3 410 662 läst · 18 309 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
2-pelare Lyft är värt varenda krona, fy fan för att kräla på markenC corre skrev:
RAM 1500
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt!T Tykon skrev:
Jag har 60kvm villagarage och vill inte höja taket, ser så illa ut mot enplanaren till hus. Så hyr ett garage där jag har lyften ist. inte optimalt på nått sett...
Månskensbonden har en plätt mot en av mina tomter som han kan sälja (4-500kvm) som ett vagnslide skulle passa bra på med lyft i ett "fack", googlade vagnslide och inte direkt den bild jag har i huvudet. Men bifogar bild på min tanke (taklutning endast bakåt för att slippa snö på framsidan). De öppna facken fyller man nog med nått bra...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Ett lider heter det. Kanske gör det mer lättgooglat om du får med r:et.
Snygg bil!Tokslut skrev:2-pelare Lyft är värt varenda krona, fy fan för att kräla på marken
RAM 1500
[bild]
Förlåt!
Jag har 60kvm villagarage och vill inte höja taket, ser så illa ut mot enplanaren till hus. Så hyr ett garage där jag har lyften ist. inte optimalt på nått sett...
Månskensbonden har en plätt mot en av mina tomter som han kan sälja (4-500kvm) som ett vagnslide skulle passa bra på med lyft i ett "fack", googlade vagnslide och inte direkt den bild jag har i huvudet. Men bifogar bild på min tanke (taklutning endast bakåt för att slippa snö på framsidan). De öppna facken fyller man nog med nått bra...
Det är en B-250 som jag byter låda på, efter att den tömde sig på olja så sänkte jag tråget och möttes av metallspån och grå gegga. Dags att göra nått åt den alltså!
Jag har en sån byggnad på tomten så möjligheten finns där, men just nu är det inte mycket mer än grusat golv, glesspikad panel och helt öppet åt ett håll. Fullt med bröte är det också!
TackT Tykon skrev:
grått är aldrig trevligtT Tykon skrev:
Perfekt! Jag lär nog bara ha grusat också, körplåtar till lyften så slipper man gjuta. Upp med vindpapp på insidan och en port så är det ju klartT Tykon skrev:
Redigerat:
Har efter att ha fått rördragningen till min spånsug på plats knappt haft tid att sitta här och skriva. Det är rätt behagligt att jobba trä när inte allt damm far runt fritt i lokalen.
Fick min printade stos av @Masses i förra veckan så jag gjorde klart mitt klingskydd till sågen. Riktigt gött att ha överblick över sågningen genom plexit. Enda förändringen blir nog att byta till 5/6mm plexi i framtiden för lite mindre svaj. Men funkar klockrent.
Och varningslappen från EJCA’s buffliga originalskydd fick såklart följa med
Sen fick jag för mig att bygga en mindre tappsläde för fräsning av ändträ i kontraprofiler. Tänkte köpa Rocklers variant först men tyckte dom pengarna var roligare att lägga på nya frässtål eller nåt så jag byggde en själv. Va ju rätt snabbt gjort ändå. Kopierade mer eller mindre rakt av
Hade ingen spännhylsa till kopierstålet till bordsmonterade fräsen när jag skulle fräsa plexit så då fick jag en anledning att sätta lilla kantfräsen i ”MFT”-bordet. Praktiskt när man bara vill runda lite luckkanter eller som nu kopierfräsa något litet.
Avslutade dagen med att smörja upp matarverket och fräsa lite överfalsade luckor. En öl på det så är dagen fulländad
Fick min printade stos av @Masses i förra veckan så jag gjorde klart mitt klingskydd till sågen. Riktigt gött att ha överblick över sågningen genom plexit. Enda förändringen blir nog att byta till 5/6mm plexi i framtiden för lite mindre svaj. Men funkar klockrent.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen fick jag för mig att bygga en mindre tappsläde för fräsning av ändträ i kontraprofiler. Tänkte köpa Rocklers variant först men tyckte dom pengarna var roligare att lägga på nya frässtål eller nåt så jag byggde en själv. Va ju rätt snabbt gjort ändå. Kopierade mer eller mindre rakt av
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade ingen spännhylsa till kopierstålet till bordsmonterade fräsen när jag skulle fräsa plexit så då fick jag en anledning att sätta lilla kantfräsen i ”MFT”-bordet. Praktiskt när man bara vill runda lite luckkanter eller som nu kopierfräsa något litet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Avslutade dagen med att smörja upp matarverket och fräsa lite överfalsade luckor. En öl på det så är dagen fulländad
Logga in
Skapa konto
2 spånportar klara, kommer behöva minst 2 till men bygger klart dem längre fram. Nu har jag iaf färdiga fräsmallar för sugpassning av 160mm avloppsrör. Både för ytttermått muff och för yttermått slätända.
Sprayade med min ”standardgrå” och skjutdelen är bara vaxad med Osmo.
Finishen kunde varit högre, hade egentligen behövt spraya, slipa och sen spraya igen. Men det är ju trots allt till verkstan!
Sprayade med min ”standardgrå” och skjutdelen är bara vaxad med Osmo.
Finishen kunde varit högre, hade egentligen behövt spraya, slipa och sen spraya igen. Men det är ju trots allt till verkstan!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såg ju fantastiskt ut! Behöver göra något liknande då jag bara har den breda svarta originalhuven utan utsug. Vad hade du för mtrl till ramen i huven? Dimension på slangen?E ___EM skrev:Fick min printade stos av @Masses i förra veckan så jag gjorde klart mitt klingskydd till sågen. Riktigt gött att ha överblick över sågningen genom plexit. Enda förändringen blir nog att byta till 5/6mm plexi i framtiden för lite mindre svaj. Men funkar klockrent.
[bild]
[bild]
//Ulf
Funkar förvånansvärt bra faktiskt. Jag gjorde den i 40x20mm hyvlad furu och satte plexi på varje sida med vanliga ”förbindelsebeslag” till köksstommar. Plexit är 3mm och det funkar utmärkt eftersom det är så liten area. Stosen är på 80mm. Jag har en plåtslagarkompis som ska bocka till en stomme i plåt men var för ivrig för att vänta på det. Nu är det ingen panik heller
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag är nyfiken på armen. Vad sägs om en separat tråd med lite mer ingående information?E ___EM skrev:Funkar förvånansvärt bra faktiskt. Jag gjorde den i 40x20mm hyvlad furu och satte plexi på varje sida med vanliga ”förbindelsebeslag” till köksstommar. Plexit är 3mm och det funkar utmärkt eftersom det är så liten area. Stosen är på 80mm. Jag har en plåtslagarkompis som ska bocka till en stomme i plåt men var för ivrig för att vänta på det. Nu är det ingen panik heller
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg