A axel_n skrev:
För hilvede! Jag kommer skicka dig en hyvel med så slött stål att du med lätthet når flugvikt igen:)
Din hammer skulle passa perfekt!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
A axel_n skrev:
Det där kommer nog bli tillräckligt bra men jag slår vad om en hyvel att du inte väger 90 kg! :)
Isakare Isakare skrev:
Nä. T röd, Thinner, Bärklen, Aceton funkar.
Isakare Isakare skrev:
Nä. T röd, Thinner, Bärklen, Aceton funkar.
Inte Bräkleen på det Du ska svetsa. Har lärt mig att det bildas giftiga gaser vid svetsning. Annars OK.
 
Tule54 Tule54 skrev:
Inte Bräkleen på det Du ska svetsa. Har lärt mig att det bildas giftiga gaser vid svetsning. Annars OK.
Nä, förslaget var bräkleen innan målning. 'Svetsningen' är klar :)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Varför skulle det bli giftiga gaser när man svetsar? Ångorna som blir när man använder det är inte så nyttiga, men jag har svårt att se att det skulle bli värre om man svetsar på något man har rengjort tidigare.
Bräkleen (och andra medel med isopropanol) är väldigt flyktigt och dunstar snabbt.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Sådär. De 3 tyngsta maskinerna är nu flyttade! Nu är det bara resten kvar! Sågen fick jag tyvärr ta isär både incra anhåll och båda breddningsborden.

En monterad bordssåg utan anhåll och breddningsbord, placerad utomhus på en träskyddsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön bandsåg placerad på träpall i ett ljust trärumsverkstad med väggar och tak i liggande panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snedställd bild på en demonterad sågmaskin på pall i ett verkstadsrum med fler maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 17 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Sådär. De 3 tyngsta maskinerna är nu flyttade! Nu är det bara resten kvar! Sågen fick jag tyvärr ta isär både incra anhåll och båda breddningsborden.

[bild] [bild] [bild]
Bra jobbat!
Bytt underrede till bordsågen? Var väl 'nedfällt' tidigare?
 
ullberg
Frustrator Frustrator skrev:
Slipat ful-svetsar. Jaja. De ska svartmålas. Och håller för att 90kg jag hänger mig på dem, det duger.[bild]
Finns ingen anledning att skämmas över det där, själv har jag dragit ett par riktiga fulsvetsar i ena bilens avgasrör idag, bara för att dämpa raggarbullret tills jag fixat ett nytt - jämfört med mina var det där rena konstinstallationen!

/U
 
ullberg ullberg skrev:
Finns ingen anledning att skämmas över det där, själv har jag dragit ett par riktiga fulsvetsar i ena bilens avgasrör idag, bara för att dämpa raggarbullret tills jag fixat ett nytt - jämfört med mina var det där rena konstinstallationen!

/U
Skäms inte, bara konstaterade att det inte var så vackert ;)
Nu fått bordet målat
Nymålat svart bordstomme utomhus med synlig skugga av person som fotograferar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bra jobbat!
Bytt underrede till bordsågen? Var väl 'nedfällt' tidigare?
Nej, det är bara ett tillfälligt byte! Sågens mobila bas var för stor på båda ledderna för att gå ut genom dörren. Skruvade en skiva ovanpå bandsågens mobila bas och använde denna för att flytta alla maskiner.

Temporär balk mellan två väggar för att kunna lyfta ur och i maskinerna med hjälp av kedjeblock.
 
V vectrex skrev:
Nej, det är bara ett tillfälligt byte! Sågens mobila bas var för stor på båda ledderna för att gå ut genom dörren. Skruvade en skiva ovanpå bandsågens mobila bas och använde denna för att flytta alla maskiner.

Temporär balk mellan två väggar för att kunna lyfta ur och i maskinerna med hjälp av kedjeblock.
Ah. Är ju sugen på att göra något liknande (alltså nedsänkta underreden) men har inte riktigt plats för att kunna hissa upp o ner prylarna..blir väl att plocka ner i beståndsdelar och sen upp igen..
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Varför skulle det bli giftiga gaser när man svetsar? Ångorna som blir när man använder det är inte så nyttiga, men jag har svårt att se att det skulle bli värre om man svetsar på något man har rengjort tidigare.
Bräkleen (och andra medel med isopropanol) är väldigt flyktigt och dunstar snabbt.
Det beror på om Bräkleen är klorerad eller ej. Är den det så kan väldigt giftiga gaser uppstå vid svetsning om det finns något kvar på metallen. Jag brukar använda aceton annars. Aceton är det medel kroppen dessutom hanterar bäst, den t.om. producerar små mängder själv. Så ur den synvilken är den minst farlig tycker jag.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Den gigantiska parasollfoten ska fällas ner i trädäcket och skruvas i regelverket. När metall ska bearbetas styrs kosan till föräldrarna. Då är det all inclusive på både boende och maskiner :D

