MathiasS MathiasS skrev:
Givet hur några av mina skruvmejslar ser ut hade jag gissat på hundarna......men likt min egen kanske dom vet att hålla sig undan blåa verktyg....
Så för gröna, röda eller gula verktyg är det fritt fram och tugga...???...;)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
jac jac skrev:
snarare som om du haft dragaren som underlag vid våldsamt och okontrollerat sågande?
"Våldsamt" men framför allt "okontrollerat" är nyckelorden här.

Tyvärr har jag utrustats med en kolerisk sida som jag arbetar hårt med att bemästra men en kväll i verkstaden brast det fullkomligt. Om vi bortser från orsak och koncentrerar oss på verkan så gick jag helt enkelt bärsärkagång på min arbetsbänk med en fogsvans. Helt likgiltig för vad som fanns på bänken gick jag löst med sågen som vore den en sabel; dragaren hann inte dra sig undan...

Det är den enkla men trista förklaringen till hur skruvdragaren fick sina skador.
//Ronnie

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
MasMats och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

Tyvärr har jag utrustats med en kolerisk sida som jag arbetar hårt med att bemästra men en kväll i verkstaden brast det fullkomligt. Om vi bortser från orsak och koncentrerar oss på verkan så gick jag helt enkelt bärsärkagång på min arbetsbänk med en fogsvans. Helt likgiltig för vad som fanns på bänken gick jag löst med sågen som vore den en sabel; dragaren hann inte dra sig undan...

Det är den enkla men trista förklaringen till hur skruvdragaren fick sina skador.
//Ronnie
Härligt att höra, gillar folk som lägger känslor i sitt hantverk.:D

.. mvh/en annan som kan spåra ur emellanåt, senast åkte hörselskydden på en åktur in i väggen o förvandlades till plockepinn...

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag hade nog haft monteringsbordet som utmatning, fräsen i främre kant sett till din bild på förra sidan o ska du fräsa långa saker så hjul på fräsbordet o rulla det lite höger i din bild (orange pil). Fräsriktning mot vänster i bild.

Hjul på monteringsbordet känns i vilket fall som helst nästan nödvändigt, ska du få ihop nåt stort är det kanon med access till alla fyra sidor.

[bild]
Ja, nu har jag ju precis redan fräst en ny skiva och skruvat dit. Är bra sugen på de där dyra hjulen. Tänkte stanna förbi och se vad dom tar för dem hos lokala återförsäljaren. Troligen hutlöst mycket. Hittade dem på amazon för inte riktigt så mycket pengar förut. 32 usd per hjul.

Min tanke med stora monteringar är att kunna slänga upp en plywoodskiva ovanpå både såg och monteringsbord och på så vis få ett 1200x2400 stort bord, med access från 3 håll. Men kanske är det trots allt bättre med hjul även på monteringsbordet.

V vectrex skrev:
Ja, nu har jag ju precis redan fräst en ny skiva och skruvat dit. Är bra sugen på de där dyra hjulen. Tänkte stanna förbi och se vad dom tar för dem hos lokala återförsäljaren. Troligen hutlöst mycket. Hittade dem på amazon för inte riktigt så mycket pengar förut. 32 usd per hjul.

Min tanke med stora monteringar är att kunna slänga upp en plywoodskiva ovanpå både såg och monteringsbord och på så vis få ett 1200x2400 stort bord, med access från 3 håll. Men kanske är det trots allt bättre med hjul även på monteringsbordet.
Om du redan har hjul så är väl dessa ett billigare alternativ.

https://www.axminster.co.uk/axminster-heavy-duty-lifting-levellers-100218

P Pysslarn skrev:
Tyvärr har jag utrustats med en kolerisk sida som jag arbetar hårt med att bemästra men en kväll i verkstaden brast det fullkomligt.
Hoppsan, det hade jag inte trott. Du som framstår som vett och sans personifierad.

Själv har jag fått en ovanligt stor dos av det skånska lynnet. (Typ Edvard Persson med en halv burk sömntabletter innanför västen.)
Men saker brukar kunna gå åt pipan helt av sig själv ändå.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

//Ronnie
finns film?

• Haha
  • Gilla
Ola C och 2 till
  • Laddar…
Tror också på nått liknande, där sågen står på fötter som är injusterade och hjulen fälls ner vid förflyttning.

//AA

Jag tror ni båda har rätt. Hjul som fälls ner och fasta rätt inställda ben vore nog det bästa. Pallar inte bygga mer shopprylar. Så mycket annat som ska fixas också. Vill bygga möbler!

V vectrex skrev:
Jag tror ni båda har rätt. Hjul som fälls ner och fasta rätt inställda ben vore nog det bästa. Pallar inte bygga mer shopprylar. Så mycket annat som ska fixas också. Vill bygga möbler!
Jag lyckades få ihop nedfällbara hjul till min lilla Incabordssåg. Man fäller upp en spak så fälls hjulen ut. Hemskt trevligt!

Daniel_N Daniel_N skrev:
finns film?
Nope.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Nope.

//Ronnie
Haha, då har jag svårt att tro att du har förmågan till den typen av vredesutbrott!

Men ok - vi kan väl bestämma att om det händer igen så börjar du med att pausa o hämta kameran? ;)

Daniel_N Daniel_N skrev:
Haha, då har jag svårt att tro att du har förmågan till den typen av vredesutbrott!

Men ok - vi kan väl bestämma att om det händer igen så börjar du med att pausa o hämta kameran? ;)
Du menar:
Ok, ready? One, two, three — and — ACTION!!!

Ska försöka tänka på det nästa gång. Underhållningsvärdet är nog stort. :D

//Ronnie

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Du menar:
Ok, ready? One, two, three — and — ACTION!!!

Ska försöka tänka på det nästa gång. Underhållningsvärdet är nog stort. :D

//Ronnie
Har ju talats en del om mer bygghus-tv. Kanske en kamera i pysslarns verkstad och en på Daniels parkering? :)

Själv kan jag bidra med en kamera som tar foto i min verkstad varje måndag..

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.