3 410 753 läst · 18 309 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
... jo jäklar va roligt det är att veva upp 40kg mdf-arket på Bordet när man behöver två groteska bitar som ovan.... #hatemylife
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Inspirerad av Nanowires smarta sågbord gjorde jag en snarlik lösning. Injusterat med skruvstyckets botten och fasta back son referens för räta kapsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 658 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Två bitar mdf ersätter kinaanhållet på kinamaskinen... och gör ett sjuhelvetes bra jobb... ska göra en skarp version på cncn.
Lite bokstäver i mässing
Sjukt smidigt med filklove!
En skylt till verkstaden!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sjukt smidigt med filklove!
Logga in
Skapa konto
En skylt till verkstaden!
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Fick nöjet att åka upp till riksgränsen och göra lite teknikerjobb... vilken otroligt vacker dag det har varit. Den storslagna naturen uppskattade man aldrig när man var upp för tio år sen.
En härlig dag i bil. Men tyvärr hann jag inte hämta ut nysågen idag.
En härlig dag i bil. Men tyvärr hann jag inte hämta ut nysågen idag.
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Och idag fick jag kompa några timmar från jobbet för att dra larm i vårat nya hus. Snickarna kommer sätta taket och dölja kablarna, sedan får jag öppna innertaket med en fein och montera en inspektionslucka samt larmcentral.
Inte i dag egentligen, utan i går, gjorde jag ett par dörrämnen med tre liggare och mittpost. Jag påminner mig att det diskuterats hur man hugger tapphål med stämjärn.
Det skall börjas lite försiktigt med ett lätt hugg efter strecket. Sedan slår man bort en spåna för att senare, när man kommit ner en bit, kunna klappa till med full kraft (heimlagas metodom jag kommer ihåg rätt).
Eller så tittar man hur Jänkare gör. De hgger sig ner en sextondels tum från strecket för att sedan ta ett superskarpt nyslipat järn och skära det sista.
Båda metoderna tycker jag verkar omständiga, samt att det kräver att jag ägnar mycket mer tid åt att slipa verktyg än jag kan motivera ur lönsamhetssynpunkt.
Jag har lärt mig en annan metod. Den kräver stämjärn med hyfsad bruksskärpa och medger att jag slår med full kraft från första slaget.
Passar på att visa hur det går till eftersom tillfället erbjöds då den snabbaste metoden att få till 8 st perfekt centrerade tapphål är att hugga för hand.
Hela tricket är att sätta an stämjärnet en mm från strecket.
Sedan klappar man på för fult och slår till man ser att det kommit fram till strecket. Träet komrimeras av stämjärnets tryck. Det är enkelt att se exakt när man är framme. Sedan slår man bort en ganska stor flisa. Tillräckligt djup för att kanten skall hålla för att fortsätta hugga med full kraft ända tills man är klar.
Som ni ser har jag fuskat med domino uppe och nere. Det jag hugger är i längsled. Jag föredrar en stor tapp (28x32mm) på en sådan här detalj då jag inbillar mig att den är svårare att slå av.
Senare samma dag limmade jag ihop till två dörrämnen som jag kommer att formatera och beslå i morgon.
Vid något annat tillfälle kan jag gå in på hur mycket lim som är lämpligt. Vet att frågan om lim är omtvistad. Men metoden har använts på dörrarna som jag byter ut. De har suttit i 70 år ca, så jag anser att lim fungerar. Viktigt med tighta tappar och att limmet verkligen fyller upp.
Mvh Findus
PS. En finess med att komprimera kanten på tapphål är att det sväller när det blir blött av limmet och försöker återta sin plats, där nu tappen är i vägen. Det gör limningen ännu tightare. DS
Det skall börjas lite försiktigt med ett lätt hugg efter strecket. Sedan slår man bort en spåna för att senare, när man kommit ner en bit, kunna klappa till med full kraft (heimlagas metodom jag kommer ihåg rätt).
Eller så tittar man hur Jänkare gör. De hgger sig ner en sextondels tum från strecket för att sedan ta ett superskarpt nyslipat järn och skära det sista.
Båda metoderna tycker jag verkar omständiga, samt att det kräver att jag ägnar mycket mer tid åt att slipa verktyg än jag kan motivera ur lönsamhetssynpunkt.
Jag har lärt mig en annan metod. Den kräver stämjärn med hyfsad bruksskärpa och medger att jag slår med full kraft från första slaget.
Passar på att visa hur det går till eftersom tillfället erbjöds då den snabbaste metoden att få till 8 st perfekt centrerade tapphål är att hugga för hand.
Hela tricket är att sätta an stämjärnet en mm från strecket.
Logga in
Skapa konto
Sedan klappar man på för fult och slår till man ser att det kommit fram till strecket. Träet komrimeras av stämjärnets tryck. Det är enkelt att se exakt när man är framme. Sedan slår man bort en ganska stor flisa. Tillräckligt djup för att kanten skall hålla för att fortsätta hugga med full kraft ända tills man är klar.
Logga in
Skapa konto
Som ni ser har jag fuskat med domino uppe och nere. Det jag hugger är i längsled. Jag föredrar en stor tapp (28x32mm) på en sådan här detalj då jag inbillar mig att den är svårare att slå av.
Senare samma dag limmade jag ihop till två dörrämnen som jag kommer att formatera och beslå i morgon.
Logga in
Skapa konto
Vid något annat tillfälle kan jag gå in på hur mycket lim som är lämpligt. Vet att frågan om lim är omtvistad. Men metoden har använts på dörrarna som jag byter ut. De har suttit i 70 år ca, så jag anser att lim fungerar. Viktigt med tighta tappar och att limmet verkligen fyller upp.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
PS. En finess med att komprimera kanten på tapphål är att det sväller när det blir blött av limmet och försöker återta sin plats, där nu tappen är i vägen. Det gör limningen ännu tightare. DS
Redigerat:
Gjorde ett par arbetsbockar av en del av det gamla virket från sjöboden. Tog en stund att bandsåga ned till rimliga dimensioner och därefter rikta och plana.
Hade tänkt förstärka dem med en bit plywood som binder ihop benen strax under den övre "balken". Knappt att det behövs dock då det blev ruskigt stadigt.
Rejäla dimensioner blev det, benen är ca 75x55 och den övre "balken" är ca 95x70. De väger ju tyvärr därefter också!
Hade tänkt förstärka dem med en bit plywood som binder ihop benen strax under den övre "balken". Knappt att det behövs dock då det blev ruskigt stadigt.
Rejäla dimensioner blev det, benen är ca 75x55 och den övre "balken" är ca 95x70. De väger ju tyvärr därefter också!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har letat efter en läcka på traktorn eftersom det droppar tunn olja inifrån bottenpansaret. Hittade och åtgärdade en liten oljeläcka och en stor bränsleläcka. Hittade också en liten bräsleläcka i matarpumpen men den är inte åtgärdad ännu.'
Får se om det blir mindre dropp nu.......
Får se om det blir mindre dropp nu.......
Lite mer utomhusjobb i solen efter jobbet medans barnen hoppade studsmatta!vectrex skrev:Gjorde ett par arbetsbockar av en del av det gamla virket från sjöboden. Tog en stund att bandsåga ned till rimliga dimensioner och därefter rikta och plana.
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto