Äntligen fick jag av gammelchucken. Haft isär den här förbannade maskinen i så små beståndsdelar jag trodde inte jag skulle få ihop den igen. Men det enda som hjälpte var värme, tills baksidan av chucken började smälta, då fick jag slutligen av den. Nu bara hoppas röhm chucken kommer nästa vecka.

YQUFEhG.jpg

Annars nöjd med låsringstängerna i bilden, från biltema och man kan byta mellan olika typer väldigt snabbt.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Annars nöjd med låsringstängerna i bilden, från biltema och man kan byta mellan olika typer väldigt snabbt.
Den fungerar bra på mindre låsringar men när de blir lite större typ håller fast ett hjullager. Då är den lite klen, sladdrig och vek, tappar taget lätt när man försöker klämma ihop ringen.....

Idag fick jag snickra i solen. Det blev ett plank som vindskydd till uteplatsen. Enligt planen blir det snart ett lågt trädäck ovanpå de gamla plattorna.
Nytt plank som vindskydd vid en uteplats under konstruktion med verktygsbänk och material framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild]

Fått ca 1000m reglar och ca 400m panel. Men hur ska man på ett bra sätt förvara detta ute? Vill inte ha bananer när det är dags för att använda det...

Snälla lite tips?
Upp med dom snabbt!

Anders 1920-tal
FredrikR FredrikR skrev:
Började dagen efter jobbet med att "snål-byta" (tömde ur och blåste ren utvändigt) dammsugarpåse i Festoolen, även filtret fick sig en blåsning.. :oops:
[bild]

Allt detta medans 10åringen samlade ihop lite av den sista fallfrukten, tänk vad Fortnite (spel) kan få dom små liven till...
[bild]

Och allt medans äpplena hamnade i hinkar måttade och borrade jag fast kopierbasen i plattan.
[bild]
Vad är det för ”strömbrytare” du använder?

Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Vad är det för ”strömbrytare” du använder?
Jag minns inte exakt, men den köptes via Amazon.de.
Typ 25-30€, nollspänningsbrytare.

Kan leta i historiken om du vill veta exakt modell. (y)

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
FredrikR FredrikR skrev:
Jag minns inte exakt, men den köptes via Amazon.de.
Typ 25-30€, nollspänningsbrytare.

Kan leta i historiken om du vill veta exakt modell. (y)
Vore väldigt schysst eftersom jag har inköp av en sån på min lista!

P
FredrikR FredrikR skrev:
Denna är det: [länk]
Är den plastig eller är det kvalite i den? Jag köpte en ifrån duabhuset som va så plastig så jag vill inte ens tänka på den :sweat:

Anders 1920-tal
FredrikR FredrikR skrev:
Denna är det: [länk]
Fint med tripus! Köpte en nollspänningsbrytare till min vedklyv av det märket.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag fick chansen att köra min bortgångna pappas gamla blå bosch vinkelslip idag.. Den saknar säkert någon säkerhetsdetalj...
Sliten blå Bosch vinkelslip på marken bredvid en kratta, ris och skräp.
Skapa konto

Och kört skottkärra med ris och skräp.
Och multisåg för att korta dörren till jordkällaren.
Och bilen med släp.
Och krattan.
Och grensaxen...

P pleqtiz skrev:
Är den plastig eller är det kvalite i den? Jag köpte en ifrån duabhuset som va så plastig så jag vill inte ens tänka på den :sweat:
Jag har ju så klart inte fått ihop nåt fräsbord, än... Men jag kan klämma och återkomma.
Som jag minns känns den väldigt bra. :cool:

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
En hand håller en svart elektrisk anslutningsdosa med en röd och en grön knapp utomhus.
Skapa konto
Hand håller industriell kontakt av robust, matt plast i dagsljus.
Skapa konto
Hand håller en svart plastdosa med etikett, möjligtvis en elektrisk komponent, i dagsljus.
Skapa konto
Hand håller en robust svart plast-elkontakt med mindre glansig yta mot grusig mark.
Skapa konto

Känns som den är tillverkad i lite fetare/rejälare plast. Mindre glatt yta än tex en 16A handske.

• Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Öppnat upp ett hål i föräldrarnas sommarstugegolv!
Upprivet trägolv med synlig jord och stödstolpe i ett hål inne i ett rum med vit väggpanel.
Skapa konto

Hittat orsaken till att golvet 'satt sig'
Skadat träbjälke och nytt stöd vid reparation av satt golv i sommarstuga.
Skapa konto

Den undre gråaktiga stolpen har jag precis lagt dit som lite stöd medan jag hänger runt hålet.

Nu skulle man behöva @heimlaga för hjälp med syllbyte utan att riva golvet :)
Eller byte..här fanns ju ingenting..
Öppet hål i sommarstugans golv med en ny tillagd stödpelare och synliga skador på bjälklag och ursprungliga pelare.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Medans jag filurar på hur syllen ska ersättas, och golvbalken. Tror ni man kan höja balken med domkraft och smacka på en 45*145 från sidan länge in där den är frisk. Och samtidigt byta syllen. Eller ska man försöka lyfta väggen utifrån och byta syllen på så vis?
Ska hålla max tio år till för sen blir det nog försäljning (och rivning av huset) eller rivning nybygge själva.

Jaja, sågar lite småträd så länge.
En nedsågad liten trädstam och grenar på en gräsmatta med en orange bågsåg framför.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.