J jonko skrev:
Ser ut att bli ett jäkligt trevligt blad, mått på egg respektive total?
Tack! Bladet är rätt exakt 100 mm från häl till spets. Alltihopa 220 mm. Ska göra två stycken imorgon också som är mer eller mindre identiska, men där totalen är ca 170 mm.

Alltgår Alltgår skrev:
Tack! Bladet är rätt exakt 100 mm från häl till spets. Alltihopa 220 mm. Ska göra två stycken imorgon också som är mer eller mindre identiska, men där totalen är ca 170 mm.
Ser ut att bli trevliga bruksknivar.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Fick lite feeling och ekrade bakhjul till min blivande elcykel idag...

Nyligen ekrat rött bakhjul till en elcykel i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ekrat bakhjul med röd fälg och bred vit däck för elcykelbygge.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
MasMats och 8 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Så för gröna, röda eller gula verktyg är det fritt fram och tugga...???...;)
Ja!!!

11-åriga dottern fick köra både fräs, bordssåg och borrmaskin igår och gjorde en morsdagspresent till sin mamma. Egen design också. Rikthyvlingen gjorde dock jag. Övriga maskiner under noggrannt överinseende!

Handgjort träljusstake med inläggd värmeljushållare, skapat av barn som morsdagspresent.
Skapa konto
Handgjord träkloss med geometrisk design, tillverkad av barn som en morsdagspresent.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 17 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
11-åriga dottern fick köra både fräs, bordssåg och borrmaskin igår och gjorde en morsdagspresent till sin mamma. Egen design också. Rikthyvlingen gjorde dock jag. Övriga maskiner under noggrannt överinseende!

[bild] [bild]
Kanonfint! Det syns att hon har anlag — är väl ganska uppenbart var de kommer från. ;)

//Ronnie

En till som ska på härdning. En skinner i RWL 34. En hand i arbets handske håller i en omonterad kniv av stålsorten RWL 34 på en träskiva i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Det är lite trångt i min verkstad men som tur är har den en stor takterass :cool:
Två lackade gamla furubokhyllor ska få färg. När färgsprutan ändå är framme så får utemöblerna också en omgång :)
Nymålade furubokhyllor på en takterrass med grönska i bakgrunden.
Skapa konto
En vitmålad bokhylla bredvid en färgspruta på en trädriven takterrass, med en färgsprutarekopplad till en grön färgspruta.
Skapa konto
Två nymålade grå furubokhyllor på en träterrass med en grön färgspruta på golvet.
Skapa konto

Har skaffat Atlas Copco / Ecco 40 färgspruta men inte haft tid/vågat lära mig den ännu så det blev att måla med den gröna Boschen som jag ändå behärskar hyfsat. Men som vanligt med färgsprutan, som kommer fram max en gång om året, är jag lite ringrostig och det blev en del rinningar och ojämnheter i början :oops:

• Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Äntligen regn så jag får flytta in från trädgården och snickra istället. Har arbetat lite med mitt favoritträslag - ene. Nu må ju förvisso en vara Smålands landskapsträd, men det är också ett karaktäristiskt träd i Roslagen.
Klöv och hyvlade några brädor ur en enstamm jag haft liggande ett tag.

Har fått i uppdrag att tillverka en liten hylla till fikarummet på jobbet. Så då kunde ju enebrädorna komma väl till pass.
Klyvda och hyvlade enebrädor ligger på ett arbetsbord i en snickarverkstad, redo för ett byggprojekt.
Skapa konto

Hyvlade enebrädor med synliga årsringar och bark, används för att tillverka hylla.
Skapa konto

Härlig lukt i snickarverkstan nu.

• Gilla
Vardagsrum och 8 till
  • Laddar…
Byggt och kört en tapphålsmall för handöverfräsen. Lyxigt värre, funkade jättebra. Bygger en stege, så tapphålet är vinklade. För andra benet så spegelvände jag styrningarna i mallen, alltså flyttade över allt till "baksidan".
Hantillverkad tapphålsmall för överfräs med spegelvända styrningar och vinklat tapphål.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Målat kioskskyltar och fick användning av målarpyramider som jag bad en kompis med 3D-skrivare att skriva ut. Underbara att använda!
Nymålade svarta kioskskyltar på målarpyramider, 3D-utskrivna hållare i förgrunden.
Skapa konto

Visar även "hålla-räta-vinklar"-hållare där man klämmer skivorna mellan med en tving som han tänkte jag ville ha och det var en god tanke!

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Äntligen regn så jag får flytta in från trädgården och snickra istället. Har arbetat lite med mitt favoritträslag - ene. Nu må ju förvisso en vara Smålands landskapsträd, men det är också ett karaktäristiskt träd i Roslagen.
Klöv och hyvlade några brädor ur en enstamm jag haft liggande ett tag.

Har fått i uppdrag att tillverka en liten hylla till fikarummet på jobbet. Så då kunde ju enebrädorna komma väl till pass.
[bild]

[bild]

Härlig lukt i snickarverkstan nu.
Inspirerande! Har en en ligande, har inget jag behöver den till just nu men borde kanske såga upp den bara för att känna doften :love:

Cheesen
Snickrade ihop en odlingslåda till frun igår.... Den är dock tydligen för liten, blir några pallkragar också.
Nybyggd odlingslåda i en trädgård med bostadshus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Lite mer bryderier som jag inte tycker är värda en egen tråd.

Har 2 gamla klingor till min bordssåg. en fintandad kapklinga av märke Bosch och en Swedex klyvklinga med grövre flatbottnade tänder. Dessa har en snittbredd på 3,2mm och en stombredd på 2,4mm. Dessa klingor är bra men är tyvärr "bara" 10" diameter. Jag har även en 12" fintadad kapklinga av märket bosch som jag fick med när jag köpte sågen, denna har en mindre snittbredd, 2,3mm och stombredd på 1,8mm.

Skulle vilja använda 12" klingor "jämnt" då jag märker att jag kan mata betydligt snabbare med dem. Dessutom händer det att jag vill åt den större såghöjden (även om det inte är så vanligt). Rotationshastigheten på min såg är bara 3000rpm vilket jag tycker är alldeles för lite för 10" klingor.

Då till frågan. Ska man satsa på de tunnare sågklingorna eller de tjockare? Jag vill vädligt gärna ha samma bredd då man slipper byta klyvkniv och man slipper ha flera olika zero clerarance inserts. Enda fördelen jag kan se med de tjockare klingorna är när jag använder box-joint jiggen då det går snabbare att avverka material. Finns det någon annan fördel såsom att de är stabilare? Fördel med tunnare klinga är såklart att mindre trä blir spån.
Vad är er erfarenhet?

Jag kommer givetvis behålla de gamla klingorna och använda undantagsvis. Swedex klyvklingan med flata tänder kommer åka på för box joint jiggen och vid tillverkning av tappar osv.

Alltgår Alltgår skrev:
En till som ska på härdning. En skinner i RWL 34. [bild]
Med den produktionstakten gissar jag att det inte bara är för husbehov..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.