Då var yxskaftet färdigt, sen blir det att slutföra slipstensrenoveringen så jag kan vässa den.
43465623672_6b19f65cbc_c.jpg

• Gilla
-RB- och 15 till
  • Laddar…
richardtenggren
Fick användning för pallkärran idag, det var trevligt när 5 pallar fasadskivor, 1,5 pall vanlig isolering skulle in i garaget.
Längtar till vår framtida 5m port, vilket hade möjliggjort att vi även kunnat dra in de 4 virkespaketen också, istället för att flytta bräda för bräda in i garaget.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Justerat in fräslyften i dag. Väldigt nöjd med precisionen på Jessem. Smidigt med magnet inserts.

Jessem router lift justerad för precision på en INCRA-bordplatta med magnetiska insertdelar och verktyg omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närinställd bild av en INCRA fräslyft med precis justering, och Jessem magnetiska inserts ligger bredvid.
Skapa konto

Närbild på en justerad fräslyft och dess precisionssystem från märket Jessem under en arbetsbänk.
Skapa konto

Närinställd bild av en Jessem fräslyft mekanism med kalibreringsskala och magnetiska inserts på en arbetsyta.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal och 8 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Justerat in fräslyften i dag. Väldigt nöjd med precisionen på Jessem. Smidigt med magnet inserts.
Ser ju nästan ut som mitt fräsbord:). Köp några cleansweep inserts också, dom gör faktiskt rejäl skillnad vid fräsningar där sidosugning inte kommer åt...iaf efter att jag modda min fräs för bättre sulsugning.

• Gilla
badtastex och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Köp några cleansweep inserts också
Inserts i all ära, men @vectrex har en cartridge som man bara pluggar in i fräsens expansionsport... ;)

Vectrex-spelkassett märkt "CLEAN SWEEP" från 1982, tillverkad i Hong Kong, designad att pluggas in i en konsol.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ser ju nästan ut som mitt fräsbord:). Köp några cleansweep inserts också, dom gör faktiskt rejäl skillnad vid fräsningar där sidosugning inte kommer åt...iaf efter att jag modda min fräs för bättre sulsugning.
Bra! Kan du länka till någon tråd med bilder på ditt fräsbord vore toppen. Jag har frågat dig förut men hittar inte igen det.

Snart färdig med slipen, målat om det mesta, svets och lappat hål i tråget, det är lite sisådär i skick, får se hur länge det håller. Efter jag avrostat insidan så bra jag kunde målade jag över det med hammarlack.

Nu är bara ramen till slipen omålad och det för jag ska bygga färdigt ett verktygsstöd. Jag tar designtips från Tormek men gör det av 20mm rör och en 3/4 tumgänga för finjustering, Tormeks variant är lite klenare.

42639058775_d600acd815_c.jpg

Hylsan ska svetsas fast i vinkeljärnet på följande bit och ett hål ska borras och gängas i hylsan så man kan låsa stödet i en viss höjd. En mutter på stången ska vila mot ett annat hål och funka som finjustering. Ungefär såhär blir det:

29672596728_c3b1a09cf3_c.jpg

• Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
P
Idag provade jag att montera klingskyddet till min Felder såg! Försäljaren påpekade flera gånger att den kommer inte att passa utan man måste modifiera fästet ( helst hela sågen måste modifieras, speciellt motorn och lindning! I slutändan vill dom sälja ny såg:mad:).. nåja... resultatet talar för sig själv.

• Monterat klingskydd på en Felder såg, synliga skruvhål och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Masses och 1 till
  • Laddar…
Slipat till ett verktyg för intern gänging, jag hade en bangood sats men bröt sönder alla tre kanterna på skäret som kom med. Måste profilera undersidan lite ännu vid skäret eller så passar det inte in i pilothålet.

29672348998_4b3eea8b56_c.jpg

28675365317_47063b22a1_c.jpg

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
S
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Läckert!(y)

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Efter lite ombyggnationer runt pool och altan, är det dags att uppdatera upprullningsanordning för poolduken:strong:

[länk]

Fortsätter på avloppsrörs temat och lägger till lite ply:)

[bild]

[bild]
Instämmer med Björn, snyggt och smart! (y)

• Gilla
micckke och 1 till
  • Laddar…
Inget möbelsnickeri precis men pelarborren fick sig en ny rullbräda och en lådhurts för borrförvaring. Börjar tänka på att utnyttja alla glömda ställen för förvaring så kanske man kan plocka bort högskåpet med tiden. Pelarborr på ny rullbräda med lådhurts för förvaring i ett verkstadsrum med OSB-väggpaneler och kakelugn.
Skapa konto

En verkstadsinteriör med en pelarborr på en nyligen tillagd rullbräda och en lådhurts under för förvaring av borrtillbehör.
Skapa konto

• Gilla
DennisCA och 4 till
  • Laddar…
Härligt med kamin i verkstaden, men barnen skulle sakna alla ”off-cuts”. ;)

Hur funkar hurtsen till pelarborren? Har själv en golvmodell men det vore inte dumt att få den lite mobil...

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.