Hörnklämma med guldfärgade metalldelar som håller ihop två arbetsstycken vid snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Arvid1342 och 1 till
  • Laddar…
... jo jäklar va roligt det är att veva upp 40kg mdf-arket på Bordet när man behöver två groteska bitar som ovan.... #hatemylife ;)

Inspirerad av Nanowires smarta sågbord gjorde jag en snarlik lösning. Injusterat med skruvstyckets botten och fasta back son referens för räta kapsnitt.

Egenbyggt sågbord anpassat och monterat på skruvstycke, avsett för precisa kapsnitt.
Skapa konto

Eget tillverkat sågbord med justerad botten och fasta bakar för precision samt verktygshylla i bakgrunden.
Skapa konto

Egenbyggt sågbord med bandsåg och justerbara skruvar för raka snitt.
Skapa konto

• Gilla
DennisCA och 6 till
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
Inspirerad av Nanowires smarta sågbord gjorde jag en snarlik lösning. Injusterat med skruvstyckets botten och fasta back son referens för räta kapsnitt.
Ser riktigt stabilt ut men ändå smidigt att montera (y)

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
F
Biggie skrev:
Skyller på oturen! Andra Hiltin som gick åt skogen denna månaden, muterknacken förra veckan :thumbdown:
Verkar vara en jävla skit det där Hilti. Kolla på Meec, rätt pris och överlägsen kvalite. Kanske kastar chucken lite väl mycket men vad fan, man kan inte få allt.

Två MDF-bitar monterade på en bordssåg som ersättning för originalanhållet.
Skapa konto

Två bitar MDF-monterade på maskin, närbild med linjal för mätning, verkstadsmiljö i bakgrunden.
Skapa konto

Två bitar mdf ersätter kinaanhållet på kinamaskinen... och gör ett sjuhelvetes bra jobb... ska göra en skarp version på cncn.

Lite bokstäver i mässing
Bokstäver utklippta i papper formar ordet "Ateljé" på ett träbord med en sax, en skalpell och pappersrester.
Skapa konto

Verktygsskapande av träskylt med filklove, mässingsbokstäver och verktyg på arbetsbänk.
Skapa konto

Sjukt smidigt med filklove!
En person filar på en mässingsbokstav med en Dremel, verktyg och mässingbokstäver på ett bord.
Skapa konto

En skylt till verkstaden! :)
Hantillverkad skylt i mässing med texten "Ateljé" på en väderad bakgrund, inramad och ligger på ett målat bord.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Fick nöjet att åka upp till riksgränsen och göra lite teknikerjobb... vilken otroligt vacker dag det har varit. Den storslagna naturen uppskattade man aldrig när man var upp för tio år sen.

En härlig dag i bil. Men tyvärr hann jag inte hämta ut nysågen idag.

Snöig utsikt vid riksgränsen med hus, balkong och lastbil på parkering.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Installation av larmkablar längs träbjälkar i ett hus under konstruktion, innan taket sätts upp.
Skapa konto

Och idag fick jag kompa några timmar från jobbet för att dra larm i vårat nya hus. Snickarna kommer sätta taket och dölja kablarna, sedan får jag öppna innertaket med en fein och montera en inspektionslucka samt larmcentral.

• Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Inte i dag egentligen, utan i går, gjorde jag ett par dörrämnen med tre liggare och mittpost. Jag påminner mig att det diskuterats hur man hugger tapphål med stämjärn.

Det skall börjas lite försiktigt med ett lätt hugg efter strecket. Sedan slår man bort en spåna för att senare, när man kommit ner en bit, kunna klappa till med full kraft (heimlagas metod:)om jag kommer ihåg rätt).

Eller så tittar man hur Jänkare gör. De hgger sig ner en sextondels tum från strecket för att sedan ta ett superskarpt nyslipat järn och skära det sista.

Båda metoderna tycker jag verkar omständiga, samt att det kräver att jag ägnar mycket mer tid åt att slipa verktyg än jag kan motivera ur lönsamhetssynpunkt.

Jag har lärt mig en annan metod. Den kräver stämjärn med hyfsad bruksskärpa och medger att jag slår med full kraft från första slaget.
Passar på att visa hur det går till eftersom tillfället erbjöds ;) då den snabbaste metoden att få till 8 st perfekt centrerade tapphål är att hugga för hand.

