olika storlekar och tjocklekar. Detta är 2st 3cm, men skulle fungerat med 1st för min del.
Betalade enligt kvittot bara 39kr, märkligt.