Ja 160 vill man numer ha på alla maskiner :) Ok. Vart lite sugen på planhyvel med den spiralkuttern det senaste men har svårt att komma till skott. Mest pga pengarna men det är kanske en försvarbar investering med tanke på hur lite krångel med stålslipning och postning det blir.
 
E ___EM skrev:
Ja 160 vill man numer ha på alla maskiner :) Ok. Vart lite sugen på planhyvel med den spiralkuttern det senaste men har svårt att komma till skott. Mest pga pengarna men det är kanske en försvarbar investering med tanke på hur lite krångel med stålslipning och postning det blir.
Ja en ny sådan hyvel är ju en rätt avsevärd investering. Däremot är steget till spiralhyvel tillräckligt litet för att det ska vara värt det, flera gånger om faktiskt. Den är verkligen såå mycket bättre!
 
Tack för input :)
 
Härdat, anlöpt, slipat och grovpolerat ett litet blad i RWL 34. Lite moddad "fårfot".
Hand håller ett nyslipat och polerat knivblad med flera cirkulära hål och moddad design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett grovpolerat knivblad i RWL 34 stål med modifierad "fårfot"-design och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 4 till
  • Laddar…
Sågat lite. Någon som vågar sig på att gissa träslaget för jag vet inte, kan det vara lönn?
 
  • Sågade träplankor lutade mot en vägg, möjlig lönn, med synlig ådring och knutar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C capture skrev:
Sågat lite. Någon som vågar sig på att gissa träslaget för jag vet inte, kan det vara lönn?
Tycker det ser för mörkt ut för att vara lönn.
Hur ser ändträt ut?
 
Stockarna hade varit ute utan skydd i ca ett år innan jag fick tag i dom. Så snitten här är allt annat än färska
 
  • Åldrade stockar staplade på varandra, med synliga årsringar och mörknade snitt, ligger på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Rengjorda verktyg i en hink, en borste och trasor i en annan hink, närbild på garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite materielvård igår kväll.

En hand i arbets handske håller i rengjorda och infettade metallföremål i en hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet efter rengöring med borste och infettning.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Griffeltavlan
Skulle fräsa en fönsterbänk i ek, med en överhandsfräs från Jula.

Jag kom halvvägs sen tappa den varvet och det kom en härlig plastig/elektronik doft. Så den är det väl bara kasta antar jag.

Tips för att fräsa ek? Lågt varvtal eller max? Ska man pausa lite då och då så maskin inte går varm?
 
j.erkers
Lite i taget, flera gånger. Vassa kvalitetsstål.
 
Griffeltavlan
j.erkers j.erkers skrev:
Lite i taget, flera gånger. Vassa kvalitetsstål.
Jag hade Julas egna:rolleyes:
 
S
C capture skrev:
Sågat lite. Någon som vågar sig på att gissa träslaget för jag vet inte, kan det vara lönn?
Rönn?
 
Allt annat än vackert, men fullt fungerande.
Kompletterade fräsbordet med anslutning till spånsugen. Snart kanske man kan börja producera något med fräsen.

Ett hemmagjort fräsbord med ansluten spånsugsslang i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsbord i trä med monterad fräs och ansluten spånsugslang i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träfräsbord med monterad anslutning till spånsug i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade nog funderat på att komplettera med spjäll, det är inte ofta man har nytta av sug både via anhåll och underifrån samtidigt.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag hade nog funderat på att komplettera med spjäll, det är inte ofta man har nytta av sug både via anhåll och underifrån samtidigt.
Får köra och se. Resultatet blev mycket bättre än med dammsugare som jag körde med innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.