Två träbrickor med bränt tryck "MIJODA", bredvid en bränd konturmarkering på träyta och en mynt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplanka med bränt motiv "NJORD INNOVATION & FABRICATION" skapat med vinylplotter och salmiak.
Skapa konto

Lekte lite med vinylplottern och salmiakpulver idag för att bränna trä...

• Träbit med bränt mönster "NJORD", två hål och mynt för storleksjämförelse.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Fick efter ett bra tag äntligen svar på frågan: Går det att fixa det lilla bakfallet på utgående avlopp utan att gräva upp hela trädgården?
Svaret är ja, men jag förstår inte hur man lyckats få till två svackor på fem meter...

Verktygen?
Min lilla Quigo Krysslaser och en tumstock.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Metallkomponenter på golv med texten "NJORD", antyder skapandet av en ny produktprototyp.
Skapa konto

Det börjar likna ngt efter 5 prototyper...

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Det börjar likna ngt efter 5 prototyper...
Absolut, ser jättebra ut! Men vad liknar det?

Mycket nyfiken.
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Absolut, ser jättebra ut! Men vad liknar det?

Mycket nyfiken.
//Ronnie
Det är en fullkomligt vansinnig svetsvinkel på 600x600mm. Steglöst ställbar.

Överdrivet tung smygvinkel kanske :thinking:

C Christoffer85 skrev:
Överdrivet tung smygvinkel kanske :thinking:
En smygvinkel för svetsaren... som faktiskt funkar och har rätt extrem hållkraft. Med ett par av dessa och ett plant underlag så kalibrerar man dessa mot varandra i 90 grader om man är ute på fält och svetsar och inte har tillgång till inclinometern.

Påbörjat bygge av ny spånstos till min hyvel.

Original popnitad 120mm plaststos bortborrad.
Hand håller en bortborrad plaststos framför en hyvel där ny björkplywoodstos ska monteras.
Skapa konto

Nytillverkning av stos av 6mm björkplywood med lister i ask. Skruvad med M3 skruv genom popnitahålen med låsmutter på insidan. Sitter som berget.
Nybyggd spånstos i björkplywood monterad på hyvel, fäst med skruv och låsmutter.
Skapa konto
Nybyggd spånstos av björkplywood med asklister skruvad med M3 skruvar syns monterad på en maskin.
Skapa konto
Nybyggd spånstos av björkplywood med asklister, fäst med M3-skruvar i hyvel.
Skapa konto

• Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Nybyggd trästol med orange ram och naturfärgade sittpinnar och ryggstöd framför en blommande buske.
Skapa konto

Första stolen klar!

• Gilla
epw och 27 till
  • Laddar…
Gjutform för kansten i trä fylld med betong med tvingar och armeringsjärn, placerad på pallar utomhus.
Skapa konto
Hmmm tänkte jag skulle göra något själv till min trädgård, har länge tänkt på kansten, idag gjorde jag slag i saken och gjöt mina första två, får se hur det blir, stabila blir dom iallafall!

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
så gick jag helt enkelt bärsärkagång på min arbetsbänk med en fogsvans.
Kanske tur att du inte hade en motorsåg i närheten? :crysmile:

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Plockat isär den här och putsat upp brytarspetsarna:
Äldre jordfräs av märket Gilson parkerat på en träplatta utomhus med synliga brytarspetsar och rostiga delar.
Skapa konto

Briggs började tydligen med brytarlöst system -81, -82 någon gång. Det antyder ju att jordfräsen gott kan vara jämngammal med mig själv. Jag gillar det här med maskiner som håller.

Av någon anledning så kommer jag dock alltid att tänka på Mongoliets huvudstad när jag meckar brytarspetsar...

Idag har jag påbörjat bygget av ny spånlåda till min lilla cyklon, ska göra den i plywood med ett nivåfönster i plexi. Styckat upp en plywoodskiva med sänksågen och sedan sågat delarna till format på justersågen.

Eftersom min spånsug inte är driftklar stoppar jag in grovdammsugarens slang i justersågens utsug och det har nästan funkat hittills. Tyvärr missade jag att dammsugarens behållare var full nu och suget var noll — när jag var klar var det rena Lützendimman i verkstaden.

Tog en rövare och drog igång min Pullman Ermator a700 luftrenare som jag köpte på auktion för något år sedan. Den har stått och väntat på att få nya filter men jag har inte kommit till skott.
Men som sagt, chansade och drog igång den med de begagnade filtren som följde med och till min häpnad gjorde den snabbt skillnad!
Enligt specen cirkulerar den 600 kubikmeter luft i timmen så min lilla verkstad ska i teorin vara klar på knappt åtta minuter. Verkar stämma.

Här är den lilla godingen:

Begagnad Pullman Ermator a700 luftrenare på ett arbetsbord i en verkstad med träspån och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

En maskin som jag har använt med oerhört stor tillfredsställelse idag!
//Ronnie

• Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Slipat fram ett lite Loveless inspirerat blad, i lätt fusion med den lite halvtrendiga fårfoten kanske. Jag vet inte. Kul hur som helst. Stålet som bär samma namn: RWL 34 (Robert W. Loveless). 240 korn, ska härdas sen. Hand håller ett slipat knivblad med Loveless-design och fårfot, i stål RWL 34, ovanpå rött tyg.
Skapa konto
Hand håller ett slipat knivblad i stål RWL 34 med inspirerade drag från Loveless och fårfotdesign.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Slipat fram ett lite Loveless inspirerat blad, i lätt fusion med den lite halvtrendiga fårfoten kanske. Jag vet inte. Kul hur som helst. Stålet som bär samma namn: RWL 34 (Robert W. Loveless). 240 korn, ska härdas sen. [bild] [bild]

Ser ut att bli ett jäkligt trevligt blad, mått på egg respektive total?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.