jonmo jonmo skrev:
Fick flashbacks till när jag plockade isär borrhammaren. Har du också en pappa som står bredvid och hävdar att du aldrig kommer få ihop den igen? Det finns ingen bättre morot. :)
[bild]
Är nog jag som är pappan men jag peppar barnen (28 & 26) att dom kan. Fick dottern att själv byta disk i sin Mac tidigare och sonen skruvar i grejer han med.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag tror att du missförstått, det här är inte forumet där man skryter över att ha gjort sig av med verktyg...
Nävisst, och i brist på ett sådant forum får man ju rakryggat säga sanningen och stå för vad man gjort med sina verktyg på det här forumet... :D

//Ronnie
 
  • Gilla
LoweW och 6 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nävisst, och i brist på ett sådant forum får man ju rakryggat säga sanningen och stå för vad man gjort med sina verktyg på det här forumet... :D

//Ronnie
Jag tycker du gjorde helt rätt! Att ge någon annan med intresse att vårda och använda äldre verktyg till en billig peng förtjänar en stjärna i kanten. Märk väl så gick dom inte till tippen och du har fått utrymme att införskaffa nya verktyg! (y)

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Virket som blev över och några av de grova grenarna som Bosch inte klarade blir ett Bihotel :)
[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag hittade en seriös artikel som föreslår hålstorlekar mellan 3 till 12 mm lite beroende på vilka gästerna ska vara. Jag valde 3, 5 och 8 mm.
https://gronarader.se/natur/gor-ett-bihotell/
Det var en aning drygt att borra eftersom jag missat att fästa några av pinnarna Dessa snurrade då med borret vilket de tunnare borrarna inte gillade och bröts av.
Återstår att bestämma exakt plats i trädgården; söderläge men inte full sol hela dagen.
Efter stundvis hårda förhandlingar runt middagsbordet har prel. bygglov för en attraktiv tomt i anslutning till odlingslådorna säkrats så det borde snart vara dax för inflyttning.
Hemmagjort insektshotell av trästockar med borrade hål i olika storlekar placerat inomhus vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Naturliv och 12 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Nikon D80:an visar bara ERR i displayen. Enligt internet är det ett kontaktbleck i ett kugghjul som släppt. Och se där, hur många skruvar sim helst senare är det så, längst ner i bild. Får se hur många delar jag får över när jag anser att jag fått ihop den igen.

[bild]
Även jag får flash(bokstavligt :))backs. Plockade isär en kompaktkamera för lagning men och råkade sätta fingrarna på kondensatorn till blixten... Samtliga muskler spändes i armen och kameran slungades i tangentens riktning rakt in i väggen och sen var det ingen idé att laga den längre :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 13 till
  • Laddar…
Gick det inte att laga väggen?
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Nej, hålet var lika stort som efter Tjernobyl.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag hittade en seriös artikel som föreslår hålstorlekar mellan 3 till 12 mm lite beroende på vilka gästerna ska vara. Jag valde 3, 5 och 8 mm.
[länk]
Antar att det var bristen på efterforskning som gjorde att mitt hus inte blev så populärt hos krypen...

 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
gusvo085 och 3 till
  • Laddar…
Skulle behöve lite input från er erfarna om följande problem.

Jag har ju ett kombinerat arbetsbord/fräsbord och utmatningsbord till bordssågen. Detta står på justerbara stålfötter och kan fås exakt vågrätt (mindre än 1mm fel på alla ledder). Storleken på bordet är 1800x1000mm.

Sågen däremot står i dagsläget på en hjulbas. Allra helst hade jag velat ha det så att sågen går att flytta på utan att behöva skruva upp fötter först men det känns som att exaktheten i sågbordets höjd och vinkel mot utmatningsbordets höjd och vinkel blir aningens olika beroende på "hur" jag rullat dit sågen.

Ytorna på bordet och sågen måste dessutom linjera väldigt exakt eftersom jag både använder bordet som utmatning för sågen och sågen som utmatning när jag fräser större delar på bordsfräsen.

Just nu är det väldigt bra och ytorna är inom +-1mm längs hela längden men det räcker tyvärr med att jag rullar bort sågen och rullar tillbaka den igen för att det ska skilja +-3mm. Det är lite för mycket för att det ska vara helt bra.

Golvet är väldigt jämnt. Hela plattan är inom 3mm från perfekt vågrät överallt och eftersom sågbasens hjul hamnar på nästan samma ställe varje gång så är det knappast svackor i golvet som är problemet. Tror snarare att det är spel/slack i hjulens svängmekanism som gör att jag får dessa problem. Sågen är ju rätt tung (ca 300 kg).

Vad finns det för lösningar på detta? Ett sätt är ju att sågen får vara permanent med fötter eller kilar under. Så som det står just nu så behöver jag dessvärre flytta på sågen för att kunna tömma spånbyttan. Dessutom vore det bra att kunna vinkla sågen de få gånger jag behöver såga något längre än ca 2,8 meter.

Edit: En bild för referens. Skivan ovanpå fräsbordet är dock omgjord och sticker ut 10 cm på varje kant, fräsen sitter numera på högersidan.
Verkstadsrum med kombinerat arbets- och fräsbord samt en bordssåg på hjulbas, alla på ett jämnt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V vectrex skrev:
Skulle behöve lite input från er erfarna om följande problem.

Jag har ju ett kombinerat arbetsbord/fräsbord och utmatningsbord till bordssågen. Detta står på justerbara stålfötter och kan fås exakt vågrätt (mindre än 1mm fel på alla ledder). Storleken på bordet är 1800x1000mm.

