Arbogat till mitt bälte som gick sönder. Borrade ett 2,5 mm hål genom resterande gjutmaterial och knackade i en härdad betongspik så nu fungerar det förhoppningsvis i tio år till :) Reparerat läderbälte med metallspänne och betongspik på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borre borrar i metallfäste för bälte fastsatt i skruvstäd, reparation med betongspik nästa steg.
Skapa konto
Reparerat bältesarboga med en betongspik inslagen genom nyborrat hål.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
Tjusigt! Med råge uppvisar du här brunt bälte i spännesborrning:geek:

• Gilla
  • Haha
mangeroffe och 9 till
  • Laddar…
Sagt och gjort. Lite dåliga bilder, men prio var att inte få ett hus i huvudet :)
Träbjälkar och stolpe i ett otydligt belyst källarutrymme, med isolering hängande från taket.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter och spamma. Morföräldrarna passar barnen. Ledig. Oändligt med tid :)

Leksakssåg vs 5"*4"
Handsåg från BYGGmax som sågar i ett trästycke.
Skapa konto

Vad ska jag använda för verktyg för att fångda den här? Mårddjur uns.. kofot funkar inte. Mårddjur ligger vid husvägg bredvid vit bräda under rött avskalat fönsterfoder.
Skapa konto
Ett mårddjur ligger vid en hålighet under en rödmålad byggnad, intill en vit plåt på trägolv.
Skapa konto

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Var glad att du har en suverän musjägare:)

Frustrator Frustrator skrev:
Vad ska jag använda för verktyg för att fångda den här? Mårddjur uns.. kofot funkar inte.[bild][bild]
Beretta, Benelli eller Browning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Inte behöver man väl göra något åt ett mårddjur, dom är ju inga skadedjur. Sticker väl av sig själv till sist.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Hittat avbitaren som varit på drift i ca.5 år.
Hand håller en rostig avbitartång framför en gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vad ska jag använda för verktyg för att fångda den här?
Katt?

• Gilla
pfb
  • Laddar…
Rengjort ett "ursvarvningshuvud" som kom med fräsen. Men jag vet inte om det passar, vet inte ens om det hört till den. Finns ingen gänga för att dra fast den i spindelns kona och inget sätt att fästa den i fräsen...

FoUn19g.jpg

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
T Tykon skrev:
Jag har gjort ett hål! Ser inte mycket ut men drake vad med bröte det låg där innan! Vänster del av bilden ger en hint om hur det såg ut innan...
Ingen som behöver ett svetsbord förresten? Hälften plåt hälften sten.
Fortsättning på galenskaperna... Hålet bland bröten ute resulterade i en välfylld bil, närmare bestämt en Dodge B250. Idag tömdes den helt igen så man kan fylla den igen! Never ending story?
Jag bytte remskiva på ovan nämnda bil igår så en spacer svarvades fram, 10mm rem i 13mm remskiva fungerar sådär bra... Hand som håller en nysvarvad spacer för remskiva på en Dodge B250.
Skapa konto
Bild på en generator med nyssvarvad spacer bredvid en äldre remskiva.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Provkört spånsugen lite på riktigt. Min Wadkin såg har ju bara 50mm anslutning så spånsugen blir rejält strypt. Dock verkar det fungera väldigt bra ändå. Ni ser mot slutet av filmen att jag lossar stora spånslangen och då kommer massa damm farande. Troligen sådant som fastnat i rören på grund av för långsam luftström. Undertrycket är så pass bra att slangen sugs fast mot plåten på sågen runt 50mm röret.
Flexibel spånsugsslang ansluten till en 50mm anslutning på en grön Wadkin-sågmaskin i en verkstad.
Skapa konto

Kommer försöka designa om spånstosen på undersidan sågen för att få in åtminstone 75mm slang. Kanske 100mm om det går.

Oavsett så är det galet bra dammupptagning!

• Gilla
Skooda och 9 till
  • Laddar…
Inget kul eller spännande men det är dags att sortera väskorna igen. Jag har de där återkommande grundverktygen i två väskor, den svarta är för elarbete.
I den svarta finns skruvmejslar, mätinstrument, en box med ubåtar, buntband och säkringar mm.
I den röda allt från speed square till bräckjärn och skiftnyckel.
Innehållet har varit rätt likartat i tio år med några små förändringar.

Två öppna verktygsväskor med grundverktyg, en svart för elarbete och en röd för diverse verktyg.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Har länge saknat en plats att hålla till när jag kapar större material, t.ex. spånskivor. Det har slutat med att jag lagt ut ribb på garagegolvet och krupit omkring där. Efter att ha sett här videon

fick jag lite inspiration och drog ihop den här;

Diy sågbockar anpassade för kapning av större material på en veranda.
Skapa konto

Jag kompletterade ursprungsidén med några extra tvärgående bitar för att ge materialet extra stöd. Vill minnas att jag sett någon liknande konstruktion här i forumet

Stanley-bockarna har ett uttag där jag gjorde plats för de längsgående bitarna
Egenkonstruerad sågbock av trä och plast där en längsgående träbit är infälld i ett uttag på en svart Stanley-bock.
Skapa konto

Bocken är anpassad för 40 mm virke så fräsen fick jobba lite

Närbild på skräddarsydd träbit med utskuren urtagning, del av egenbyggd sågbock konstruktion.
Skapa konto

Redan utan kortbitarna var det riktigt stabilt. Och demonterad tar konstruktionen inte stor plats
Diy sågbockar och träribbor anpassade för kapning av större material på ett trädäck.
Skapa konto

Sågbockarna kostade 399:- på K-Rauta (https://www.k-rauta.se/produkt/sagbockar-stanley-hoppfallbar-2st/3253561703553) och virket (2500x95x45) 180:- på Byggmax. "Fett värt" som kidsen skulle sagt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.