Ola C Ola C skrev:
Tack! Ah, jag vet inte, min energi kan också dippa ibland men visst, det är inte ofta jag tar en genväg och just snickrandet har jag mycket energi till.

Här va det en liten armé av knoppar som skulle göras, när väl "spännklämman" va uppfunnen gick det väldigt snabbt o enkelt, snabbare än någon annan metod jag kan komma på. Jämfört med att fula till nån lösning o kanske tvingas svarva om några knoppar för att dom blev ojämna i längd så va det väl investerad tid. Riskminimering i kombo med strävan efter så bra resultat som möjligt kan man nog sammanfatta det som.
Trodde nog det bara handlade om en enda knopp. Med många knoppar som dessutom måste matcha så är din ansträngning mer förståelig!

@Ola C
Din lösning för att justera små runda grejer fungerar (y) . Men ser ut att vara lite omständig. Är det tre fyra st går det an. Men är det 50+ grejer som skall sågas med tiondels mm precision så behövs något enklare.

Gjorde en ”tång” för justering av 25mm plugg.
Körs mot klyvanhållet.
Hemmagjord trä-tång för justering av 25mm plugg mot klyvanhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Normalt pluggar jag före ytbehandling men tidspress och sen leverans av beslag tvingade fram en annan lösning.

Mvh Findus

• Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@Ola C
Din lösning för att justera små runda grejer fungerar (y) . Men ser ut att vara lite omständig. Är det tre fyra st går det an. Men är det 50+ grejer som skall sågas med tiondels mm precision så behövs något enklare.

Gjorde en ”tång” för justering av 25mm plugg.
Körs mot klyvanhållet.
[bild]
Normalt pluggar jag före ytbehandling men tidspress och sen leverans av beslag tvingade fram en annan lösning.

Mvh Findus
Den va smart! Nu var det 8st pluggar så min lösning kändes ok tidsmässigt. Dock tycker jag din är bättre med avseende på parallellitet och referenser, mindre risk det blir snett med en så lång tång som glider mot klyvanhållet.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
B bmikael skrev:
En överbliven Billy fick husera alla batteriverktyg, funktionellt om än mindre kreativt :)
Jag ser två udda färgade verktyg...
Du borde verkligen ta och måla om dem så de passar in i färgskalan.

• Gilla
bmikael
  • Laddar…
Plockade fram kontursågen som stod gömd i en hörna. Länge sedan jag använde den men nu sitter den framme på en hylla och är kopplad. Fixade också till en belysning med en liten LED-ficklam. Nu är chansen större att den kommer att användas!

Kontursåg på hylla med improviserad belysning från en LED-ficklampa.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
4e och sista hörnet färdigt och därmed får snickeri 4.0 anses klart efter sisådär 3.5 vecka konstant ombyggnad.

Idag kom snickeriets viktigaste pusselbit på plats, Heidis nya cognacsbord. La ju ut själva skivan i how to lamineratråden. Konsolen är i valnöt precis som skivans kantlister, dubbel "bridle joint" i mötet o pimpförstärkt med genomgående mässingsstavar. Även skiv- o vägginfästning är med spårskruv i mässing. Konsolens topphörn har samma radie som skivan annars hade det blivit en skarp ful konsolkant här. Lite "väl" kanske men kände för att finlira lite efter många veckors vadande i bråte.:D

Valnötskonsol med mässingsdetaljer fäster en turkos laminerad bordsskiva mot vägg.
Skapa konto

Valnötskonsol med mässingsstavar och rundad kant som stödjer en blå laminatskiva.
Skapa konto

Valnötskonsol med cognacfärgad laminatskiva, mässingsdetaljer och rundad kant, monterad på en vit vägg.
Skapa konto

Snickeriverkstad med ett nyligen färdigställt cognacsbord i förgrunden och verktyg på väggen.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Kalendern och 22 till
  • Laddar…
Nice! Vet hon om att hon numera också är första hantlangare nä du ska ha knektar?

• Haha
Björn Melander
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nice! Vet hon om att hon numera också är första hantlangare nä du ska ha knektar?
Langa knektar och ducka när det sågas långa saker. I övrigt inga förhållningsregler:)

...hon sa förresten nåt om att hennes nypimpade loungehörn fick ert fikarum att framstå som en pizzeria på Bredängs camping.:rolleyes:

• Gilla
  • Haha
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Jag har varit och hälsat på i paradiset! :D
Priserna på virke är dock inte att leka med!

Interiör av en välfylld trävaruhandel med både virkeslager och träbearbetningsmaskiner.
Skapa konto
Interiör av virkesavdelning i butik med skylten "LUMBER" och olika träplankor och brädor utställda för försäljning.
Skapa konto
Ett stycke lila Purpleheart-trävirke med en prislapp som visar $264.60 för 19.6 brädfot.
Skapa konto
Olika sorters träskivor ställda på hög med prislappar inom en bygghandel.
Skapa konto
Stor skiva av brasilianskt Pequia Burl-trä på rea, med en prislapp som visar en ordinarie pris och ett nedsatt pris.
Skapa konto
Gång mellan hyllor fyllda med sorterat virke i olika färger och storlekar i en byggmarknad.
Skapa konto
Variety of timber planks in a store, with various sizes and one prominently purple.
Skapa konto
Butik för träbearbetning med virke och olika maskiner som visar en träarbetshobbyists 'paradis'.
Skapa konto
Ett byggvaruhus med olika högar av trävirke och hyvlat timmer, prislappar synliga, och en besökare i bakgrunden.
Skapa konto
En hyllsektion fylld med verktygsdelar och snickeritillbehör märkta "freud" i en välsorterad butik.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
vanpire och 18 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
[bild] [bild] [bild] [bild]
Var ligger detta ”Paradis”?

H
V vectrex skrev:

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Shysst! Vilken butik?

Woodcraft i Grand Rapids, Michigan.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Finns det något motsvarande i Sverige? Helst västkusten.

Har letat runt lite men hittar inget vettigt. Det enda jag kan hitta som har någorlunda utbud är Calexico i gbg men utbudet i butiken är inte direkt den bästa.

Anders 1920-tal
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fixade förvaring till långa styrskenan

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
vad är det för byglar? Och var köper man dem?

Det är egentligen byglar för en bokhylla, såna där som man spänner fast i hyllplanet. Jag kapade bort nederdelen så det bara blev bygeln kvar. Borrade sedan hålen några tiondelar mindre så de kunde pressas ned i hålet.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.