3 461 759 läst · 18 505 svar
3462k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 603 inlägg
Fick efter ett bra tag äntligen svar på frågan: Går det att fixa det lilla bakfallet på utgående avlopp utan att gräva upp hela trädgården?
Svaret är ja, men jag förstår inte hur man lyckats få till två svackor på fem meter...
Verktygen?
Min lilla Quigo Krysslaser och en tumstock.
Svaret är ja, men jag förstår inte hur man lyckats få till två svackor på fem meter...
Verktygen?
Min lilla Quigo Krysslaser och en tumstock.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Medlem
· Värmland
· 292 inlägg
Överdrivet tung smygvinkel kanske
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
En smygvinkel för svetsaren... som faktiskt funkar och har rätt extrem hållkraft. Med ett par av dessa och ett plant underlag så kalibrerar man dessa mot varandra i 90 grader om man är ute på fält och svetsar och inte har tillgång till inclinometern.C Christoffer85 skrev:
Påbörjat bygge av ny spånstos till min hyvel.
Original popnitad 120mm plaststos bortborrad.
Nytillverkning av stos av 6mm björkplywood med lister i ask. Skruvad med M3 skruv genom popnitahålen med låsmutter på insidan. Sitter som berget.
Original popnitad 120mm plaststos bortborrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytillverkning av stos av 6mm björkplywood med lister i ask. Skruvad med M3 skruv genom popnitahålen med låsmutter på insidan. Sitter som berget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Plockat isär den här och putsat upp brytarspetsarna:
Briggs började tydligen med brytarlöst system -81, -82 någon gång. Det antyder ju att jordfräsen gott kan vara jämngammal med mig själv. Jag gillar det här med maskiner som håller.
Av någon anledning så kommer jag dock alltid att tänka på Mongoliets huvudstad när jag meckar brytarspetsar...
Logga in
Skapa konto
Briggs började tydligen med brytarlöst system -81, -82 någon gång. Det antyder ju att jordfräsen gott kan vara jämngammal med mig själv. Jag gillar det här med maskiner som håller.
Av någon anledning så kommer jag dock alltid att tänka på Mongoliets huvudstad när jag meckar brytarspetsar...
Idag har jag påbörjat bygget av ny spånlåda till min lilla cyklon, ska göra den i plywood med ett nivåfönster i plexi. Styckat upp en plywoodskiva med sänksågen och sedan sågat delarna till format på justersågen.
Eftersom min spånsug inte är driftklar stoppar jag in grovdammsugarens slang i justersågens utsug och det har nästan funkat hittills. Tyvärr missade jag att dammsugarens behållare var full nu och suget var noll — när jag var klar var det rena Lützendimman i verkstaden.
Tog en rövare och drog igång min Pullman Ermator a700 luftrenare som jag köpte på auktion för något år sedan. Den har stått och väntat på att få nya filter men jag har inte kommit till skott.
Men som sagt, chansade och drog igång den med de begagnade filtren som följde med och till min häpnad gjorde den snabbt skillnad!
Enligt specen cirkulerar den 600 kubikmeter luft i timmen så min lilla verkstad ska i teorin vara klar på knappt åtta minuter. Verkar stämma.
Här är den lilla godingen:
En maskin som jag har använt med oerhört stor tillfredsställelse idag!
//Ronnie
Eftersom min spånsug inte är driftklar stoppar jag in grovdammsugarens slang i justersågens utsug och det har nästan funkat hittills. Tyvärr missade jag att dammsugarens behållare var full nu och suget var noll — när jag var klar var det rena Lützendimman i verkstaden.
Tog en rövare och drog igång min Pullman Ermator a700 luftrenare som jag köpte på auktion för något år sedan. Den har stått och väntat på att få nya filter men jag har inte kommit till skott.
Men som sagt, chansade och drog igång den med de begagnade filtren som följde med och till min häpnad gjorde den snabbt skillnad!
Enligt specen cirkulerar den 600 kubikmeter luft i timmen så min lilla verkstad ska i teorin vara klar på knappt åtta minuter. Verkar stämma.
Här är den lilla godingen:
Logga in
Skapa konto
En maskin som jag har använt med oerhört stor tillfredsställelse idag!
//Ronnie
Slipat fram ett lite Loveless inspirerat blad, i lätt fusion med den lite halvtrendiga fårfoten kanske. Jag vet inte. Kul hur som helst. Stålet som bär samma namn: RWL 34 (Robert W. Loveless). 240 korn, ska härdas sen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alltgår skrev:
Ser ut att bli ett jäkligt trevligt blad, mått på egg respektive total?