Inte idag, men igår. Hålsågning med Ø130 mm hålsåg på 1100 rpm. Jag brukar känna mig rätt tillfreds när jag packar undan den där kombinationen utan att ha skadat mig, någon annan eller någon lös eller fast egendom.
En öppen verktygslåda innehållande en hålsåg monterad på en borr, bredvid är flera hålsågsblad och en måttstock på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sir_daniel och 6 till
  • Laddar…
Har släppt loss vinkelslipen och svetsen på två jordankare och tillsammans med en M30 gängstång och ett par muttrar byggt en stämp! Ska förhoppningsvis hjälpa till att räta upp en polares altan till helgen... Pallar en M30 20 ton?
 
  • Hemmagjord stämp med jordankare och M30 gängstång på verkstadsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemgjord stämp bestående av jordankare, M30 gängstång, muttrar i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Pallar en M30 20 ton?
Drag, ja, men knäckning, tveksamt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Inte idag, men igår. Hålsågning med Ø130 mm hålsåg på 1100 rpm.
Hur fanken kyler du hålsågen då???
 
T Troberg skrev:
Drag, ja, men knäckning, tveksamt.
Det är en rätt liten altan, inte 20 kvm, så den väger nog inte såpass mycket .. :)

EDIT: det kommer vara ca 20 cm gängstång mellan de fastsvetsade muttrarna när den ska belastas, så jag tror att rören blir det som ger sig först ..
 
Redigerat:
T Troberg skrev:
Hur fanken kyler du hålsågen då???
Nä, det är inte en diamantkrona för abrasiv avverkning, utan en extralång ProFit hålsåg för trä, lättbetong och liknande mjuka material. Skärande bearbetning alltså. Ingen kylning behövs.
 
Fortsatt ordna upp flyttkaoset. Sågen är åter i rätt rullbas och jag har börjat återmontera sidobord samt incra anhållet.
Såg på rullbas med pågående montering av sidobord och Incra anhåll i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 5 till
  • Laddar…
Testat att bygga en lyftkran. Hävarmen behöver förstärkas ordentligt innan jag försöker få upp de 175kg tunga stenarna.. Hemmagjord trälyftkran med hävarm och cementsten klar för förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord trälyftkran med spännband fäst vid en stor betongplatta på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
Väldigt tunga stenar! (y)
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Väldigt tunga stenar! (y)
Granit, 100*45*14cm...frun som bestämt att vi ska bygga en stödmur. (En stöddig mur?)
 
  • Haha
sirlongfellow
  • Laddar…
Det där vore väl en bra ursäkt för att få hyra en minigrävare och en lyftsax annars? :)
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
richardtenggren
Eller en Ford Ranger? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Härryda2015 och 9 till
  • Laddar…
Påbörjat operation ny stos till hyveln!
Hand håller en gammal stos framför en hyvelmaskin som behöver en ny 3D-utskriven ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte nog beställa en 3D print denna gången. Men @Frustrator är du sugen på att lufta din printer igen så blir jag bara glad såklart!
3D-modell av en ny stos till en hyvel, designad för att printas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Cheesen
Idag har flitens lampa lyst på morgonen... Passade på att fälla, köra hem, kapa och klyva ett par björkar medans skaren bar nu på morgonen...
Nu är stugans björkvedsförbrukning fixad för nästa säsong.
Gammal yxa på en träkubbe inne i ett vedskjul, omgivet av kluven björkved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst har jag fin yxa och kubbe... Båda två är ca 37 år gamla och använts flitigt.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Cheesen
Frustrator Frustrator skrev:
Granit, 100*45*14cm...frun som bestämt att vi ska bygga en stödmur. (En stöddig mur?)
Kolla på SVT play, byggnadsvårdarna, var ett avsnitt där dom kallmurade en stödmur. Finns nog några tips där på hur du kan göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.