B badtastex skrev:
Absolut, den funkar fint och håller sig på plats med suget från dammsugaren men det var visst svårt att bli av med spåren av det där teglet ändå. ;)
Resultatet är svårslaget tycker jag! Tegel är ju hopplöst

Tricket är att tejpa med maskeringstape OCH använda dammsugare. Fungerar att tejpa ett kuvert under det blivande hålet.
Mvh Findus

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Inget finsnickeri idag. Jag hade ju en av mina mer träskallade medarbetare hemma på service för ett par månader sedan. Nu har han fått en son i två-treårs åldern.
Hemmagjord övningsdocka med järnstång och stenfyllning för simträning, ligger på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord övningsdocka med träansikte och kropp klädd i en grå sparkdräkt, fylld med sten för att sjunka i vatten.
Skapa konto

Han ska förhoppningsvis räddas från många bränder, drunkningar, fall, trafikolyckor m.m. framöver.

Det finns naturligtvis bra övningsdockor att köpa, men dels går det ganska fort att göra dom och dels så har köpta dockor i allmänhet lite för låg densitet och flyter alltså alldeles för bra. Denna har en rejäl järnstång infälld i kroppen och armar och ben fyllda med småsten, så han har svagt negativ flytkraft, ungefär som en människa som drunknat.

Lagom pyssel ihop med barnen en eftermiddag så de får prova att hyvla, skruva och popnita på något som inte är så noga, men ändå blir något.

• Gilla
BengtH och 7 till
  • Laddar…
Stått lite vid bandslipen ikväll. Grovslipar en pytte Santoku, ungefär. 2.6 mm RWL 34. Bladet är bara 105 mm och hela 210 mm. Tanken är en portabel historia, någon slags fodral i läder sen etc.

• Hand håller en grovslipad, liten Santoku-kniv i metall på 105 mm, avsett för portabel användning.
    Skapa konto
  • Gilla
Eld och 3 till
  • Laddar…
Fulsnickrar gör jag... En hyllförvaring i ladan så jag kan börja stuva om inför bygget av mitt snickeri men precisionen blir bra.
Snickeriprojekt med hyllförvaring, användning av vinkeladapter, allt-i-allo-pall och en 45 mm regel.
Skapa konto

Fick äntligen användning av vinkeladaptern till min 12v Bosch! Visste att det skulle ske någon gång...
Använder vinkeladapter på Bosch 12v borr för att fästa träregel i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Allt i allo-pallen med sitt spår för att hålla en 45 mm regel när man sågar.
Arbetsbänk i en lada med träreglar, verktyg och en hemmagjord pall för att hålla material vid sågning.
Skapa konto

• Gilla
Tallguy196 och 12 till
  • Laddar…
Bzzzzt! Älskart :cool:
Hand som håller en sladdlös vinkelslip nära en rostig metallräcke mot en gräsmatta.
Skapa konto
Hand i skyddshandske håller en vinkelslip nära ett delvis rostigt metallstaket utomhus.
Skapa konto
Armeringsjärn och byggmaterial på en arbetsplats med gräs och betonggolv.
Skapa konto

• Gilla
kulle och 7 till
  • Laddar…
Med en smekning kapade jag upp en plyfaskiva. Rena och släta snitt trots konstruktionsplyfa. Fy bubblarn vad skönt det är med bra maskiner!
Kapsåg på en plywoodskiva efter rena snitt, sågspån synligt.
Skapa konto

Hyllan uppmonterad.
Nybyggd trähylla i verkstad med slipmaskin och kapad plywood, innebär framsteg i projektet.
Skapa konto

Jag längtar till nästa gång jag får kapa upp sista hyllplanet!

• Gilla
Anders 1920-tal och 8 till
  • Laddar…
Löpande-band tillverkning av spånportar!
Träspånportar under tillverkning på arbetsbänk med verktyg och utskurna ovala öppningar.
Skapa konto

• Gilla
Anders 1920-tal och 7 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Tricket är att tejpa med maskeringstape OCH använda dammsugare. Fungerar att tejpa ett kuvert under det blivande hålet.
Mvh Findus
Dagens digitala samhälle gör att vi aldrig har några kuvert hemma. Något vi däremot alltid har hemma är kaffefilter, och de fungerar också utmärkt att tejpa upp under blivande borrhål.

• Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
P
Idag håller jag på att försöka avsluta detta bygge av en kapsågsstation! Blir nog bra för mina behov :seenoevil:

• Nybyggd kapsågsstation med miter såg och utdragbara arbetsbänkar i en verkstad.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Dagens digitala samhälle gör att vi aldrig har några kuvert hemma. Något vi däremot alltid har hemma är kaffefilter, och de fungerar också utmärkt att tejpa upp under blivande borrhål.
P pleqtiz skrev:
Idag håller jag på att försöka avsluta detta bygge av en kapsågsstation! Blir nog bra för mina behov :seenoevil:
Du får gärna berätta lite mer om ditt bygge. Gärna fler bilder också:)
Håller själv på med ett liknande bygge...

P pleqtiz skrev:
Snyggt och funktionellt!
Kanske blir nästa projekt? Mobil kapsågsstation!

Idag var det tydligen en felmät och feltänkdag...

Felkapad träbit i skruvstycke med spill och sågspån på arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Idag var det tydligen en felmät och feltänkdag...

[bild]
I så fall måste det vara "Stora Feltänk- och Felmätardagen" för idag har jag fått skrota tre bitar till det jag håller på med just nu. Ingen av dem blev för stora eller för långa...

Så tröttsamt!
//Ronnie

13th Marine 13th Marine skrev:
Fick efter ett bra tag äntligen svar på frågan: Går det att fixa det lilla bakfallet på utgående avlopp utan att gräva upp hela trädgården?
Svaret är ja, men jag förstår inte hur man lyckats få till två svackor på fem meter...

Verktygen?
Min lilla Quigo Krysslaser och en tumstock.
Hur gör man??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.