P Pysslarn skrev:
Ja herrejösses, sämre arbetsmiljö har man ju sett!

//Ronnie
Japp, enda man kan klaga på är färgen på Olas golv.. ;)

• Älska
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Snaggat en extra klyvkniv till dw745.. Äger knappt metallbearbetningsverktyg, så det fick bli med sticksåg. Blev steampunk på köpet. Karvade ur fästet till övre suget också.
[bild]
Var hittade du plåten?

Köpte en extra klyvkniv. 100 spänn, och då ingick plasthuvan!

• Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Köpte en extra klyvkniv. 100 spänn, och då ingick plasthuvan!
Kan du nämna köpstället?

Småmaskinservice

Halvt OT.
Tänkte på alla hobbysnickare när jag såg skivan som tjänat som underlag när någon fräst.
En närbild av en MDF-skiva med spår från fräsning, där det träliknande mönstret på ytskiktet är synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gissar att vem som helst av er gärna hade köpt en MDF-skiva och bytt
Mvh Findus

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Installerade min nya radiatorslinga. Hade tydligen missat att dra åt mittrarna på ventikopplet. Så kan det gå :crysmile:

• Nyinstallerad radiatorslinga med lösa ventilkopplingar och vatten på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Då ska vi se, vad har jag gjort idag? Jo, jag har sabbat ytfinishen på en svarv genom att den fick stå en dag i bilen tillsammans med en fuktig kartong. Går ju att polera bort men här ser man vad snabbt det kan gå.

Svarv i ett garage med synlig rost och skadad ytfinish till följd av fuktexponering.
Skapa konto

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Fulsvarvning o egenpåhittad kapmojäng för runda prylar.

Om ni googlar fulsvarvning är det mycket möjligt att dessa bilder dyker upp.

Har några småtrixiga knoppar med fibrerna tvärs axeln (kundens önskan) och en 10mm innerradie, gjorde ett par försök på frässvarven men fick mycket tear out, brukar jag inte få men dessa hade ju fibrerna på fel håll jämfört med en rundstav.

Så, fulslipa Clas olsson stämjärn från bra att ha lådan och testet igår föll väl ut så idag kördes det skarpt. (Svarvade diametrarna på vanligt metallsvarvsvis, det va bara radien stämjärnet fick hjälpa till med.)

Träknopp i en improviserad kapningsanordning fastsatt i en svarv med spån och verktyg synligt.
Skapa konto

Träknoppar med tvärgående fibrer och konisk form på arbetsbänk, resultat av egenpåhittad kapmojäng.
Skapa konto

Vid kapning till längd av stora diametern använde jag en v-vagga med ritat streck för var biten skulle ligga. Uppspänningen blev mer spännande än planerat då tvingen hamna så långt ut att den tilta biten ner i sågade urtaget. (Knoppen på bilden är en fulbit, kasserad från svarvningen.)

Egengjord träkloss med borrade hål och urtag används i träbearbetningsprojekt för att fixera rundade objekt.
Skapa konto

Träsvarvat objekt i specialgjord kloss för kapning, med synlig textur och tving.
Skapa konto

Hemmagjord kapmojäng för bearbetning av runda trädelar med tvingar och trästop i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Men nu ska ni få se, kapning till längd, alltså lilldiametersidan. Med biten ännu kortare va den stört omöjlig att spänna fast med traditionella metoder. Hmm...

Kloss med borrade hål för lill- och stordiameter samt borrad frigång för radien och spår för att kunna komprimeras. Knopp i kloss, kloss mot stop, tving över kloss, såga. Sjukt nöjd med den:D.

Träblock med koncentriska hål och spår för att klämma fast och kapa runda föremål på verkstadsbord.
Skapa konto

Rund träknopp i en egentillverkad spännanordning av trä med borrade hål och spår.
Skapa konto

Träblock med urfräst cirkulär fördjupning och en sax lagd på en arbetsbänk med spår.
Skapa konto

Hemmagjord träklämma med en tving, använd för att hålla en träknopp vid kapning eller bearbetning.
Skapa konto

Träklämma med modifierad anordning för kapning av runda föremål vid arbetsbänk.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
p.lundgren och 15 till
  • Laddar…
Grymt snyggt jobbat Ola!!

Björn Melander Björn Melander skrev:
Grymt snyggt jobbat Ola!!
Tack. Synd jag inte kan säga detsamma:surprised:.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fulsvarvning o egenpåhittad kapmojäng för runda prylar.

Om ni googlar fulsvarvning är det mycket möjligt att dessa bilder dyker upp.

Har några småtrixiga knoppar med fibrerna tvärs axeln (kundens önskan) och en 10mm innerradie, gjorde ett par försök på frässvarven men fick mycket tear out, brukar jag inte få men dessa hade ju fibrerna på fel håll jämfört med en rundstav.

Så, fulslipa Clas olsson stämjärn från bra att ha lådan och testet igår föll väl ut så idag kördes det skarpt. (Svarvade diametrarna på vanligt metallsvarvsvis, det va bara radien stämjärnet fick hjälpa till med.)

[bild]
[bild]

Vid kapning till längd av stora diametern använde jag en v-vagga med ritat streck för var biten skulle ligga. Uppspänningen blev mer spännande än planerat då tvingen hamna så långt ut att den tilta biten ner i sågade urtaget. (Knoppen på bilden är en fulbit, kasserad från svarvningen.)

[bild]
[bild]
[bild]

Men nu ska ni få se, kapning till längd, alltså lilldiametersidan. Med biten ännu kortare va den stört omöjlig att spänna fast med traditionella metoder. Hmm...

Kloss med borrade hål för lill- och stordiameter samt borrad frigång för radien och spår för att kunna komprimeras. Knopp i kloss, kloss mot stop, tving över kloss, såga. Sjukt nöjd med den:D.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Som vanligt makalöst snyggt!

Tänker att mycket av det som skiljer proffs (dig) från oss vanliga dödliga är orken att lägga all energi på att få det så perfekt. Själv hade jag nog troligen handsågat eller sågat på bandsågen på frihand och sedan putsat på tallriksputsen på frihand tills jag vart nöjd.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Olas tålamod är jigantiskt stort

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Som vanligt makalöst snyggt!

Tänker att mycket av det som skiljer proffs (dig) från oss vanliga dödliga är orken att lägga all energi på att få det så perfekt. Själv hade jag nog troligen handsågat eller sågat på bandsågen på frihand och sedan putsat på tallriksputsen på frihand tills jag vart nöjd.
Tack! Ah, jag vet inte, min energi kan också dippa ibland men visst, det är inte ofta jag tar en genväg och just snickrandet har jag mycket energi till.

Här va det en liten armé av knoppar som skulle göras, när väl "spännklämman" va uppfunnen gick det väldigt snabbt o enkelt, snabbare än någon annan metod jag kan komma på. Jämfört med att fula till nån lösning o kanske tvingas svarva om några knoppar för att dom blev ojämna i längd så va det väl investerad tid. Riskminimering i kombo med strävan efter så bra resultat som möjligt kan man nog sammanfatta det som.

• Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
En överbliven Billy fick husera alla batteriverktyg, funktionellt om än mindre kreativt :)

• En Billy-bokhylla med flera gröna och svarta batteridrivna verktyg ordnade på hyllplan och krokar.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.