V vectrex skrev:
Här, när jag köpte min för 2 år sen så var det billigaste stället jag kunde hitta. Nu vet jag inte alls.
Det var billigt. Jag betalade 270GBP för min för 9 år sedan.

j.erkers
V vectrex skrev:
Har fått hjälp av min bror som är ishockeyproffs (rätt stark mao) att bära in dessa as till plank. Tunga och otympliga nåt helt otroligt, gick ju inte in genom dörren så fick ju välta upp dem på högkant för att få in dem!

Nu hoppas jag att de torkar bättre än utomhus. Har haft ett dygnsmedel på över 85% sista veckan utomhus nu och värre lär det bli.
Tänkte ställa avfuktaren på 60%. Det borde väl vara ok och inte för snabbt?
Dessa höll 24% när jag hämtade dem på midsommar, min fuktmätare visar nu dryga 19%. Detta är dock på 20mm djup och dessa monstrer är ca 80 tjocka, är antagligen fuktigare längre in.

[bild] [bild]
Det är inte helt säkert att det är fuktigare längre in. Några nästan färdiga studenter gjorde en undersökning (x-arbete typ) på lagrad ved på jobbet för ett antal år sedan (jag jobbar på ett pappersbruk). Deras resultat visade att träet var torrare i kärnan än nära ytan. Jag har fortfarande svårt att tro att det är så men å andra sidan ska ju all fukt vandra utåt för att det ska torka...
// Konfunderad

Det verkar logiskt tycker jag om träet har torkat och sen stått i en fuktigare miljö, så börjar träet absorbera fukt igen, utifrån in. I vedens fall så den klyvs och torkas normalt över våren och sommaren, men sen blir det fuktigt och vått mot vintern igen. Tills det blir riktigt råkallt iallafall.

Precis samma tanke som @DennisCA .

I mitt fall är det knappast så då dessa fälldes i februari och sågades till plank i slutet av mars.

Ek är ju notoriskt långsamt att torka men jag undrar ändå om det inte går att få det möbeltorrt på ca 1 år om jag sätter in avfuktare och fläkt där de nu ligger. Bondepraktikan är ju 1 år ute per tum tjocklek och dessa skulle i så fall behöva 3 år. Men å andra sidan så torkar det i princip ingenting utomhus från nu fram till februari ungefär. Risken är väl att det spricker (mer) om torkningen går för snabbt.

Bytt olja på bilen. Såhär fattigt ser det ut när man sålt hus med garage och tvingas ha mekarboden bak i bilen:D

• Bilens bagageutrymme med verktygslåda, oljebehållare och underhållsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Precisionssandpapprat.

Har en fog där en sarg ska möta runda ben med diameter 54. Svarvade till en rund bit med 52 i diameter och häftade på ett spiralvirat sandpapper. Diameter inkl sandpapper ca 53.8mm:). Då har man lite marginal mot glipor på de synliga sidorna.

Ja, sen stelopererades tvärsliden på svarven och på skruvades en planka planhyvlad i tjocklek för att träffa rätt i höjdcentrum. Litet sidoanhåll på plankan också.

Sen var det bara att slipa på. Var tvunget att va rätt i längd också då runda benen sitter centrumtappade in i toppen.

Det här blev ju förbannat bra. Präzision!

Kan tyvärr inte visa hela skapelsen. Den e dessutom inte vidare upphetsande rent snickerimässigt så ni missar inget.

Svarv med påhäftat sandpapper slipar kant på en träplanka i en verkstad.
Skapa konto

Träsvarv med spiralvikt sandpapper för precisionsbearbetning av fogar.
Skapa konto

Snickeriverkstad med svarv och verktyg, inklusive en hemgjord slipanordning för träarbete.
Skapa konto

Svarvad träbit med sandpapper monterat i svarv intill en planhyvlad träplanka för precisionslipning.
Skapa konto

Svarvat träverktyg för slipning av fogar nära ett träben på en arbetsbänk.
Skapa konto

Rund träbit med skruvhål på toppen, använd som slipverktyg med påhäftat sandpapper, placerad på planka.
Skapa konto

Noggrann slipning av träfog där sarg möter runt träben på snickeriprojekt.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Naturliv och 29 till
  • Laddar…
Snyggt som vanligt(y)

Snyggt @Ola C!

Jag har tillverkat en custom tröskel åt min bror. Han hade gjort mallar i papp för hur kortsidorna skulle sågas. Det är inte jag som sågat illa utan det ska tydligen vara såhär.

Tröskeln skall vara mellan 2 golv med 11 mm höjdskillnad. Jag gjorde därför tröskeln 15mm tjock och tog ur 45mm som bara är 4mm tjock.

Tyvärr har idioten (brorsan), trots att jag trippelfrågade om han var säker på att den var vänd ät rätt håll, tagit fel så jag 4mm änden hamnade på fel sida!

Jag fick rädda situationen genom att hyvla upp ett 11mm tjock ämne och limma tillbaka, såga och hyvla det rätt och sen ta ur tröskeln på andra sidan istället!

Hoppas det blir bra till slut! Färdig nu iaf!
Fick prova min nya 6mm breda notklinga och den fungerade mycket bra.

Custom tillverkad trätröskel med utsågade ändar ligger på ett vitt bord.
Skapa konto
Hand håller en specialtillverkad trätröskel med utsågade ändar på ett vitt bord.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
Idag har jag premiärkört bandslipen, känns som att den kan underlätta en hel del - det är svårt att slipa plant med en handmaskin.

En bandslipmaskin med en träskiva med geometriskt mönster på slipbordet, redo att slätas till.
Skapa konto

Ångrar att jag köpte extra-borden, de är rätt dyra och man skulle nog ganska enkelt kunna bygga något som ger samma funktion mycket billigare och kanske även smidigare...

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Japp, Jet JWDS-1632. I princip vad jag får plats med tänkte jag men insåg i efterhand att jag nog får bygga om lite för att få plats. ;)

• Gilla
-druvan och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Japp, Jet JWDS-1632. I princip vad jag får plats med tänkte jag men insåg i efterhand att jag nog får bygga om lite för att få plats. ;)
Lite nyfiken på vad du tycker om den där valsputsen? Bra dammupptagning med spånsug? Vad kostade den? Köpte du den ny? Varifrån? Krångligt att byta papper?

Jag tycker den funkar bra, man kan väl fundera hur bra det är med en öppen sida men den verkar parallel i nyskick i allafall. Köpte den ny från Swedendro, 13’ ligger sen väl på plus moms. Köpte med papper som kom på rulle och efter att ha klippt till rätt profil på dem så var det lätt att byta. Man lägger papperet med ett litet avstånd eftersom det kan bli bredare när det blir varmt. Inget damm i luften men lite på bandet ibland.

Hur är avverkningen tycker du? Hur många körningar för att ta bort sågmärken på en ändskärbräda t.ex.?

Brädan på bilden åkte igenom kanske 8-10 gånger på 80korn och 2-3 gånger på 120korn men sågmärken är inte det stora problemet utan det faktum att det inte blir helt slätt när man limmar ihop dem. Det blir dock slipmärken från den så man måste nog efterarbeta med annan slipmaskin.

• Gilla
katos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.