FredrikR FredrikR skrev:
Med och med.. Men idag byttes den tidigare fultömda påsen ut mot en flång ny Longlife som 'fyndades" på Bygma rean i våras.
[bild]
Resterande del av dagen har tillängnats åt göra det möjligt att ha 2 bilar i garaget igen.. :oops:
Samma som jag håller på med då....
Städat i 2 dagar och minst 1 dag till :rolleyes::(

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt!
Vad tänkte du köra på för sluthöjd på bänken?
Har inte kommit så långt än i mina tankar. Men runt 90cm verkar väl lagom. Kanske lite högre.
Bordssågen och mitt utmatningsbord/monteringsbord är på 95cm och vill inte att hyvelbänken är högre än det så att den inte är ivägen för långa bitar.

V vectrex skrev:
Har inte kommit så långt än i mina tankar. Men runt 90cm verkar väl lagom. Kanske lite högre.
Bordssågen och mitt utmatningsbord/monteringsbord är på 95cm och vill inte att hyvelbänken är högre än det så att den inte är ivägen för långa bitar.
Samma höjd kan väl vara bra, om du bara kan undvika att de långa bitarna fastnar.

Ställ allting kant-i-kant ;):cool::thinking:

V vectrex skrev:
Nu är du väl lite längre än mig men om du tänkt handhyvla en del så tänk på att inte göra den för hög. Är ju väldigt individuellt förstådd, jag tror min är typ 80cm (är 180cm lång) och tycker det är skönt med såpass lågt när man hyvlar.
Skulle jag bara säga sinkor osv.så hade jag valt en högre bänk.

Nu är du väl lite längre än mig men om du tänkt handhyvla en del så tänk på att inte göra den för hög. Är ju väldigt individuellt förstådd, jag tror min är typ 80cm (är 180cm lång) och tycker det är skönt med såpass lågt när man hyvlar.
Ståpall att ställa framför bänken när man vill ha den "lägre"? Risk för att falla ska inte underskattas med fullt fokus på arbetet, såklart.

Jag är iofs 190cm lång, men det blir väl typ 83cm om jag ska ha ”samma” som dig. Jag har gillat höjden på mitt monteringsbord för hyvling. Men ska ha det i åtanke!

kashieda kashieda skrev:
Ståpall att ställa framför bänken när man vill ha den "lägre"? Risk för att falla ska inte underskattas med fullt fokus på arbetet, såklart.
Eller ett moxon vise när man vill ha upp arbetet?
Tänker att det beror mycket på hur man själv är skapat och vad man gör vid bänken. Jag tycks vara född med ap-armar så min bänk kanske är onormalt låg för alla andra :D

Någon som har lite input på vad man ska ytbehandla hyvelbänken med? Den var lackad innan jag hyvlade av den. Gulnad lack. Det vill jag nog inte ha. Gillar den egentligen bäst helt obehandlad men tänker att den snabbt kommer få fettfläckar och liknande. Den fick några små fläckar redan igår då jag använde bivax/paraffinolje-blandning till att smörja upp träskruvarna.

Osmo?

V vectrex skrev:
Någon som har lite input på vad man ska ytbehandla hyvelbänken med? Den var lackad innan jag hyvlade av den. Gulnad lack. Det vill jag nog inte ha. Gillar den egentligen bäst helt obehandlad men tänker att den snabbt kommer få fettfläckar och liknande. Den fick några små fläckar redan igår då jag använde bivax/paraffinolje-blandning till att smörja upp träskruvarna.

Osmo?
Inget som riskerar att minska friktionen..
Jag kör min bänk obehandlad just nu. När väl den nya är byggd tänker jag nog slänga på en liten skvätt olja ändå :)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Osmo hårdvax sidenmatt. Finns inga alternativ egentligen!

Snaggat en extra klyvkniv till dw745.. Äger knappt metallbearbetningsverktyg, så det fick bli med sticksåg. Blev steampunk på köpet. Karvade ur fästet till övre suget också.
Två klyvknivar för såg, en ny och en sliten, på en arbetsbänk med spår efter metallbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anders 1920-tal och 7 till
  • Laddar…
Snickeri 4.0 transformeringen går in i sin slutfas. Va det nån som städat garage två dagar? Jag e inne på tredje veckan nu...men detta e faktiskt sista stora saken innan jag e klar.

Hursomhelst, idag blev det såghängt utmatningsbord. Har man en lokal som lutar ner mot golvbrunn i mitten funkar det inte riktigt att ställa nåt bakom sågen o tro det ska hålla sig på rätt höjd.

Hela konstruktionen hänger på sågens övre del som är av kraftigt gjutjärn. Delen där under är bara plåt och den ansåg jag för klen för att hålla inställningarna över lång tid. Därav att konsolerna är ganska korta.

18mm laminerad björkplywood, förstärkning på baksidan, två vinklar skruvade i sågen o två egengjorda plywoodkonsoler som sitter i avlånga hål mot vinklarna. Blev stabilt o riktigt bra det här. Givetvis planerat för att cyklon o dammsugare ska få plats undertill.

Ett hemmabyggt utmatningsbord av björkplywood som är fäst vid en bordssåg i ett snickargrage med verktyg och dammsugare.
Skapa konto

Utmatningsbord av björkplywood infäst med konsoler och vinklar vid en gjutjärnsmaskin i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Handgjort utmatningsbord av björkplywood med förstärkningar och hängbeslag på en arbetsbänk i ett garage.
Skapa konto

Snickarbänk i ett garage med utmatningsbord av björkplywood kopplat till en sågmaskin.
Skapa konto

Hemmagjort såghängt utmatningsbord av björkplywood med förstärkning och plats för dammsugare under.
Skapa konto

• Gilla
erikssonjorgen och 13 till
  • Laddar…
Träbro under konstruktion i skogsmiljö med verktyg och batteridriven såg på plankorna.
Skapa konto

En träbro över en skogsbäck omringad av gröna träd och soligt väder.
Skapa konto

Vacker plats, stabil bro, en batteridriven klinga är go.

• Gilla
Kalendern och 13 till
  • Laddar…
Ja herrejösses, sämre arbetsmiljö har man ju sett!

//Ronnie

ClasseClas
F Fluxor skrev:
Osmo hårdvax sidenmatt. Finns inga alternativ egentligen!
Jo. Osmo hårdvaxolja 3062 matt! ;)
Den är mattare än sidenmatt.

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.