Oljat mitt nybyggda ekbord Nybyggt oljat ekbord med svarta metallben utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Oljat mitt nybyggda ekbord[bild]
Snyggt! Du skulle ha det ute va, hur har du behandlat underredet?
 
nanowire nanowire skrev:
Snyggt! Du skulle ha det ute va, hur har du behandlat underredet?
Ska ha det ute. Hustrun målade hela beställningen i mattsvart slät hammarlack. 'insidorna' av tuberna har jag sprayat med fosforsyra, kanske behöver behandla med ngt mer?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ska ha det ute. Hustrun målade hela beställningen i mattsvart slät hammarlack. 'insidorna' av tuberna har jag sprayat med fosforsyra, kanske behöver behandla med ngt mer?
Fosforbehandlingen ger ytstruktur som sedan olja eller lack fäster bra till men gör kanske inte så mycket med rostmotståndet. Men om du inte räknar med att det ska bli arvegods håller det säkert länge nog.
 
Blev diverse olika verktyg och maskiner som kom till användning idag när jag pysslade lite till med min Åsbrink svarv :love:

Grön Åsbrink svarv på arbetsbänk med diverse verktyg och maskindelar, liknar South bend 9" men grövre och med 127mm spindelhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åsbrink svarv på arbetsbänk med tillbehör och verktyg, visar svarvens grövre bed och spindelhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ska ju vara en kopia på en South bend 9"..
Men bedden är mycket grövre och spindelhöjden är 127mm..:thinking:

Det ställer till det lite så det behövs en del klurande för att få ihop det.
 
  • Gilla
Björn Melander och 6 till
  • Laddar…
Småpysslat i dag.
Häcksaxen, sömnadssaxen, ett gammalt Bachostämjärn med rött skaft och ett par fällknivar blev lite vassare.

En hand håller en sömnadssax framför en slipmaskin på ett träbord, med slipsten och väta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Jag fick ett ryck och gjorde rent mina sågklingor. Har märkt att särskilt klyvklingan fått någon sorts vibrationer ibland och den var verkligen galet smutsig med massa hartsbeläggningar och annat bös. Även klyvklingan var riktigt grisig.

Testade Alcro penseltvätt och det var väldigt effektivt! En lätt borstning med vanlig diskborste efter 15 minuter i penseltvätten. Luktfri och känns skonsam mot händer.
Rengjord sågklinga bredvid en flaska Alcro penseltvätt, fri från harts och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en penseltvättsbehållare med instruktioner för rengöring av målningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjord sågklinga utan hartsbeläggningar mot ljus bakgrund efter tvätt med Alcro penseltvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 6 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag fick ett ryck och gjorde rent mina sågklingor. Har märkt att särskilt klyvklingan fått någon sorts vibrationer ibland och den var verkligen galet smutsig med massa hartsbeläggningar och annat bös. Även klyvklingan var riktigt grisig.

Testade Alcro penseltvätt och det var väldigt effektivt! En lätt borstning med vanlig diskborste efter 15 minuter i penseltvätten. Luktfri och känns skonsam mot händer.
[bild] [bild] [bild]
Snyggt! Det ser dock ut som att de väldigt gärna vill bli slipade också
 
Cheesen
Hemmagjord trä-lådhurts under arbetsbänk med etiketter för verktyg som hyvlar och tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillverkade en lådhurts av lite spill... Nu finns det plats för hyvlar och tvingar.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Snyggt! Det ser dock ut som att de väldigt gärna vill bli slipade också
Stämmer, fast tyckte det kändes rätt vassa ändå nu.

Kan du verkligen se det på bilden? Imponerad över hur långt mobiltelefonkameror har kommit!
 
Cheesen
V vectrex skrev:
Stämmer, fast tyckte det kändes rätt vassa ändå nu.

Kan du verkligen se det på bilden? Imponerad över hur långt mobiltelefonkameror har kommit!
Det såg jag med... Du har borta bit ur tanden närmast kameran...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Stämmer, fast tyckte det kändes rätt vassa ändå nu.

Kan du verkligen se det på bilden? Imponerad över hur långt mobiltelefonkameror har kommit!
Jag är van vid att titta på mina egna världs-sämsta bilder (hej @Ola C !) och har därför tränat upp en grym förmåga! Så när jag ser en riktigt tagen bild är det lätt:)

Brukar synas först i ytterhörnen. tand 3 o 5 från höger så skumt ut i toppen på ovansidan och tand 2 från höger i ytterhörnet som pekar neråt. De övriga gick inte att se.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Jag är sämst!
Dagen började med att jag gjorde mig av med en skrotbil, därefter åkte jag iväg med 50-100 lastpallar och ett gammalt altan tak till tippen. Så långt jättebra, mindre bröte och mer plats, mer trivsamt helt enkelt.
Men sen fick jag en idé! Vips så var bilen lastad med 2 risiga åkklippare som varken fungerade eller var kompletta, men det är fortfarande mindre grejer på gården nu än i morse!:rofl:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Den ska ju vara en kopia på en South bend 9"..
Men bedden är mycket grövre och spindelhöjden är 127mm..:thinking:

Det ställer till det lite så det behövs en del klurande för att få ihop det.
Det är väl så att jänkarna då dom säger en 9" lathe så syftar 9" på den största dimensionen på ett ämne som man kan chucka upp i svarven. Medan i europa tänker vi på spindelhöjden då vi tänker svarvstorlek.

"The size of an engine lathe is determined by the largest piece of stock that can be machined."

Så 9" är 228mm och 127mm * 2 = 254mm eller exakt 10". Ungefär en tums skillnad alltså. Och jag slår vad om att när man provar spänna upp ett ämne i svarven, så är 228mm/9" så stort det går att få dit utan att chuckens backar slår i bädden.
 
V vectrex skrev:
Jag har tillverkat ett gäng konsoler som skall bära upp lite hyllplan i nya snickarboden!

Hopfogade med fingerskarvar samt trianglar av björkplywood som är nedfrästa i spår. Något överambitöst kanske, men jag såg det som utbildning. Materialet är en 220x45 regel som har legat inomhus hela vintern. Lärdom man kan dra av detta är att limningen blir väldigt svår och stressig med allt detta på en gång. Blir rejält tight när limmet kommer på.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggade till konsolerna lite mer genom att limma dit en sågad kantlist på plywoodkanterna. Sen är alla konsoler och hyllplan i stavlimmad furu behandlade på samma sätt som väggarna.

Vitmålade träkonsoler med en pålimmad kantlist på en arbetsbänk, förberedda för montering på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vitmålade, stavlimmade furuhyllor med limmade kantlister på plywoodvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterade hyllor och konsoler i vit stavlimmad furu mot panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Naturliv och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.