Dum fråga, men hur gör man om man vill kolla ifall vattnet är tjänligt att dricka? Ta upp och lukta och smaka om det inte luktar? :)

Bör man tömma / spola rent brunnen? Det är ju inte som att det är samma vatten som har stått stilla där sen 60-talet så det kanske inte behövs?

Känns som att det tar ett tag att göra av med 30kbm eller vad det nu kan röra sig om.

Man kan ju skicka på provtagning, kostar väl nån hundring. Jag bor inom primär vattenskyddszon så jag är ganska säker att vattnet är tjänligt, det var iaf klart och smakade gott 😊

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Du bör nog motionera din brunn ordentligt innan du dricker vattnet, stilla brunnsvatten brukar sällan vara lämpligt att förtära. Skicka efter en vattenanalys, de kostar en tusenlapp eller femtonhundra om jag minns rätt. Doft, smak och färg kan ge en ledtråd om det är dåligt, men klart och fint vatten kan lika gärna vara otjänligt, fråga Östersundsborna. Du kan även kolla med din kommun om de har nåt erbjudande för vattenanalys.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vattennivån är ganska låg sedan kommunens pumpanläggning togs i bruk, och jag lyckas tömma den rätt ofta, så vattnet är ganska "nytt".

Det var ju fyra meter djupt med vatten i vår brunn :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Jag med ;)
[bild]
Fiber på frostfritt djup :p

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
prototypen skrev:
Fiber på frostfritt djup :p
Självklart, alla vet ju hur jobbigt det är när bilden på ip-tv fryser... :)

• Gilla
ghoti och 14 till
  • Laddar…
S
Tröttnade på att släpa poolduken och var inte sugen på att betala 3-4000kr för en upprullningsanordning

En bit avloppsrör, några reglar, klart :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
D09
Köpt målarfärg

2000kr 😳😳😳

Men det får väl anses vara en liten kostnad jämfört med lyftet det gör på huset 😄

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Fixat till pricken över i vid styrningen till avloppspumpen: ett plexiglasfack för manualen! Känner mig lite nöjd med den detaljen faktiskt. Manualen sitter tyvärr inte i nivå med resten, eftersom taket är väldigt nära. Den extra typskylten som följde med motorn satte jag under manualen, det är säkert användbart när den där apparaten börjar tappa minnet om några år och motorskyddet ska ställas in lite då och då :)

• Dsc_2568.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
image.jpg
Skapa konto

En liten altan på baksidan och ny gräsmatta på halva tomten (ungefär 700kvm)
Gräset såddes in i lördags och jag har inte behövt vattna det än pga allt regn!

• Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag köpt utegips och klippt gräset. Skulle fixat i badrummet men kraschade på soffan istället :confused:

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
scim skrev:
Det går en pemslang från pumpen som jag kopplade till en PRK-koppling med väggfäste:

[länk]

Sedan tog jag en kran jag hade liggande, men man kan ju t.ex. använda en:

[länk]
Tack! 👍🏼

P
Har faktiskt inte gjort något med huset, men väl till det. Beställde lite snickerifärg till sommarens små projekt.

• Måste snygga till fönstren på uthuset. Så lite vit fönsterfärg är beställd. Kitt och verktyg finns redan
  • Dörrarna på uthusen ska få lite kärlek. Här blir det en grön nyans. Jag testar att måla en dörr först för att hur det tar sig ut.se.
  • Jag måste sätta upp nya trappräcken vid yttertrappan. Här provar vi med grått för att se om det kan vara en bra nyans i stället för 70-tals brun

Testar Beckers snickerifärg till allt. Plockade även hem ett paket husfix för att renovera betongfundamentet till en utelampa. Funkar det ska alla fundamenten få ett lager ockrafärgad silikatfärg på semestern.

D09
Fått igång traktorn och flyttat grus.. Sen dog den

Chansade lite och började måla ena gaveln

Nu slänga skräp och hitta på dumheter

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.