Hela tricket är att sätta an stämjärnet en mm från strecket.
Hand som håller stämjärn mot tapphål på ett dörrämne med markerat snitt.
Skapa konto

Sedan klappar man på för fult och slår till man ser att det kommit fram till strecket. Träet komrimeras av stämjärnets tryck. Det är enkelt att se exakt när man är framme. Sedan slår man bort en ganska stor flisa. Tillräckligt djup för att kanten skall hålla för att fortsätta hugga med full kraft ända tills man är klar.

Huggning av tapphål i trä med stämjärn och hammare i snickarverkstad.
Skapa konto

Som ni ser har jag fuskat med domino uppe och nere. Det jag hugger är i längsled. Jag föredrar en stor tapp (28x32mm) på en sådan här detalj då jag inbillar mig att den är svårare att slå av.

Senare samma dag limmade jag ihop till två dörrämnen som jag kommer att formatera och beslå i morgon.
Två träramar med tre liggande delar och en mittpost, fastspända med skruvtvingar på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Vid något annat tillfälle kan jag gå in på hur mycket lim som är lämpligt. Vet att frågan om lim är omtvistad. Men metoden har använts på dörrarna som jag byter ut. De har suttit i 70 år ca, så jag anser att lim fungerar. Viktigt med tighta tappar och att limmet verkligen fyller upp.
Halvfärdiga trä dörrämnen med tre liggare och en mittpost i en verkstad, med synliga tapphål och verktyg.
Skapa konto

Mvh Findus

PS. En finess med att komprimera kanten på tapphål är att det sväller när det blir blött av limmet och försöker återta sin plats, där nu tappen är i vägen. Det gör limningen ännu tightare. DS

Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
Gjorde ett par arbetsbockar av en del av det gamla virket från sjöboden. Tog en stund att bandsåga ned till rimliga dimensioner och därefter rikta och plana.

Hade tänkt förstärka dem med en bit plywood som binder ihop benen strax under den övre "balken". Knappt att det behövs dock då det blev ruskigt stadigt.

Rejäla dimensioner blev det, benen är ca 75x55 och den övre "balken" är ca 95x70. De väger ju tyvärr därefter också!
Råvirke staplat i verkstad, omvandlat till arbetsbockar med synliga sågade snitt och mått.
Skapa konto

Hemmagjorda arbetsbockar av robust trä med tjocka ben och överliggare, i en verkstad med verktyg och sågspån.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Har letat efter en läcka på traktorn eftersom det droppar tunn olja inifrån bottenpansaret. Hittade och åtgärdade en liten oljeläcka och en stor bränsleläcka. Hittade också en liten bräsleläcka i matarpumpen men den är inte åtgärdad ännu.'

Får se om det blir mindre dropp nu.......

• Gilla
ceson
  • Laddar…
vectrex skrev:
Gjorde ett par arbetsbockar av en del av det gamla virket från sjöboden. Tog en stund att bandsåga ned till rimliga dimensioner och därefter rikta och plana.

Hade tänkt förstärka dem med en bit plywood som binder ihop benen strax under den övre "balken". Knappt att det behövs dock då det blev ruskigt stadigt.

Rejäla dimensioner blev det, benen är ca 75x55 och den övre "balken" är ca 95x70. De väger ju tyvärr därefter också!
[bild]

[bild]
Lite mer utomhusjobb i solen efter jobbet medans barnen hoppade studsmatta!

Träbockar på gräs i solljus med träd och barnens skuggor från studsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Fräst fram en skärbräda ur ekskiva som blev över från skrivbordsbygget. Lite kantfräsning, slipning och oljning kvar. Sen är den redo att användas (hoppas jag)

Ekskärbräda på arbetsbänk med överhandsfräs och verktyg, arbete ej färdigt.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag har precis fyllt på mitt lilla virkesförråd.
Så frågan är inte vad jag har gjort, utan vad skall jag gör med verktyg!

Person i virkesförråd tittar på stora plankor av trä lutade mot väggen.
Skapa konto

Ett ljust och välfyllt virkesförråd med olika sorters träplankor och brädor staplade mot väggarna.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.