Det här har jag gjort med en av mina maskiner idag — börjat plocka isär den!

I höstas köpte jag en liten Inca bordsåg till kanonpris av en generös forummedlem. Den har fått stå sedan dess pga att det varit lite mycket på alla möjliga områden. Men nu var det alltså dags att ta en titt på den. (Och eftersom min ambitionsnivå inte är lika hög som när det gällde min Luna L39 rikt/plan tänkte jag inte starta en separat tråd om det här lilla projektet.)

Det är en väldigt nätt liten såg som jag tror passar bra i den källarverkstad jag har för närvarande, dock är jag skeptisk till att tilta bordet istället för klingan; ska naturligtvis testa men tror mest att det blir 90-gradiga snitt jag kör. Vi får se..

Några bilder:

En nedsmutsad Inca bordsåg i behov av rengöring och underhåll, med synligt klingskydd och drivaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågen är huvudsakligen i gott skick, bordet i aluminium kan få lite puts, klingskyddet sitter på en arm som också kan fräschas upp, lite smårost här och där men inget alarmerande hittills.

Närbild av Inca bordsåg under reparation med synlig rost och oxid på drivaxeln och kugghjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infästningen för klingskyddets arm ser ut att ha förbättringspotential.

En nedmonterad Inca bordsåg med fokus på det aluminiumsbord som har skönhetsfläckar och behöver putsas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alubordet har lite skönhetsfläckar, ska börja med att polera med Autosol. Tror att det räcker ganska långt.

Närbild på demonterad Inca bordsåg med synlig rost och verktyg runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man det som jag spontant vill åtgärda men väljer att inte göra mycket åt: drivaxeln till klingan har en del rost om än inte särskilt grav. Men eftersom jag inte känner något glapp i lagren eller ser några tecken på att maskinen tagit stryk på något sätt vill jag inte ta loss axeln för att kunna syrabehandla den för att få bort rosten helt. Alltså får den sitta kvar och jag rostbehandlar så gott jag kan på plats och därmed får lagren också sitta där de sitter.
Det är ju ett kosmetiskt problem och inget som syns när bordet är på.

Närgränsad bild av sliten drivaxel och remskiva med rost och oxidfläckar från en Inca bordsåg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Remskivan på klingans axel har lite oxid som ska bort så att remmen ligger bra i spåret och inte slits i onödan. Det samma gäller för remskivan som sitter på motorn.

Annars blir det bara rengörning och lite puts, inget dramatiskt alls. Anhållet (också aluminium) ska få lite extra uppmärksamhet, behöver puts, har en skada efter kontakt med klingan och går hela vägen över bordet förbi klingan vilket ju inte är optimalt ur säkerhetssynpunkt. Tänkte lösa det senare med att "sala" på en kortare bit laminat på anhållet.

För övrigt är det roligt att se vilken enkel konstruktion den här sågen är, tom jag förstår hur saker och ting hänger ihop och fungerar bara genom att titta på mackapären. Men som sagt, några udda features, klingan är fast och man tiltar resp höjer och sänker bordet istället för tvärtom. Men det kommer nog att funka för mina nuvarande behov.

Återkommer med bilder när sågen börjar bli "klar".

//Ronnie
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Grattis till en finfin såg! Jag har både Compact och Majorn. Och lite andra Inca-maskiner.. Jag har kört ett flertal gånger med lutande bord och tycker att det fungerar fint. Tycker att just Inca-sågarna känns trygga och precisa även med lutande bord. Jag har även en gammal Ryobi bordssåg och den känns allt annat än säker och precis.. Däremot så låter den en väldans massa. Kanske för att imponera lite :) Hos Incamachines i Frankrike så finns 5.018.000 "parallell guide support" som du sätter fast på anhållet istället för laminatet, ja, om du vill förstås för laminatet fungerar ju lika bra :) Hoppas på fler bilder! Här kommer även en sidanvisning till en engelsman som fixade upp en likadan såg till ett väldigt fint skick. Du söker på Inca table saw restoration på uk workshop.uk.
/Pär
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Wohoo Ronnie! Way to go!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Wohoo Ronnie! Way to go!
Tack!!! Som du märker har jag plockat upp ett och annat i alla fall... :)

//Ronnie
 
@ Seglartokig

Tusen tack för värdefull information och pepp!
Roligt att höra att du kör med lutande bord vid behov och tycker att det funkar OK – är väl kanske en vanesak och något man kan lära sig rentav.
Det ska också bli spännande att kolla renoveringen du länkade till.

