Felsökt cirkelsågen. Klingan och kniven linjerar inte. Hur fixar man det på en C6BU2?

Närbild på en cirkelsåg där klingan och spaltkniven inte är linjerade korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Linjerar de vid klyvknivens fäste? Om ja, böj rätt kniven.
 
Började planera och borra hål för att klamra kabel i garaget. Då ringde min fru yrvaket och undrade vad fan jag höll på med. Inte kan borrhammare i ett fristående garage låta så mycket att det hörs in i sovrummet?
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
phl skrev:
Började planera och borra hål för att klamra kabel i garaget. Då ringde min fru yrvaket och undrade vad fan jag höll på med. Inte kan borrhammare i ett fristående garage låta så mycket att det hörs in i sovrummet?
Nej nej, det är nog månen, kör på..! ;)
 
Fattade du inte vinken? ;) :D
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Ja, konstigt att hon inte fattade att hon skulle komma ut och hjälpa till med att hålla kabeln sträckt medan phl skruvade. :eek:
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
phl skrev:
Började planera och borra hål för att klamra kabel i garaget. Då ringde min fru yrvaket och undrade vad fan jag höll på med. Inte kan borrhammare i ett fristående garage låta så mycket att det hörs in i sovrummet?
Så länge det inte är grannarna som ringer mitt i natten och undrar vad fan du håller på med kan du lugnt jobba vidare:)
 
Krilleman
Frugan behöver väl inte sträcka kabeln om man spikar TKK?! ;)
 
vectrex skrev:
Omvandlat en 1,5m rejäl askplanka till kaplastavar. Självklart ihop med barnen.

Sen var vi ju tvungna att bygga ett så högt torn det gick!
Nu hade du en rejäl planka men 1) Gjorde du dem i 118x23x8 mm? 2) Om du inte hade haft plankan vad hade du annat använt tror du? Jag har gått i liknande tankar :)
 
Fixat in ett astrour i centralen i garaget för att slippa rörelsevakten på uppfarten. Finders astrour som programmeras via NFC var ju trevligt.
 
mexitegel skrev:
Fattade du inte vinken? ;) :D
Garanterat rätt tolkning av situationen. Jag vänder mig till dig för goda råd i fortsättningen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Nu hade du en rejäl planka men 1) Gjorde du dem i 118x23x8 mm? 2) Om du inte hade haft plankan vad hade du annat använt tror du? Jag har gått i liknande tankar :)
Jag googlade fram de korrekta måtten och de där känns bekanta, så det stämmer nog!

Hade jag inte haft plankan hade jag nog använt vanligt regelvirke i lite grövre dimension (45x190 t.ex)
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Spånade i början på veckan på hur enkla benställningskoncptet kunde utvecklas.
Måtten 1100 x 1100 kanske. Med dubbla sargar för extra stabilitet. Sätter jag en hylla i den övre sargen så går det att göra lådor under som inte blir fulla med fräsdamm på en gång.
Handritad skiss av en träbenställning med dubbla sargar och utrymme för lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skissade lite på hur lådorna kunde mötas utan att vara i vägen för varandra. Skrev en kapnota på lådsystemet. En grundförutsättning för att kunna hålla på och leka är att det inte går åt något värdefullt material. Allt är gran. Spill från byggvirke. Embalage. Frånsåg av plyfa.
Helutdrag är ett måste. Men det går inte att kosta på nån fet lådregel i stål. Gran är mjukt. Så det är bara att gå upp i dimension.
Skiss av hemmagjorda lådor och benställning med måttangivelser och materiallista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ihop den i morse :)
Så här blev det. Spårade toppregeln för mjuka pinnar.
Hemmagjord arbetsbänk i trä med dubbla sargar och inbyggda lådor för verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ena sidan står mina monteringslådor. Nu är de alltid inom räckhåll. Hoppas att det betyder att det enklaste sättet att lägga ifrån sig verktygen är att sätta tillbaka dem på sin plats.
Handgjord träverkstadsbänk med utdragna lådor och verktyg, samt en skissat koncept för benställning och lådsystem i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra sidan två lådor. Min grovbygglåda som jag fraktar skarvsladdar och tyngre maskiner längst ner. Mina sortimentslådor uppe.
Hantverksmässigt byggt träbord med öppna och delvis utdragna lådor under, visar detaljer för skjutreglar och upplag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som stöd för skjutreglarna har jag använt ottomanrullar. 8kr st ca. Reglarna är djupare än lådan för att hela lådan skall gå att dra ut. Lådorna möts omlott. Ottomanrullen ligger tre mm över regeln. Jag har sågat hack för att det skall finnas distinkta stopp i stängt och öppet läge. Vill inte att lådor skall glida ut vid transport.
Hemsnickrad benställning av gran med utdragbara lådor, ottomanrullar och skenor i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus

PS. Någon puts eller rundning av kanter har jag int hunnit med. Nu är det för sent. När grejer väl är i bruk så händer inget mer. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 16 till
  • Laddar…
Imponerande hur snabbt och enkelt du verkar få ihop detta.

Angående infästningen av sargen i benen, använder du vanlig M12(?) skruv och mutter och bricka? Ingen grov sargsprint eller liknande. Jag tror du skrev tidigare att du borrade 35 mm hål i sargen, jag antar att det räcker för att få in en nyckel för att hålla muttern så den inte snurrar när skruven dras åt? Gör du något åt hålet i sargen för att muttern ska ligga mot en plan yta eller du bara drar åt så den sitter bra nog? Om du har lust att ta en närbild på hålet där muttern sitter i sargen så besvaras nog frågorna.
 
Det är bara M8. Blir bra tryck. Plana ytan är en fyrkantsbricka. Den är tillräckligt stadig.

M8-bult med fyrkantig bricka monterad på trästruktur i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.