Vad är det för 25mm rör som ni hittar hos Biltema? Jag hittar inga, men jag kanske söker fel eller behöver bättre glasögon....
 
Konstigt, för det fyrkantiga såg jag men inte hittade jag några runda när jag nyss sökte. Men med länken dök de upp. Måste vara något fel på mitt tangentbord eller i värsta fall fel på den som sitter framför.
 
bulleribock bulleribock skrev:
Har inte plats för vanlig dörr ville inte fälla in dörr i renoverade väggen. Det fick bli en utanpåliggande skjutdörr.....
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt!
Var har du köpt skenan och hjulen?
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Du har nog rätt angående att gran är för mjukt, jag har gjort en liknande konstruktion fast fyrkantiga pinnar och helt i trä. Dålig bild, men man ser den lite uppe i högra hörnet. "Hyllplanen" lutar betänkligt. Ska fixa vilken dag som helst.

Hyllkonstruktion med fyrkantiga träpinnar och lutar märkbart, uppe i hörnet av en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TeroM TeroM skrev:
Grovkapat panel och måttat bitarna med talmetern ..:oops:

[bild]
Ja fy fan hatar talmetern.... Aldrig kapat så mycket fel som med de. Har tre st dessutom...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Köpte en Electrolux Assistent nyligen för 200kr och tänker ge den en riktig genomgång.

[bild]

[bild]

[bild]

Metalldelarna som hör till armen så är ärgade så jag har polerat upp dom.

[bild]

Polerade även skålen och tvättat alla delar jag slipper åt.
[bild]

Motorn funkar och låter bra, men kondensatorn ser lite gammal ut, bara en tidsfråga innan den säger adjö tror jag.

[bild]

Kraftuttaget var lite söndrigt, jag vet inte om det funkar eller ej såhär men tror jag kunde reparera det genom att svarva ner den söndriga delen och montera dit en ny del.

[bild]

Jag ska fortsätta plocka isär maskinen sen, alla plastdelar ska plockas av och blekas med väteperoxid och solljus (UV) så dom börjar se ut som nya igen. Skrapan ska också blekas men degrullen var sönder så den har jag köpt ny redan. Nya gummifötter behövs också, de runda kan man ju lätt få tag i, men de L-formade fötterna undrar jag om jag kan hitta nånstans...
Precis som med hyvlar är det viktigt att du inte begränsar dig i tanken till bara en.
Två äldre modeller av köksassistentmaskiner på en hylla bredvid varandra, med en stekpanna och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr passar inte fötterna på den nya till den gamla.
 
  • Gilla
  • Haha
sirlongfellow och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Precis som med hyvlar är det viktigt att du inte begränsar dig i tanken till bara en.
[bild]

Tyvärr passar inte fötterna på den nya till den gamla.
Har du bara två? Tre är det magiska numret du måste komma förbi, efter det håller inte fru-strator reda på hur många du har.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Har du bara två? Tre är det magiska numret du måste komma förbi, efter det håller inte fru-strator reda på hur många du har.
Bara två här hemma ja...den tredje är utlånad :(
 
Ola C Ola C skrev:
Har du bara två? Tre är det magiska numret du måste komma förbi, efter det håller inte fru-strator reda på hur många du har.
Jag har med viss framgång provat att kamouflagemåla och det verkar också fungera. Finns vissa kategorier det är svår att hålla sig över 3 st så bra med flera strategier.
 
Sen behöver just assistenten inte glömmas bort, redan den första var accepterad. Troligtvis pga den används till allt äpplemos jag gör. Målet är att varje år göra så mycket mos så man klarar sig utan att köpa till nästa år. Tippingpoint verkar ligga runt 30burkar om 0.8l..
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Sen behöver just assistenten inte glömmas bort, redan den första var accepterad. Troligtvis pga den används till allt äpplemos jag gör. Målet är att varje år göra så mycket mos så man klarar sig utan att köpa till nästa år. Tippingpoint verkar ligga runt 30burkar om 0.8l..
Knappa halvlitern i veckan?!? Stor familj eller bara sugen?
 
jonmo jonmo skrev:
Knappa halvlitern i veckan?!? Stor familj eller bara sugen?
0.8L*30burkar/52veckor/4personer/7dagar i veckan = 0.016l äpplemos per portion.
Sen är det svårt att få burkarna helt fulla och barnen varierar med fil, men tar i gengäld mer mos på sin gröt..
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Jag tror en assistent räcker för mig, har redan en Kenwood också så det räcker med köksprylar. Hursomhelst, fortsatte plocka isär assistenten idag. Jag noterar att den övre delen av maskinen är inte plast utan någon form av gjutgods, så det kommer jag inte att kunna bleka det som plastdelarna. Jag kommer förmodligen att sprayfärga den, jag kommer köra på en 2k lack. Finska färgtillverkaren Maston har 2k sprayburkar som står sig i åratal.

https://www.maston.fi/sv/forsta-sidan/produkter/sprayfarger/2k-two-spray

Jag undrar också varför dom inte jordade maskinen, den använder ett ojordad propp, eftersom den här kondensatorn ska visst kopplas till jord. Den del som ska kopplas till jord är kopplad till skalet. Funderar om jag skulle byta sladden och proppen mot en jordad.

Cqbghtc.jpg

mFlDFZV.jpg

Kretskortet ser ut att va i bra skick
iu70YaX.jpg

Verifierar det är rätt ersättningskondensator jag beställt, och det är det:

zlHlgKc.jpg
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.