Håller på med 2 stolar tillsammans med min pappa. Kombination av trä och metall. Han gör det han är bäst på och jag gör det jag tror jag kan. Skillnaden är att han är proffs på smide och jag bara leker finsnickare.
Men iaf så har jag idag fanerat sitsen till den första stolen som blir i Wenge. Det funkade bra trots avsaknaden av fanerpress!

Stolsits i trä fanerad med Wenge, fastklämd med röda och svarta skruvtvingar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fanerad Wenge-träsits för stol utan press, på ett arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 11 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
utan att chuckens backar slår i bädden.
Tror du har helt rätt där (y)
 
Efter att ha rengjort stommarna med vinkelslip/axialborste i går så kom första lagret färg på i dag. Stommarna är Grythyttan A2 som är tillverkade mellan 1940 och 1953. De ska målas i RAL 2010/signalorange. Trädetaljerna kommer att bli i oljad ask.
 
  • Grythyttan A2 stolsstomme från 1940-1953 målad i signalorange, upphängd för torkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Planen är att få stolar liknande dessa.
 
  • Ett utomhus matbord med stolar i trä och orange metall samt dynor med ränder, framför en klippvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 12 till
  • Laddar…
Rengjort mina skyddsmaskar, dom behöver tvättas ur ordentligt nusomdå. Nya filter beställda också.

Två rengjorda skyddsmaskar, en halvmask och en helmask, ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Provade hållfastheten på mina hyllor.

Först 32kg.
Person ligger på en vit trähylla för att testa dess hållfasthet, med en stege bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen 90kg
Person ligger på hemmagjorda trähylldor för att testa hållfasthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Naturliv och 19 till
  • Laddar…
Sågade trästockar och brädor staplade på en släpkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färsågade träbjälkar säkrade med rött spännband på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Improvised wooden ramp constructed over a metal ladder on a dirt ground.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny sågad träplank bredvid en metallbyggställning på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cheesen och 4 till
  • Laddar…
4 tjocka bräder och resten tunna. Ett bord? Projekttråd?
 
Snickrat väggfast våningssäng.

Material enligt principen "gratis är gott". Hade lite dåligt med furuvirke hemma och tänkte mig att förfalla till att köpa en bit planhyvlad furu på bygghandeln för detta projekt. Men planhyvlad furu av lite dimension brukar kosta. Hittade då ett knippe ohyvlade furubrädor med mycket vankant och skador i ett stick. Jag frågade vad de skulle ha för dom. Ta dom, blev svaret. Det var visst något som blivit över när de klyvt åt någon kund och ingen hade idats kapa ner skräpet och slänga det. Tack, säger jag.

Ohyvlade furubrädor med vankant och skador, använda för att bygga en våningssäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började kapa upp de bitar jag behöver på ett ungefär. Resten såg betydligt sämre ut, men ska nog inte vara något problem att få ut korta bitar ur framöver i alla fall.

Ohyvlade furubrädor med synliga knutar och kanter, upplagda på arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rikt och planhyveln kan göra underverk.

Ohyvlade furubrädor fixeras för bearbetning på en verkstadsbänk med pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jigg för invändiga, halvcirkelformiga ändar.

Obehandlad furuplanka fastklämd och under bearbetning i ett snickeri, omgiven av verktyg och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidan limmad. Blev bra så vitt jag kan se.
 
  • Gilla
corre och 11 till
  • Laddar…
Ett lock till en burk.
Trälock på keramikburk med blomstermotiv står på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 12 till
  • Laddar…
Alltid bra att kunna lägga locket på. :D
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ett projekt som (som alltid) tog längre tid än jag trodde...

Goda vänner frågade för en tid sedan vad för slags slipmaskin de skulle köpa för att kunna slipa sina skärbrädor. Eftersom bägge två är ohändiga och han extremt ointresserad av hemmafix så skulle maskinen bli stående när det var klara, så jag erbjöd mig att hjälpa dem.

Nästa dag kom de med två stora skärbrädor i det här skicket:

Använd skärbräda med synliga repor och märken intill en excenterslip och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sliten skärbräda i trä med djupa märken och mörk fläck från varm stekpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärbrädorna var använda på bägge sidor och hade djupa märken efter knivar och annat, en hade en stor svart cirkel efter en het stekpanna. Tyvärr tog jag ingen bild på den sidan före, jag bara plockade fram excenterslipen, satte på ett 40 papper och satte igång.

