3 474 674 läst · 18 524 svar
3475k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Trodde nog det bara handlade om en enda knopp. Med många knoppar som dessutom måste matcha så är din ansträngning mer förståelig!Ola C skrev:Tack! Ah, jag vet inte, min energi kan också dippa ibland men visst, det är inte ofta jag tar en genväg och just snickrandet har jag mycket energi till.
Här va det en liten armé av knoppar som skulle göras, när väl "spännklämman" va uppfunnen gick det väldigt snabbt o enkelt, snabbare än någon annan metod jag kan komma på. Jämfört med att fula till nån lösning o kanske tvingas svarva om några knoppar för att dom blev ojämna i längd så va det väl investerad tid. Riskminimering i kombo med strävan efter så bra resultat som möjligt kan man nog sammanfatta det som.
@Ola C
Din lösning för att justera små runda grejer fungerar . Men ser ut att vara lite omständig. Är det tre fyra st går det an. Men är det 50+ grejer som skall sågas med tiondels mm precision så behövs något enklare.
Gjorde en ”tång” för justering av 25mm plugg.
Körs mot klyvanhållet.
Normalt pluggar jag före ytbehandling men tidspress och sen leverans av beslag tvingade fram en annan lösning.
Mvh Findus
Din lösning för att justera små runda grejer fungerar . Men ser ut att vara lite omständig. Är det tre fyra st går det an. Men är det 50+ grejer som skall sågas med tiondels mm precision så behövs något enklare.
Körs mot klyvanhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt pluggar jag före ytbehandling men tidspress och sen leverans av beslag tvingade fram en annan lösning.
Mvh Findus
Den va smart! Nu var det 8st pluggar så min lösning kändes ok tidsmässigt. Dock tycker jag din är bättre med avseende på parallellitet och referenser, mindre risk det blir snett med en så lång tång som glider mot klyvanhållet.findus42 skrev:@Ola C
Körs mot klyvanhållet.
[bild]
Mvh Findus
Plockade fram kontursågen som stod gömd i en hörna. Länge sedan jag använde den men nu sitter den framme på en hylla och är kopplad. Fixade också till en belysning med en liten LED-ficklam. Nu är chansen större att den kommer att användas!
Logga in
Skapa konto
4e och sista hörnet färdigt och därmed får snickeri 4.0 anses klart efter sisådär 3.5 vecka konstant ombyggnad.
Idag kom snickeriets viktigaste pusselbit på plats, Heidis nya cognacsbord. La ju ut själva skivan i how to lamineratråden. Konsolen är i valnöt precis som skivans kantlister, dubbel "bridle joint" i mötet o pimpförstärkt med genomgående mässingsstavar. Även skiv- o vägginfästning är med spårskruv i mässing. Konsolens topphörn har samma radie som skivan annars hade det blivit en skarp ful konsolkant här. Lite "väl" kanske men kände för att finlira lite efter många veckors vadande i bråte.
Idag kom snickeriets viktigaste pusselbit på plats, Heidis nya cognacsbord. La ju ut själva skivan i how to lamineratråden. Konsolen är i valnöt precis som skivans kantlister, dubbel "bridle joint" i mötet o pimpförstärkt med genomgående mässingsstavar. Även skiv- o vägginfästning är med spårskruv i mässing. Konsolens topphörn har samma radie som skivan annars hade det blivit en skarp ful konsolkant här. Lite "väl" kanske men kände för att finlira lite efter många veckors vadande i bråte.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Langa knektar och ducka när det sågas långa saker. I övrigt inga förhållningsreglerDaniel_N skrev:
...hon sa förresten nåt om att hennes nypimpade loungehörn fick ert fikarum att framstå som en pizzeria på Bredängs camping.
Jag har varit och hälsat på i paradiset!
Priserna på virke är dock inte att leka med!
Priserna på virke är dock inte att leka med!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Det är egentligen byglar för en bokhylla, såna där som man spänner fast i hyllplanet. Jag kapade bort nederdelen så det bara blev bygeln kvar. Borrade sedan hålen några tiondelar mindre så de kunde pressas ned i hålet.