Normalt ställer man ned utmatningsbordet litet så kuttern flyttar träbiten på ett kontrollerat vis. Sedan justerar man upp bordet tills hyveln riktar rakt och utan urslag i ändorna.

heimlaga skrev:
Normalt ställer man ned utmatningsbordet litet så kuttern flyttar träbiten på ett kontrollerat vis. Sedan justerar man upp bordet tills hyveln riktar rakt och utan urslag i ändorna.
Antar att det gäller för en rikthyvel med snabbjustering även på utmatningsbordet?
På denna hyvel ställs höjden av utbordet med fyra separata ställskruvar så dessa vill man inte röra i onödan. Men samma sak kan åstadkommas, om än lite krångligare, genom att ställa in höjden på hyvelstålen relativt utmatningsbordet.

Använt skick på elverktyg och borr med byggplaner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en sliten Hilti borrskruvdragare SFC 22-A med sprickor och synliga användningsspår.
Skapa konto

Använd sladdlös borrskruvdragare ligger på ett bord med ritningar i bakgrunden.
Skapa konto

Håller ett tag till :)

• Gilla
Hobbysnickraren och 1 till
  • Laddar…
Biggie skrev:
[bild]
Vem var du förbannad på? ;)

Alfredo skrev:
Vem var du förbannad på? ;)
Skyller på oturen! Andra Hiltin som gick åt skogen denna månaden, muterknacken förra veckan :thumbdown:

Biggie skrev:
Skyller på oturen! Andra Hiltin som gick åt skogen denna månaden, muterknacken förra veckan :thumbdown:
Om du har en vanlig lödkolv kan du prova att svetsa ihop delarna :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Maskinerna är leasade så inte värt att krabba med dom, dock så lagar jag den provisoriskt och väntar lite med att byta ut den, jävligt pinsamt att lämna iväg ytterligare en maskin denna månaden :D

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Salat och fodrat en dörr.

Vit dörröppning med profilering, delvis öppen, bredvid en vit vägg med en ljusströmbrytare.
Skapa konto

Glömde bilden..

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag kapat upp en oljetank. Är dock lite kvar som syns på bilden som ja ska fixa i helgen.
Delvis uppskuren röd oljetank i ett garage med såg och skräp på golvet.
Skapa konto
Nedkapad oljetank i ett utrymme med synliga rester och verktyg på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
1. Vilka blad använde du och uppskattningsvis hur många går det åt?
2. Hur stora bitar gjorde du?
3. Var det så skitigt som alla säger?
4. Hur många timmar tror du det totalt tar för dig?

Vi har också en tank som bara står men har dragit mig lite för att såga ner den. Jag skulle dock vilja åt utrymmet..
Tack på förhand! :)

Generalfelet många gör när det sågas metall med tigern är att köra med för högt varvtal på maskin..

En sån där tank, 3mm plåt?, är fullt möjlig att såga ner med några få blad (y)

Chrissofsweden skrev:
1. Vilka blad använde du och uppskattningsvis hur många går det åt?
2. Hur stora bitar gjorde du?
3. Var det så skitigt som alla säger?
4. Hur många timmar tror du det totalt tar för dig?
1: När sista delen är borta kommer jag ha använt 4-5 paket av Bosch Tigersågblad S 123 XF 2-pk samt 5 st 125mm skivor till rondellen som använts då utrymmet varit lite dåligt.
2: Huset den stod i ska vi riva så har inte reflekterat över hur skitigt det blir i andra delar av huset. Men det blir smutsigt.
3: 6-7h i men jag har tagit det väldigt lugnt.
4: Det är alltifrån ca 40x40 till 70x100. Har försökt se till så att bitarna inte är alltför tunga att bära själv.

Jag har använt en Bosch GSA 1100 E (väldigt bra) och en Bosch GWS 750-125 (liten och smidig men lite klen)

Tusen tack för svar :) Skönt med lite riktlinjer.

Hållare på tapetserad vägg med mönster, en med tving, en annan med två nivåer.
Skapa konto

Man måste ju älska den goda smaken gällande tapeten. ? Åh och gjorde ett par hållare för ett par verktyg.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.