Tio sekunder senare såg papperet ut så här:

Använd slipmaskinspapper med beläggning av träfibrer och oxiderad olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På skärbrädan syntes ingenting... Det skulle gå mycket papper om jag inte bytte metod.

Så, fram med sicklarna!

Ett närbildsfoto som visar en gammal skärbräda med spån och rester av oxiderad olja bredvid en skrapa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde först aggressivt tvärs fibrerna och sedan med dem. Skärbrädorna är sjutton år gamla och har oljats in regelbundet men aldrig slipats. Det var ett tjockt lager med oxiderad olja och träfibrer som skulle bort. I början var spånorna som en kompositmassa av härdad olja och träfibrer så det var bara att jobba på tills man var nere på friskt trä. Först därefter kunde jag börja använda slipen. Gick från 40 till 180 korn, det blev mycket slipande.

Det som var roligt var att se vilket effektivt verktyg sickeln är, beroende på vinkel och kraft avverkade den fantastiskt bra utan att skada ytan.
Problemet var kanalen för köttsaft på den ena sidan samt rundningarna vid kortändorna på brädorna. Har en svanhals men den passade dåligt i radierna. Lösningen blev att använda brickor i olika storlekar, när de stansas skapas det en kant på ena sidan som faktiskt funkade riktigt bra.

Skrapa och brickor på skärbräda använda för renovering av gammal träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut efter skrapning med brickor och handslipning:

Närbild av renoverad skärbräda med slät yta och återställd kant efter handslipt renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstod rundningen av kanten under "uppviket" att återställa; den kraftiga avverkningen hade reducerat radien till en ful fas.

Renoverad skärbräda med återställd rundad kant och slät yta efter slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det problemet fixades med en omgång med ett avrundningsstål i kantfräsen och lite handslipning.

Ett slipverktyg som används för att återställa och renovera en gammal skärbräda i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kände att "nu får det räcka" såg skärbrädan ut så här:

Renoverad skärbräda av trä, återskapade saftkanaler och rundade hörn, efter slipning och skrapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inför inoljningen gjorde jag ett par distanser eller vad man nu vill kalla dem för att lyfta det som ska oljas eller målas från bänkskivan. På bilden har bara den ena fått ett skyddande lager med packtejp men givetvis fick den andra det också. Skyddar mycket bra mot lim, färg och annat. Öglorna är för att de ska kunna hängas på en krok.

Två hemmagjorda trädistanser med öglor för upphängning placerade på en arbetsbänk, redo för att hjälpa vid inoljning av skärbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ok, slutresultatet då? Jo, så här:

Renoverad skärbräda med oljad och slipad yta, upphöjda kant och köttsaftskanal synlig i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par omgångar med parafinolja så ser skärbrädan betydligt trevligare ut. Kanske inte i skick som ny men funkar nog sjutton år till, särskilt om de slipar lite då och då i samband med inoljningarna. :)

Inte världens mest spännande projekt att rapportera om men ändå väldigt tillfredställande att kunna "rädda" och i viss mån återställa de här skärbrädorna som var väldigt tjusiga och dyra när de en gång köptes.

Som vanligt ett stort tack till dig som läst ända hit!
//Ronnie

PS som du säkert förstått är inte den undre skärbrädan på "efter-bilden" renoverad. ;) DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 41 till
  • Laddar…
Bra jobb och rapport, intressant att läsa om. Smart med brickorna att skrapa rännan med!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kollat lite på morfars gamla motorsåg.
Vad tror ni om det här, något man kan fixa smidigt?
Den blanka metallbit en är alltså kastskyddet. Och s r ut som kopplingen till själva motorn har gått sönder.. Närbild på en gammal, rostig motorsåg med fokusering på ett trasigt kastskydd och skadad koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
P Pysslarn skrev:
Inte världens mest spännande projekt att rapportera om men ändå väldigt tillfredställande att kunna "rädda" och i viss mån återställa de här skärbrädorna som var väldigt tjusiga och dyra när de en gång köptes.
Inte världens största projekt kanske, men definitivt spännande att läsa om, speciellt med en så fin pedagogisk beskrivning! (y) Inte minst så kan kanske en och annan bli inspirerad att rädda en gammal skärbräda istället för att köpa en ny.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.