j.erkers
Frustrator Frustrator skrev:
/... /Själv får jag ju inte plats i verkstan, och nu är garaget fullt med..så hittat en tom plätt gräs.
[bild]
Vad är det gröna du har på golvet?
 
Alltgår Alltgår skrev:
Härdat, anlöpt, slipat och grovpolerat ett litet blad i RWL 34. Lite moddad "fårfot".
[bild] [bild]
Brynegg pålagd. Vassaste kniven på Byggahus.
En skarp kniv med brynad egg hållen mellan fingrarna framför en Lenovo surfplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Brynegg pålagd. Vassaste kniven på Byggahus.
[bild]
Inte omöjligt, en av de vassare helt säkert :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Ja, finns ju en del andra här som gillar och kan skärpa också. Du fick till det rätt bra med ditt MDF hjul vill jag minnas.
Just det här bladet blev dock ovanligt vasst och efter en del testande igår så håller eggen bra. Siktade på 62 Hrc. Bladet var planslipat till 0.2 mm innan jag lade på bryneggen på 1200 korn sedvanligt polerade på filtskiva. Rakar armhåren mothårs utan större motstånd.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Rakar armhåren mothårs utan större motstånd.
En bra start ;)

MDF-skivan är snabb, får passa sig bara för det är lätt att bränna eggen. Börjar lära mig dess styrkor och svagheter. Också bra i de fall en vill lägga en riktigt låg eggvinkel (lägre än plana stenar och brynen klarar).
Jag har ett projekt i listan som jag längtar efter att börja med; en tunn kockkniv i japansk stil med en kärna av gammalt Öbergs filstål mellan sidor av fjäderstål. Hoppas kunna göra den ruggigt lättskärande :geek:
 
nanowire nanowire skrev:
En bra start ;)

MDF-skivan är snabb, får passa sig bara för det är lätt att bränna eggen. Börjar lära mig dess styrkor och svagheter. Också bra i de fall en vill lägga en riktigt låg eggvinkel (lägre än plana stenar och brynen klarar).
Jag har ett projekt i listan som jag längtar efter att börja med; en tunn kockkniv i japansk stil med en kärna av gammalt Öbergs filstål mellan sidor av fjäderstål. Hoppas kunna göra den ruggigt lättskärande :geek:
Jodå helt ok start
Kniven är en "testkniv" i den betydelsen att jag håller på att försöka hitta rätt i värmebehandlingen som jag precis kommit igång med. Känner ett Enormt sug efter en hårdhetstestare för att ha koll på process och resultat kan jag säga. Har fortsatt testa och jämföra ikväll och tror att det nog hamnat lite lägre än 62 Hrc som var målet. Trots noggrant protokoll.

Jasså du har lite San Mai i tankarna!? Kul ju, fram med stora släggan.Ja Öbergs filar är ju poppis i knivsammanhang, verkar funka bra. Vad är det för motsvarande AISI egentligen?
Att få det tunnt, lättskärande och hållbart blir lite utmaning på alla sätt och vis. Ser fram emot redogörelse i smidestråden när det väl blir åka av!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Jodå helt ok start
Kniven är en "testkniv" i den betydelsen att jag håller på att försöka hitta rätt i värmebehandlingen som jag precis kommit igång med. Känner ett Enormt sug efter en hårdhetstestare för att ha koll på process och resultat kan jag säga. Har fortsatt testa och jämföra ikväll och tror att det nog hamnat lite lägre än 62 Hrc som var målet. Trots noggrant protokoll.

Jasså du har lite San Mai i tankarna!? Kul ju, fram med stora släggan.Ja Öbergs filar är ju poppis i knivsammanhang, verkar funka bra. Vad är det för motsvarande AISI egentligen?
Att få det tunnt, lättskärande och hållbart blir lite utmaning på alla sätt och vis. Ser fram emot redogörelse i smidestråden när det väl blir åka av!
Tänkte mest att raka armen mothårs var en bra start på skärpa, kniven är jättefin.
Tror det är 1095 eller så, möjligen lite av ngt annat också, kunde nog variera beroende på årtal.
 
Tack, förstod att det var det du menade!
 
Alltgår Alltgår skrev:
Brynegg pålagd. Vassaste kniven på Byggahus.
[bild]
Den utmaningen förtjänare en egen tråd!
 
Ja, hade kunnat bli en rätt kul tråd faktiskt!
Tyvärr måste jag backa mitt bidrag lite grann. Höll på med kniven igårkväll och efter att ha slaktat en stor mängd wellpapp så märkte jag tyvärr lite mikrourflisning i eggen. Möjligen har jag haft den på austeneringstemperturen lite för länge. Kan inte komma på något annat i processen.
Nya tag med ny testkniv till helgen.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den utmaningen förtjänare en egen tråd!
Håller med. Lämpligt namn vore kanske "skarpaste kniven i lådan".;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Så den är det väl bara kasta antar jag.
Garanti?
 
Griffeltavlan
Alfredo Alfredo skrev:
Garanti?
Den är flera år gammal tyvärr och har inget kvitto.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Den är flera år gammal tyvärr och har inget kvitto.
Är den heldöd?
 
Griffeltavlan
Frustrator Frustrator skrev:
Är den heldöd?
Nej den går bara slött som den ej orkar typ. Kan de va en kondensator som är dålig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.