3 459 070 läst · 18 499 svar
3459k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Arbogat till mitt bälte som gick sönder. Borrade ett 2,5 mm hål genom resterande gjutmaterial och knackade i en härdad betongspik så nu fungerar det förhoppningsvis i tio år till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Tjusigt! Med råge uppvisar du här brunt bälte i spännesborrning
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Rengjort ett "ursvarvningshuvud" som kom med fräsen. Men jag vet inte om det passar, vet inte ens om det hört till den. Finns ingen gänga för att dra fast den i spindelns kona och inget sätt att fästa den i fräsen...
Fortsättning på galenskaperna... Hålet bland bröten ute resulterade i en välfylld bil, närmare bestämt en Dodge B250. Idag tömdes den helt igen så man kan fylla den igen! Never ending story?T Tykon skrev:
Jag bytte remskiva på ovan nämnda bil igår så en spacer svarvades fram, 10mm rem i 13mm remskiva fungerar sådär bra...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Provkört spånsugen lite på riktigt. Min Wadkin såg har ju bara 50mm anslutning så spånsugen blir rejält strypt. Dock verkar det fungera väldigt bra ändå. Ni ser mot slutet av filmen att jag lossar stora spånslangen och då kommer massa damm farande. Troligen sådant som fastnat i rören på grund av för långsam luftström. Undertrycket är så pass bra att slangen sugs fast mot plåten på sågen runt 50mm röret.
Kommer försöka designa om spånstosen på undersidan sågen för att få in åtminstone 75mm slang. Kanske 100mm om det går.
Oavsett så är det galet bra dammupptagning!
Logga in
Skapa konto
Kommer försöka designa om spånstosen på undersidan sågen för att få in åtminstone 75mm slang. Kanske 100mm om det går.
Oavsett så är det galet bra dammupptagning!
Inget kul eller spännande men det är dags att sortera väskorna igen. Jag har de där återkommande grundverktygen i två väskor, den svarta är för elarbete.
I den svarta finns skruvmejslar, mätinstrument, en box med ubåtar, buntband och säkringar mm.
I den röda allt från speed square till bräckjärn och skiftnyckel.
Innehållet har varit rätt likartat i tio år med några små förändringar.
I den svarta finns skruvmejslar, mätinstrument, en box med ubåtar, buntband och säkringar mm.
I den röda allt från speed square till bräckjärn och skiftnyckel.
Innehållet har varit rätt likartat i tio år med några små förändringar.
Logga in
Skapa konto
Har länge saknat en plats att hålla till när jag kapar större material, t.ex. spånskivor. Det har slutat med att jag lagt ut ribb på garagegolvet och krupit omkring där. Efter att ha sett här videon
fick jag lite inspiration och drog ihop den här;
Jag kompletterade ursprungsidén med några extra tvärgående bitar för att ge materialet extra stöd. Vill minnas att jag sett någon liknande konstruktion här i forumet
Stanley-bockarna har ett uttag där jag gjorde plats för de längsgående bitarna
Bocken är anpassad för 40 mm virke så fräsen fick jobba lite
Redan utan kortbitarna var det riktigt stabilt. Och demonterad tar konstruktionen inte stor plats
Sågbockarna kostade 399:- på K-Rauta (https://www.k-rauta.se/produkt/sagbockar-stanley-hoppfallbar-2st/3253561703553) och virket (2500x95x45) 180:- på Byggmax. "Fett värt" som kidsen skulle sagt.
fick jag lite inspiration och drog ihop den här;
Logga in
Skapa konto
Jag kompletterade ursprungsidén med några extra tvärgående bitar för att ge materialet extra stöd. Vill minnas att jag sett någon liknande konstruktion här i forumet
Stanley-bockarna har ett uttag där jag gjorde plats för de längsgående bitarna
Logga in
Skapa konto
Bocken är anpassad för 40 mm virke så fräsen fick jobba lite
Logga in
Skapa konto
Redan utan kortbitarna var det riktigt stabilt. Och demonterad tar konstruktionen inte stor plats
Logga in
Skapa konto
Sågbockarna kostade 399:- på K-Rauta (https://www.k-rauta.se/produkt/sagbockar-stanley-hoppfallbar-2st/3253561703553) och virket (2500x95x45) 180:- på Byggmax. "Fett värt" som kidsen skulle sagt.
Redigerat: