V vectrex skrev:
Inte säker på att jag förstår vad du menar. Men ja, båda bordsytorna behöver vara exakt i nivå och väldigt nära i samma plan också.
Tänkte mest när bordet agerar utmaningsbord. Det viktiga är att ämnet man matar igenom klingan ligger an mot anhållet och ner mot bordet som klingan löper igenom. Om materialet hänger ner en mm bakom detta bör inte påverka särskilt mycket.

Ah. Insåg att mitt resonemang bara håller så länge man sågar i 90grader. Har man tiltat klingan är jag med på att det måste ligga i samma plan.

Frustrator Frustrator skrev:
Tänkte mest när bordet agerar utmaningsbord. Det viktiga är att ämnet man matar igenom klingan ligger an mot anhållet och ner mot bordet som klingan löper igenom. Om materialet hänger ner en mm bakom detta bör inte påverka särskilt mycket.

Ah. Insåg att mitt resonemang bara håller så länge man sågar i 90grader. Har man tiltat klingan är jag med på att det måste ligga i samma plan.
Det stämmer men i mitt fall behöver de dessutom vara i samma plan eftersom jag även använder sågens bord som utmatningsbord när jag fräser större bitar. Hade sågen varit några mm högre än utmatnings/fräs-bordet så hade ämnet krockat med sågbordets kant.

Trixigt problem, kan de här hjulen vara lösningen?

T ex kan du göra så att bordet är något lägre än sågen, rulla ihop såg och bord och anpassa höjden på bordet med de ställbara fötterna.
Alternativt sätter du dem på sågen (det ska finnas varianter som bär tusen kg på fyra hjul i en bas) och gör samma sak.

Alternativ tre är kanske svårare med tanke på att du har Incra-anhållet men jag har sett lösningar på nätet där man fysiskt kopplar ihop bordsågen med utmatningsbordet. Då hamnar de ändarna i rätt nivå och sedan får man justera bakänden upp eller ner.

//Ronnie

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Jag har liknande problem och tänker bygga ett stabilt uppfällbart utmatningsbord som monteras på baksidan av sågen.

Fel av mig i föregående post, de blå hjulen klarar ca 1500 kg per hjul.

//Ronnie

V vectrex skrev:
[länk]

Dessa vore något. Tyvärr är de väl för klena men eftersom de enbart skall användas någon minut några gånger om året så kanske det ändå funkar?
Såg de där i en Paul Sellers video, intressanta men som du säger kanske för klena. De hjul jag har till min såglyft tror jag klarar 90kg per hjul och sågen är väl runt 250-275kg, jag vet inte hur man räknar hjulbelastning men de hjulen har funkat för mig i många år nu.

P Pysslarn skrev:
Trixigt problem, kan de här hjulen vara lösningen?

T ex kan du göra så att bordet är något lägre än sågen, rulla ihop såg och bord och anpassa höjden på bordet med de ställbara fötterna.
Alternativt sätter du dem på sågen (det ska finnas varianter som bär tusen kg på fyra hjul i en bas) och gör samma sak.

[media]
Alternativ tre är kanske svårare med tanke på att du har Incra-anhållet men jag har sett lösningar på nätet där man fysiskt kopplar ihop bordsågen med utmatningsbordet. Då hamnar de ändarna i rätt nivå och sedan får man justera bakänden upp eller ner.

//Ronnie
Verkar vara väldigt bra hjul. Dock kostar de 60 usd per hjul! Plus frakt och moms+tull.

Amazon säljer ett par kina-rip-off som fått väldigt bra betyg. De kostar ca 80usd för 4 st. Totalt blir det typ 1200kr för 4 hjul.

https://www.amazon.com/Caster-Barn-...THSRGBQH7ME&psc=1&refRID=NBB801SRYTHSRGBQH7ME

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Finns ju även svenska återförsäljare av hjulen, om det blir billigare skall jag låta vara osagt men det går ju alltid att fråga efter pris.
t.ex dessa:https://www.tellus.se/product/footmaster/ som skall ha återförsäljare i gbg via th-pettersson

Jag tror det blir svårt/frustrerande att försöka få det exakt i höjd med vartannat. Envägs skulle det väl funka, ex fräsbord som utmatningsbord men tvåvägs tror jag mest skapar gråa hår o högt blodtryck om du inte bygger en gemensam bas för både såg o bord så dom hänger ihop.

@vectrex fräsen på höger sida och sågen som utmatning, blir inte det väldigt märklig arbetsställning om du inte medfräser?

Jag hade nog funderat på alternativ möblering.

Ola C Ola C skrev:
Jag tror det blir svårt/frustrerande att försöka få det exakt i höjd med vartannat. Envägs skulle det väl funka, ex fräsbord som utmatningsbord men tvåvägs tror jag mest skapar gråa hår o högt blodtryck om du inte bygger en gemensam bas för både såg o bord så dom hänger ihop.

@vectrex fräsen på höger sida och sågen som utmatning, blir inte det väldigt märklig arbetsställning om du inte medfräser?

Jag hade nog funderat på alternativ möblering.
Jo, ärligt talat är det nog sällan som jag behöver använda sågens bord som utmatning. Däremot kommer det nog relativt ofta vara "inmatning" och då vill man ju heller inte att det ligger högre. Någon mm kanske dock funkar annat än i extremfall, det är ändå drygt 600mm från sågbordets kant till fräscentrum.

