3 410 676 läst · 18 309 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Smeds Bilskrot i Torrvik skall lägga ned verksamheten och har utförsäljning av hela lagret så det blev en brådskande utryckning för att säkra tillgången på ett antal nödvändiga delar till bilen.
Den blev en hög delar i bakluckan på hemresan. En reservmotor med växellåda finns att avhämtas så fort de har tagit loss den.
Den blev en hög delar i bakluckan på hemresan. En reservmotor med växellåda finns att avhämtas så fort de har tagit loss den.
Medlem
· Hawkes Bay
· 4 inlägg
In English
Ola, greetings from far away in New Zealand. I have just acquired a very early (1958) Wadkin AGS 10 and it has the same problem as your saw where the riving knife does not lower as the blade lowers. Your solution is ingenious and potentially the answer to my prayers. I would be grateful if we could chat via private message about how you achieved this and I would be most interested to know if you had plans for the components made by CNC router. Warmest regards, David
In Swedish (according to Google translation)
Ola, hälsningar från fjärran i Nya Zeeland. Jag har just förvärvat en väldigt tidig (1958) Wadkin AGS 10 och det har samma problem som din såg, där rivningskniven inte sänker när bladet sänker. Din lösning är genial och potentiellt svaret på mina böner. Jag skulle vara tacksam om vi kunde chatta via privata meddelanden om hur du uppnådde detta och jag skulle vara mest intresserad av att veta om du hade planer på komponenter som gjordes av CNC-router. Varmaste hälsningar, David
Ola, greetings from far away in New Zealand. I have just acquired a very early (1958) Wadkin AGS 10 and it has the same problem as your saw where the riving knife does not lower as the blade lowers. Your solution is ingenious and potentially the answer to my prayers. I would be grateful if we could chat via private message about how you achieved this and I would be most interested to know if you had plans for the components made by CNC router. Warmest regards, David
In Swedish (according to Google translation)
Ola, hälsningar från fjärran i Nya Zeeland. Jag har just förvärvat en väldigt tidig (1958) Wadkin AGS 10 och det har samma problem som din såg, där rivningskniven inte sänker när bladet sänker. Din lösning är genial och potentiellt svaret på mina böner. Jag skulle vara tacksam om vi kunde chatta via privata meddelanden om hur du uppnådde detta och jag skulle vara mest intresserad av att veta om du hade planer på komponenter som gjordes av CNC-router. Varmaste hälsningar, David
@David: you can communicate with most Swedes in English, so no google translate is necessary. Please don't do this in PM, invisible to the rest of us. Instead, start a new thread.
Cheers, /Mattias
Cheers, /Mattias
Medlem
· Hawkes Bay
· 4 inlägg
My apologies everyone, guidance noted! Mattias I will endeavour to do as you suggest. Thanks, David
Medlem
· Värmland
· 292 inlägg
Fått igång en åkgräsklippare som inte ville starta mer än någon sekund och då enbart med halv choke. Efter rengöring av förgasaren startar den som vanlig igen. Ganska mycket skit i den... Och kanske går den lite jämnare nu eller så är det bara inbillning
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Spraymålat listerna en sista gång. Precis när jag plockat ihop och rengjort allt så ser jag något litet på golvet.
Ena sekunden är jag helnöjd över att vara klar med bröstlisterna... andra sekunden känner jag mig bara uppgiven. Jag måste ha tappat den innan första strykningen och sen missat den helt
Jag blir så less ibland... grundmålade den på ikväll med pensel och får väl spraya den imorn..
Ena sekunden är jag helnöjd över att vara klar med bröstlisterna... andra sekunden känner jag mig bara uppgiven. Jag måste ha tappat den innan första strykningen och sen missat den helt
Jag blir så less ibland... grundmålade den på ikväll med pensel och får väl spraya den imorn..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipat en ojämn elbänk. Började med 80 Granat papper i Rotex läge. Fick bort ojämnheten, och bytte till 120 granat, fortfarande i Rotex läge. Sedan slog jag över till fininställning med samma papper. Tyckte ytan blev fint. Undrar om man brukar gå upp lite mer i kornstorlek innan man oljar?
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Själv tycker jag K240 brukar vara pricken över i
Började på detta projekt förra året under semestern. Men med hösten, mörkret och kölden försvann motivationen till det mesta. Nu är sommaren här och man får ny energi, så i söndags började jag lägga ihop formen till uteköket:
Efter formen är färdig och reglad så den klarar tyngden så blir det dags att armera. Jag delar skivan i två på mitten för att minska risken för sprickor. Har även glasfiber för betong att blanda i så det står emot sprickor bättre.
Kanske jag även borde gjuta de två halvorna i mindre sektioner, en halva är ändå väldigt stor, 65cm djup, 6cm tjock och 250cm lång (cirka 5m totallängd).
Efter formen är färdig och reglad så den klarar tyngden så blir det dags att armera. Jag delar skivan i två på mitten för att minska risken för sprickor. Har även glasfiber för betong att blanda i så det står emot sprickor bättre.
Kanske jag även borde gjuta de två halvorna i mindre sektioner, en halva är ändå väldigt stor, 65cm djup, 6cm tjock och 250cm lång (cirka 5m totallängd).
Medlem
· Värmland
· 292 inlägg
I brist på allt vad hyvlar heter har jag slipat skivan "jämn". Avslutade med p180 innan jag monterade och den otåliga sambon fick börja smörja in nya soffbordet i hårdvaxolja.. underskivan är fortfarande i limpress och kommer (förmodligen ) att eftermonteras.
Logga in
Skapa konto
Snyggt bord!Christoffer85 skrev:
Om inte jag ser fel så ser det ut som att du ber lite om problem med bordsskivan. Du har en gerad ram runtomkring brädor som är limmade mot varandra. Trä rör sig betydligt mycket mer tvärs fiberriktningen än längs den. Du kommer alltså högst troligen få problem med att hörnen antingen pressas isär eller att hela skivan slår sig då den krymper.