Sågen däremot står i dagsläget på en hjulbas. Allra helst hade jag velat ha det så att sågen går att flytta på utan att behöva skruva upp fötter först men det känns som att exaktheten i sågbordets höjd och vinkel mot utmatningsbordets höjd och vinkel blir aningens olika beroende på "hur" jag rullat dit sågen.

Ytorna på bordet och sågen måste dessutom linjera väldigt exakt eftersom jag både använder bordet som utmatning för sågen och sågen som utmatning när jag fräser större delar på bordsfräsen.

Just nu är det väldigt bra och ytorna är inom +-1mm längs hela längden men det räcker tyvärr med att jag rullar bort sågen och rullar tillbaka den igen för att det ska skilja +-3mm. Det är lite för mycket för att det ska vara helt bra.

Golvet är väldigt jämnt. Hela plattan är inom 3mm från perfekt vågrät överallt och eftersom sågbasens hjul hamnar på nästan samma ställe varje gång så är det knappast svackor i golvet som är problemet. Tror snarare att det är spel/slack i hjulens svängmekanism som gör att jag får dessa problem. Sågen är ju rätt tung (ca 300 kg).

Vad finns det för lösningar på detta? Ett sätt är ju att sågen får vara permanent med fötter eller kilar under. Så som det står just nu så behöver jag dessvärre flytta på sågen för att kunna tömma spånbyttan. Dessutom vore det bra att kunna vinkla sågen de få gånger jag behöver såga något längre än ca 2,8 meter.

Edit: En bild för referens. Skivan ovanpå fräsbordet är dock omgjord och sticker ut 10 cm på varje kant, fräsen sitter numera på högersidan.
[bild]

Lite bilder underlättar nog tänkandet!
OBS! Missade bilden!
Dag
 
Jag använde Matthias Wandels design för min såg. Det var ganska primitivt tilltaget och något av det första jag byggde, men den funkar, dra i spaken så lyfter sågen upp på hjul. Finns även en version som nyttjar en skruv:
https://woodgears.ca/mobile_base/table_saw.html

https://woodgears.ca/mobile_base/sibley.html

Jag gillar denna modell i metall och har planer att bygga om min enligt samma princip. Jag har en såndär saxlyft som jag plockade ur bilen för den var värdelös då jag faktiskt fick punka en gång.
https://woodgears.ca/mobile_base/chris.html
 
V vectrex skrev:
Skulle behöve lite input från er erfarna om följande problem.

Jag har ju ett kombinerat arbetsbord/fräsbord och utmatningsbord till bordssågen. Detta står på justerbara stålfötter och kan fås exakt vågrätt (mindre än 1mm fel på alla ledder). Storleken på bordet är 1800x1000mm.

Sågen däremot står i dagsläget på en hjulbas. Allra helst hade jag velat ha det så att sågen går att flytta på utan att behöva skruva upp fötter först men det känns som att exaktheten i sågbordets höjd och vinkel mot utmatningsbordets höjd och vinkel blir aningens olika beroende på "hur" jag rullat dit sågen.

Ytorna på bordet och sågen måste dessutom linjera väldigt exakt eftersom jag både använder bordet som utmatning för sågen och sågen som utmatning när jag fräser större delar på bordsfräsen.

Just nu är det väldigt bra och ytorna är inom +-1mm längs hela längden men det räcker tyvärr med att jag rullar bort sågen och rullar tillbaka den igen för att det ska skilja +-3mm. Det är lite för mycket för att det ska vara helt bra.

Golvet är väldigt jämnt. Hela plattan är inom 3mm från perfekt vågrät överallt och eftersom sågbasens hjul hamnar på nästan samma ställe varje gång så är det knappast svackor i golvet som är problemet. Tror snarare att det är spel/slack i hjulens svängmekanism som gör att jag får dessa problem. Sågen är ju rätt tung (ca 300 kg).

Vad finns det för lösningar på detta? Ett sätt är ju att sågen får vara permanent med fötter eller kilar under. Så som det står just nu så behöver jag dessvärre flytta på sågen för att kunna tömma spånbyttan. Dessutom vore det bra att kunna vinkla sågen de få gånger jag behöver såga något längre än ca 2,8 meter.

Edit: En bild för referens. Skivan ovanpå fräsbordet är dock omgjord och sticker ut 10 cm på varje kant, fräsen sitter numera på högersidan.
[bild]
Behöver bordet vara i nivå, tänker att stora lasten är på själva sågen, sen bakom klingan kan det få 'falla' ner någon millimeter utan problem?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Behöver bordet vara i nivå, tänker att stora lasten är på själva sågen, sen bakom klingan kan det få 'falla' ner någon millimeter utan problem?
Inte säker på att jag förstår vad du menar. Men ja, båda bordsytorna behöver vara exakt i nivå och väldigt nära i samma plan också.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag använde Matthias Wandels design för min såg. Det var ganska primitivt tilltaget och något av det första jag byggde, men den funkar, dra i spaken så lyfter sågen upp på hjul. Finns även en version som nyttjar en skruv:
[länk]

[länk]

Jag gillar denna modell i metall och har planer att bygga om min enligt samma princip. Jag har en såndär saxlyft som jag plockade ur bilen för den var värdelös då jag faktiskt fick punka en gång.
[länk]
Ja, det är ju ett alternativ som faktiskt skulle fungera. Har dock verkligen inte lust att dra igång ytterligare ett stort projekt. Skulle gärna skaffa något som krävde lite mindre jobb för att få igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.