3 392 273 läst · 18 252 svar
3392k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ditt resonemang om varvtalet är jag inte med på. Du menar att en tunnare klinga (samma diameter) ska ha högre varvtal än en tjockare?P Pysslarn skrev:När det gäller klingtjocklek är jag novis men skulle nog själv satsat på tunnare klingor. Med tanke på att varvtalet är konstant känns det som att de bör gå fortare genom materialet då de ska avverka mindre material än tjockare klingor men skillnaden kanske är marginell.
När det gäller klinga för att använda med en boxjoint-jigg samt för att göra tappar odyl kommer jag att skaffa mig en notspårklinga. Har sett dem med tjocklek upp till åtta mm, jag får ner en sexmillimeters i min såg.
Lär ju snabba upp det hela lite.
//Ronnie
Japp, jag har också tänkt skaffa en notklinga så småningom. Har dock inte sett någon bredare än 6mm, har du någon länk till 8mm?
Du menar alltså att skillnaden mellan bladstomme och tandbredd är mindre på en tunnare klinga och att detta är ett problem?Ola C skrev:...jag har gått från thin kerf till standard. Tycker det blir mindre vobbligt vid kapning av tjockare ämnen. Klyver gör jag knappt på bordsågen och det är väl annars där thin kerf har sin stora fördel.
Sen tycker jag det är för tajt med 'frigång till klyvkniven" (alltså mått tänder vs kropp) på thin kerf. Vad skrev du, 2.3/1.8 vs 3.2/2.4? I den perfekta världen är det inget problem men byter man klyvkniven (jag kör med kapad kniv för vissa operationer) och sågbladet kan man ge sig den på att det flyttat sig nån tiondel hit eller dit.
Just nu byter jag också klyvkniv "hela tiden" men min förhoppning är att jag ska komma ifrån det med samma bladbredd och framförallt, ett utsug/klingskydd på arm istället för på klyvkniven.
@vectrex Nä, jag uttryckte mig slarvigt, jag menar inte att tunna klingor behöver högre varvtal än breda.
Du skrev ju att varvtalet på din såg var 3000 rpm och med hänsyn till det bör det gå fortare att såga med en tunn klinga som ju inte behöver avverka så mycket som en bredare.
Precis som det bör ta längre tid att kapa en planka med en fogsvans vars blad är tre-fyra gånger tjockare än ett normalt, givet att man bara kan såga med en viss kraft och hastighet.
Jag har för mig att det var på swedendro som jag såg notklinga med 8 mm bredd, det är ett tag sedan.
Tror jag har lagt sidan till läslistan eller som ett bokmärke i iPaden, problemet är att jag har m å n g a.
Ska försöka hitta det dock.
//Ronnie
Du skrev ju att varvtalet på din såg var 3000 rpm och med hänsyn till det bör det gå fortare att såga med en tunn klinga som ju inte behöver avverka så mycket som en bredare.
Precis som det bör ta längre tid att kapa en planka med en fogsvans vars blad är tre-fyra gånger tjockare än ett normalt, givet att man bara kan såga med en viss kraft och hastighet.
Jag har för mig att det var på swedendro som jag såg notklinga med 8 mm bredd, det är ett tag sedan.
Tror jag har lagt sidan till läslistan eller som ett bokmärke i iPaden, problemet är att jag har m å n g a.
Ska försöka hitta det dock.
//Ronnie
Mindes helt fel ang var jag sett notklingor bredare än sex mm, det var inte på Swedendro utan på Toolmarket.se.V vectrex skrev:
De har klingor från fyra upp till tio mm bredd: http://www.toolmarket.se/bestall/sagklingor/notsagklingor/20aa26-225-300.html
//Ronnie
Bestämde mig för att göra åt alla spillbitar jag hade i gamla snickarboden. Allt som inte hamnar i dessa skärbrädor blir ved.
Ska försöka mig på ”chatoic pattern”. Innehållet är, ask, al, asp, valnöt, päron, körsbär, plommon och ett gammalt soffbord av gummiträ.
Utsugen på planhyveln fungerar förresten helt otroligt bra nu!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ska försöka mig på ”chatoic pattern”. Innehållet är, ask, al, asp, valnöt, päron, körsbär, plommon och ett gammalt soffbord av gummiträ.
Utsugen på planhyveln fungerar förresten helt otroligt bra nu!
Mycket snyggt!
Vad gör du med alla skärbrädor, blir det gåvor eller säljer du dem? Eller skivas och tärnas det så mycket i köket att de går åt i hög takt?
Riktigt fin verkstad du har skapat för övrigt!
//Ronnie
Vad gör du med alla skärbrädor, blir det gåvor eller säljer du dem? Eller skivas och tärnas det så mycket i köket att de går åt i hög takt?
Riktigt fin verkstad du har skapat för övrigt!
//Ronnie
Presenter vid bröllop och liknande. Tänkte det kan vara bra att ha ett lager att ta av till diverse presenter.P Pysslarn skrev:
Dessutom har jag ingen egen då den jag gjorde till mig själv fick bli akut 60-års present.
Städat upp svarven. Började bli ganska mycket metallspån och smuts och så hade jag nyss polerat och slipat så då måste man helt enkelt städa noggrant. Pojken tycker svarven är intressant, undrar om jag har byggt den själv.
Ja jag brukar väl inte glömma det för det mesta, men jag stod redo att sätta i en gängstång i svarven då pojken (Daniel annars) kom och hälsade på. Jag jobbar bäst ensam, annars blir man bara distraherad.