Före operationen:
Nyförborrade fästjärn för parasollfot i verkstadsmiljö med verktyg och maskindelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De nya fästjärnen förborras, fint ska det vara så det fick bli Arbogan:
Metallbit i skruvstycke under borrning med gammal pelarborrmaskin i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det brukar sällan vara ett problem att hitta rätt storlek på borr:
Två lådor med etiketterade småfack med olika storlekar av borr och verktyg på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetsat och klart, tänkte jag skulle komma överens med svetshjälmen denna gången men icke. Jag trivs bättre med en hederlig handskärm. Inser att man visst blivit lite ringrostig också, det är väl närmare 20 år sen det svetsades ordentligt:
Nykonstruerad metallfot för parasoll, förborrad och svetsad, klar för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen svetsade metallfästen med synliga svetsskarvar och förborrade hål i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom foten ska ligga helt under trallen behövdes några distanser. Efter moget övervägande fick de bli i mässing så slipper jag ytbehandla:

Metallbearbetningsutrustning med spån och verktyg i en smutsig verkstad, förberedelse för svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förborrade mässingsdistanser på träbänk som ska användas för montering av parasollfot i trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara måla svetsarna och sen montera härligheten sen kan det bli sommar :)
 
  • Gilla
Skooda och 15 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det beror på om Bräkleen är klorerad eller ej. Är den det så kan väldigt giftiga gaser uppstå vid svetsning om det finns något kvar på metallen. Jag brukar använda aceton annars. Aceton är det medel kroppen dessutom hanterar bäst, den t.om. producerar små mängder själv. Så ur den synvilken är den minst farlig tycker jag.
Man ska vara försiktig med "känsla" när det kommer till kemi. Aceton, värme och metall (och avsaknad av syre) är receptet på keten. Jag vet inte om det är en reell risk under svetsförhållanden, och aceton avdunstar så snabbt ändå... Hur som helst är det nödvändigt att betrakta inte bara hur kroppen reagerar på det aktuella ämnet utan också diverse reaktionsprodukter, vilket du ju redan exemplifierat med klorerade lösningsmedel.
 
  • Gilla
k.qvant och 1 till
  • Laddar…
Allt skit ska nu hända på en gång. Den halvdåliga chucken i Makitan är nu riktigt oanvändbar och jag vet inte vad som passar. Tänkte plocka av den men den sitter som berget. Den vänstergängade skruven fick jag ur men inte chucken, provat alla tips och tricks men till slut var det bara att plocka isär den och ta ut skaftet.

TpCR0Hq.jpg

mLnJwTo.jpg

AEYFdfP.jpg

IcDO0jx.jpg

Men så stöter jag på en såndär låsring och jag har ingen passande tång.... Ger upp och monterar ihop den igen så jag inte glömmer hur allt ska sitta ihop (fast det var inte så komplicerat som jag trodde).

Men metallväxellåda i Makita DHP458 = verifierat. Hört vissa säga det är plast eller något annat.

Och sen började lagren i DDR-bänkslipen skrika som fan, så det blev att plocka isär den också.
r4FfIO2.jpg

1bOaOUm.jpg

Intressant att dom har gjutit in nästan hela statorn i epoxy eller nånting. lagren är 6004 C6 står det. C3 har jag hört om men inte C6. Ska byta mot slutna lager iallafall då maskinen inte har några smörjnipplar.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Man ska vara försiktig med "känsla" när det kommer till kemi. Aceton, värme och metall (och avsaknad av syre) är receptet på keten. Jag vet inte om det är en reell risk under svetsförhållanden, och aceton avdunstar så snabbt ändå... Hur som helst är det nödvändigt att betrakta inte bara hur kroppen reagerar på det aktuella ämnet utan också diverse reaktionsprodukter, vilket du ju redan exemplifierat med klorerade lösningsmedel.
Ingen kemikalie man hanterar är väl helt säker men jag talade om till alldaglig användning av fettlösare så aceton har jag för mig är den minst skadliga att komma i kontakt med på huden eftersom kroppen lätt vet hur den ska hanteras på ett korrekt vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.