3 405 813 läst · 18 294 svar
3406k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Fick användning för pallkärran idag, det var trevligt när 5 pallar fasadskivor, 1,5 pall vanlig isolering skulle in i garaget.
Längtar till vår framtida 5m port, vilket hade möjliggjort att vi även kunnat dra in de 4 virkespaketen också, istället för att flytta bräda för bräda in i garaget.
Längtar till vår framtida 5m port, vilket hade möjliggjort att vi även kunnat dra in de 4 virkespaketen också, istället för att flytta bräda för bräda in i garaget.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 378 inlägg
Justerat in fräslyften i dag. Väldigt nöjd med precisionen på Jessem. Smidigt med magnet inserts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ser ju nästan ut som mitt fräsbord. Köp några cleansweep inserts också, dom gör faktiskt rejäl skillnad vid fräsningar där sidosugning inte kommer åt...iaf efter att jag modda min fräs för bättre sulsugning.Björn Melander skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 378 inlägg
Bra! Kan du länka till någon tråd med bilder på ditt fräsbord vore toppen. Jag har frågat dig förut men hittar inte igen det.Ola C skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/lite-bilder-pa-nya-monteringsbordet.286002/Björn Melander skrev:
Snart färdig med slipen, målat om det mesta, svets och lappat hål i tråget, det är lite sisådär i skick, får se hur länge det håller. Efter jag avrostat insidan så bra jag kunde målade jag över det med hammarlack.
Nu är bara ramen till slipen omålad och det för jag ska bygga färdigt ett verktygsstöd. Jag tar designtips från Tormek men gör det av 20mm rör och en 3/4 tumgänga för finjustering, Tormeks variant är lite klenare.
Hylsan ska svetsas fast i vinkeljärnet på följande bit och ett hål ska borras och gängas i hylsan så man kan låsa stödet i en viss höjd. En mutter på stången ska vila mot ett annat hål och funka som finjustering. Ungefär såhär blir det:
Nu är bara ramen till slipen omålad och det för jag ska bygga färdigt ett verktygsstöd. Jag tar designtips från Tormek men gör det av 20mm rör och en 3/4 tumgänga för finjustering, Tormeks variant är lite klenare.
Hylsan ska svetsas fast i vinkeljärnet på följande bit och ett hål ska borras och gängas i hylsan så man kan låsa stödet i en viss höjd. En mutter på stången ska vila mot ett annat hål och funka som finjustering. Ungefär såhär blir det:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Idag provade jag att montera klingskyddet till min Felder såg! Försäljaren påpekade flera gånger att den kommer inte att passa utan man måste modifiera fästet ( helst hela sågen måste modifieras, speciellt motorn och lindning! I slutändan vill dom sälja ny såg).. nåja... resultatet talar för sig själv.
Slipat till ett verktyg för intern gänging, jag hade en bangood sats men bröt sönder alla tre kanterna på skäret som kom med. Måste profilera undersidan lite ännu vid skäret eller så passar det inte in i pilothålet.
Efter lite ombyggnationer runt pool och altan, är det dags att uppdatera upprullningsanordning för poolduken
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-882#post-2511106
Fortsätter på avloppsrörs temat och lägger till lite ply
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-882#post-2511106
Fortsätter på avloppsrörs temat och lägger till lite ply
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 378 inlägg
Läckert!
Inget möbelsnickeri precis men pelarborren fick sig en ny rullbräda och en lådhurts för borrförvaring. Börjar tänka på att utnyttja alla glömda ställen för förvaring så kanske man kan plocka bort högskåpet med tiden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Härligt med kamin i verkstaden, men barnen skulle sakna alla ”off-cuts”.
Hur funkar hurtsen till pelarborren? Har själv en golvmodell men det vore inte dumt att få den lite mobil...
Hur funkar hurtsen till pelarborren? Har själv en golvmodell men det vore inte dumt att få den lite mobil...