Stort tack!
//Ronnie
 
  • Gilla
Seglartokig
  • Laddar…
Inte idag, men igår..verktyget köpt för 299:- på jula..klöv på frihand mest för att testa. Gick över förväntan. Hittade lite fina bitar. Elmotorsåg på marken med nykluvna vedträn, köpt på Jula, använts för att klöva ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elmotorsåg på marken med nykluvna vedträn, köpt på Jula, använts för att klöva ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett träblock med tydliga årsringar och snittytor, klövt för hand, ligger på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S
Då är skivförvaringen klar:) riktigt nöjd! Skönt att skivorna får ”sin” plats så slipper man bli tokig på att de alltid är i vägen. Sidorna får agera förvaring åt sopborstar, pass, linjal, och skenor, andra sidan får äran att ta hand om ”alla” mallar:)

Och STORT tack findus!

Skräddarsydd träförvaring för skivor, linjaler, och verktyg i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord skivförvaring i trä med mallar och verktyg hängande på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen byggd träskivförvaring på betonggolv med plats för sopborstar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




findus42 skrev:
Förläng stolparna och smäll på en billig skiva som stabiliserar toppen. 11mm OSB kommer duga. En botten behövs också. Skjuter du in skivorna från gaveln får du in 28 st 19mm mdf. Mer än så kan du inte rimligen behöva. Står skivorna på den leden så behövs ingen fackindelning. Tar bara onödig plats.
[bild]

Mvh Findus

PS.Byggde jag en sådan för en trång lokal så skulle jag skruva fast en hel skiva på insidan av stolparna på bägge sidor och använda utsidan för att hänga upp sågjiggar och mallar ;). DS
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat :D. Tag ut svängarna nu och utveckla konceptet vidare.
Mvh Findus
 
S
Tackar (y) det ska jag försöka göra, en och annan idé dök upp under detta bygge :)

findus42 skrev:
Snyggt jobbat :D. Tag ut svängarna nu och utveckla konceptet vidare.
Mvh Findus
 
S
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Filat....filat...filat......

Enda ljuspunkten är att jag fick lära mig i förra veckan att gnida filen med en tavelkrita så att spånorna inte klibbar fast i filen lika lätt. Jag köpte tavelkritor för en euro och arbetseffektiviteten ökade betydligt.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Bra tips det! Själv gör jag inte mycket, har blivit diagnoserad med lumbago, får inte lyfta något tungt, sjukskriven och ska på fysioterapi nästa vecka.
 
DennisCA skrev:
Bra tips det! Själv gör jag inte mycket, har blivit diagnoserad med lumbago, får inte lyfta något tungt, sjukskriven och ska på fysioterapi nästa vecka.

Ajajaj... Det är smärtsamt det.

Det enda positiva när jag fick samma diagnos för några år sedan var en spruta med morfin — hjälp vad gott det var!!!

Hoppas du får rätsida på eländet snabbt och kommer tillbaka i gammal god form!
//Ronnie
 
Lumbago....vist är det samma som ryggskott?
Krya på dig!

Förresten finns det förebyggande gymnastik man kan göra så att att ryggskott kommer mer sällan och blir lindrigare.
 
Jag är osäker men trodde ryggskott var ett samlingsnamn för diverse ryggproblem man kan få. Men det är den nedre ryggen, som varit jobbig en tid nu. Har försökt diverse övningar och liknande, men på fysikalen i malax ska dom fixa ett program åt mig.

Det var ganska jobbigt den morgonen jag blev sjukskriven, kunde inte sitta eller ligga, gick inte att köra bil ens och jag fick tid inom 35 minuter efter jag ringde, så den enda utvägen var att gå, för det gjorde minst ont, så jag promenerade 4km till läkaren så snabbt jag kunde och kom dit på prick. Blev faktiskt bättre i ryggen av promenaden, så nu försöker jag promenera oftare.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.