V vectrex skrev:
Jo, ärligt talat är det nog sällan som jag behöver använda sågens bord som utmatning. Däremot kommer det nog relativt ofta vara "inmatning" och då vill man ju heller inte att det ligger högre. Någon mm kanske dock funkar annat än i extremfall, det är ändå drygt 600mm från sågbordets kant till fräscentrum.
Jag hade nog haft monteringsbordet som utmatning, fräsen i främre kant sett till din bild på förra sidan o ska du fräsa långa saker så hjul på fräsbordet o rulla det lite höger i din bild (orange pil). Fräsriktning mot vänster i bild.

Hjul på monteringsbordet känns i vilket fall som helst nästan nödvändigt, ska du få ihop nåt stort är det kanon med access till alla fyra sidor.

Verkstadsrum med monteringsbord, fräsbord på hjul, och verktyg, med orange pilindikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag använt den här:

Torx T10 skruvmejsel liggande på ett träbord.
Skapa konto

för att fixa till den här:

Skadad blå elektrisk borr med sprucket plasthölje och synliga inre komponenter.
Skapa konto

En av mina dragare såg tråkig ut efter lite otillbörlig kontakt med en fogsvans och pga det hade växeln fastnat på tvåan.
Eftersom jag avskyr defekta grejor köpte jag en ny likadan och tänkte skrota den skadade men snålheten tog över och den fick bli maskinen jag förborrar med när det behövs inför skruvning. Ett jobb den gjorde lika bra som innan men jag retade mig på skadorna varje gång jag använde den.

En dag fick jag ett infall och drog iväg ett mail till Småmaskinservice i Göteborg och frågade om det var kört för alltid för den här dragaren. Svaret var nej! Det går att köpa reservskal till dragaren; kostnad 350 kr om du byter själv. Det trodde jag nog att jag skulle klara så jag la självklart en beställning och några dagar senare kunde jag plocka upp ett vackert, helt, blått skal hos dem.

Och idag var det dags att skrida till verket. Inga problem att ta ut de åtta torx 10-skruvarna som höll ihop halvorna, tyvärr har jag inga bilder på dragarens inre för mitt fokus var att lösa det här. (Är lite mekanisk dyslektiker så sådana här operationer höjer alltid pulsen på mig — är rädd att göra ont värre helt enkelt.)

Maskinens olika kroppsdelar satt ihop lite sladdrigt tyckte jag och verkade hållas i position av skalet så jag ersatte först höger skalhalva för att sedan vända på dragaren och lyfta bort vänster halva och därefter ersätta den. Då gjorde jag ofrivilligt misstaget att "knäppa" ihop halvorna med de små styr-/låsklackar som gjorde att man kunde snäppa samman halvorna innan man skruvar ihop dem.
För att dela halvorna krävdes bara lite kraft men jag är tydligen jättestark och lyckades slita isär dem med sådan kraft att växelväljaren, reglaget för höger-/vänstergång samt den lilla linsen för ledbelysningen sprätte iväg åt olika håll och jag hörde hur de landade på minst tio olika platser på köksgolvet innan de studsade vidare och gömde sig.

Eftersom mopsarna

Två svarta mopsar ser direkt in i kameran mot en bakgrund av kala klippor.
Skapa konto

Moltas och Truls var med mig och Truls (tv) som är yngst tycker att saker som studsar och far är prima leksaker blev det riktigt brådis innan han hittade någon del och gjorde tuggummi av den. Snabbt ner på golvet mao för att säkra delarna men hittade inget av värde. Upp igen och kolla köksön — just idag är den ovanligt belamrad med pryttlar och jag såg inget boschigt alls. Ner på golvet igen, betittad av två mopsar som satt och undrade vad tusan jag höll på med. Fanken, skulle jag behöva öppna killarna för att se om de redan satt i sig delarna?
Nåväl, efter en god stunds intensivt letande hittade jag alla tre rymlingarna, växelväljaren hade tom landat i en spikficka på mina snickarbyxor och skrattade högt åt mig när jag äntligen hittade den.

Ok, nu jag kunde sätta delarna på plats, snäppa samman de nya skalhalvorna och skruva ihop dem. Kollade att allt som ska kunna röra sig gör det på ett vettigt sätt. Allt var faktiskt i ordning, helt otroligt!
Nu ser dragaren ut såhär:

Renoverad blå eldriven skruvdragare med nytt skal stående på ett bord.
Skapa konto

Hel och fin igen, nu ska jag bara flytta över dekalerna också.
Total tidsåtgång ca femton minuter varav reparationstid tre minuter, resten av tiden gick på "när man ställer till det för sig själv-kontot". Men jag är glad ändå för nu har jag tre propra blå dragare. :)

Har du läst ända hit hoppas jag att du tycker att det var en lite spännande historia iaf. :D
//Ronnie

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Vardagsrum och 20 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
otillbörlig kontakt med en fogsvans
Jag blev nästan mer nyfiken på hur det gick till. Det ser ju inte ut som om du bara stötte emot lite, snarare som om du haft dragaren som underlag vid våldsamt och okontrollerat sågande?

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gissat på cirkelsågen om jag inte hade läst, tycker "hacken" såg alldeles för djupa ut för att komma från en fogsvans.....

Givet hur några av mina skruvmejslar ser ut hade jag gissat på hundarna......men likt min egen kanske dom vet att hålla sig undan blåa verktyg....

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.