3 392 479 läst · 18 252 svar
3392k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hög tid att börja ta slipandet på allvar, speciellt nu när jag blivit med hyvlar. Gav idag två nya hyvelstål en slutfinish och skärpte den japanska kockkniven. Sist men inte minst var det hög tid att fixa till den ganska misshandlade eggen på favoritstämjärnet:
Efter slipningen med tre olika vattenstenar behövde man bara knacka på järnet för att ta av lite ändträ istället för att banka med klubban...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter slipningen med tre olika vattenstenar behövde man bara knacka på järnet för att ta av lite ändträ istället för att banka med klubban...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Ibland går det dåligt.
Skulle montera 8 st glaskassetter med kranbil men det blev bara 6 st för 230 kg glas ramlade i backen.
Gick bättre med de andra.
Skulle montera 8 st glaskassetter med kranbil men det blev bara 6 st för 230 kg glas ramlade i backen.
Logga in
Skapa konto
Gick bättre med de andra.
Logga in
Skapa konto
Sinus@ Lider med dig. Är aldrig roligt att knäcka glas.
Nu var det inte det jag skulle skriva om. Har i dag varit och eftermonterat hellånga brytskydd på en port. Som förberedelse till detta, för att slippa olika varianter av frihandsfräsning funderade jag ut en fräsjigg för ändamålet.
Den skall glida lätt. Ha rätt vinklar. Vara tillräckligt flexibel för att inte haka upp sig på fnas där beslag suttit och kunna svälja även sparkplåtar. Helst fräsa hela falsen i ett moment utan urslag eller ojämnheter. Allt detta utan att jag behöver hänga av dörren.
Det här kom jag på.
Anhålls-sidan är vinklad i 4 grader då det brukar var den vanligaste vinkeln. Ytan som fräsen sitter på är sågad till 90 grader i förhållande till anhållet. Listen som jiggen sitter på är bara en testbit för att se om det fungerade.
Baksidan av jiggen ser ut så här.
Ett mothåll gör fräsningen väldigt mycket stadigare. Det perfekta mothåller är förstås en fjädrande rulle mitt emot själva stålet..
För att en fjäder i plywood skall fungera kan den inte vara rak. En rak fjäder som flexar vill flytta centrum på fästena. Om fjädern ser ut som en pilbåge. Då kan den röra sig utan att det drar och trycker i axlarna. Om fjädern är rak så blir den stum om axlarna sitter fast... och det vill man ju att de skall göra.
Dagens fältstudie visar att det fungerade .
Den uppmärksamme känner säkert igen rullen jag använde. Den som kan säga från vilken sågtillverkare delen kommer, och var den sitter på sågen. Vinner ingenting. Bara Äran
Mvh Findus
Nu var det inte det jag skulle skriva om. Har i dag varit och eftermonterat hellånga brytskydd på en port. Som förberedelse till detta, för att slippa olika varianter av frihandsfräsning funderade jag ut en fräsjigg för ändamålet.
Den skall glida lätt. Ha rätt vinklar. Vara tillräckligt flexibel för att inte haka upp sig på fnas där beslag suttit och kunna svälja även sparkplåtar. Helst fräsa hela falsen i ett moment utan urslag eller ojämnheter. Allt detta utan att jag behöver hänga av dörren.
Det här kom jag på.
Logga in
Skapa konto
Anhålls-sidan är vinklad i 4 grader då det brukar var den vanligaste vinkeln. Ytan som fräsen sitter på är sågad till 90 grader i förhållande till anhållet. Listen som jiggen sitter på är bara en testbit för att se om det fungerade.
Baksidan av jiggen ser ut så här.
Logga in
Skapa konto
Ett mothåll gör fräsningen väldigt mycket stadigare. Det perfekta mothåller är förstås en fjädrande rulle mitt emot själva stålet..
För att en fjäder i plywood skall fungera kan den inte vara rak. En rak fjäder som flexar vill flytta centrum på fästena. Om fjädern ser ut som en pilbåge. Då kan den röra sig utan att det drar och trycker i axlarna. Om fjädern är rak så blir den stum om axlarna sitter fast... och det vill man ju att de skall göra.
Dagens fältstudie visar att det fungerade .
Den uppmärksamme känner säkert igen rullen jag använde. Den som kan säga från vilken sågtillverkare delen kommer, och var den sitter på sågen. Vinner ingenting. Bara Äran
Mvh Findus
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Tvättade de slutkörda vinterdäcken som jag drog dubbarna ur i går och förde dem på balansering...... sedan blir de sommardäck.
Mina gamla sommardäck som förresten också är gamla vinterdäck är helt kaputt....... och det är knappt om pengar.
Mina gamla sommardäck som förresten också är gamla vinterdäck är helt kaputt....... och det är knappt om pengar.
Hur mäter ni så små differenser på ett bra sätt?
Är det den där hyveln som man inte behöver lyfta borden för att ställa om mellan rikt/plan? Det är funktionen som jag inte visste att jag ville ha när jag köpte min hyvel...
Är det den där hyveln som man inte behöver lyfta borden för att ställa om mellan rikt/plan? Det är funktionen som jag inte visste att jag ville ha när jag köpte min hyvel...
Jag kan inte påstå att jag kan mäta med så små differenser som hundradelar även om mätklockorna klarar det (och minsta bladmåttet 0,05). Borden i sig själva är hyvlade och har ca 0,1 mm mellan dal och topp. Sen tillkommer kanske 0,05-0,1 mm skevhet i bordet, slitage på det. Men om jag ligger på 0,15-ish över nu så ska det nog gå fint att minska till 0,05-ish.badtastex skrev:
Och nej tyvärr, den måste ställas om enligt vad jag läst. Men ska nog testa att bygga en stos för planhyvling som kan monteras utan att fälla upp utmatningsbordet. Min gamla HM0 hyvel har jag kvar(tyvärr trasig för ögonblicket, imploderad inmatningsvals), den ställde jag inte om mellan rikt/plan men det krävde lite nogranhet med att dammsuga rent efter några bitar. Har reservdelar men har ännu inte bestämt om jag ska sälja eller behålla på på landet när den lagats? Ack, dessa svåra val!🤔