3 410 753 läst · 18 309 svar
3411k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
hur gjorde du urtagen i benen? Med fräs och mall? cnc?findus42 skrev:En serie bänkar/dubbelbockar.
På snickeriet läggs saker upp på bockar. Det har nackdelen att grejerna är svåra att flytta på. Därför gör jag en serie med enkla dubbla bockar som är anpassade till pall-lyftare.
Serieproducerade ben
[bild]
Sedan ett antal sargar i lämpliga längder som bultas ihop till...
[bild]
Det är en grund som kan bli vad som helst. Höjden på sargen avgör hur stum den blir. Jag har valt 120mm. Sedan går det att lägga en skiva på. Eller skruva dit ett par reglar. Det är inget fint så skruvhål gör ingen ledsen.
Mvh Findus
Idag har det uträttas mycket i snickarverkstan dock har det inte snickras något.
Det har monterats uttag för varje maskin så jag slipper byta kabel från den ena till den andra....Skönt att slippa det!
Det har även kompletera med belysningen. Nya armaturer över såg och hyvel samt över Arbetsbänk. Jag har även flyttat de andra armaturerna så att de sprider bättre ljus över de olika arbetsplatserna. Totalt sju stycken lysrörsarmaturer, 3st 2×58w T8, 4st 2.36w T5. Det blev rejäl skilnaden!
Nu återstår att producera/snickra något också
Det har monterats uttag för varje maskin så jag slipper byta kabel från den ena till den andra....Skönt att slippa det!
Det har även kompletera med belysningen. Nya armaturer över såg och hyvel samt över Arbetsbänk. Jag har även flyttat de andra armaturerna så att de sprider bättre ljus över de olika arbetsplatserna. Totalt sju stycken lysrörsarmaturer, 3st 2×58w T8, 4st 2.36w T5. Det blev rejäl skilnaden!
Nu återstår att producera/snickra något också
Mall och fräs (DW621). Sedan en kloss med ett styrhål för borrningen. Försänkningen och hålet för muttern i sargen, 35mm kvistborr i pelarborren. Hålet för bulten i ändträt på sargen med Mafell-DD40.norrbottenssnickaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Findus, dina "bordsstativ" ser så rejäla ut att du borde lägga ut dem till försäljning!
Det är nog inte bara jag som sitter och dräglar över dina bilder.
Men det är väl inte det som är din dröm och din längtan kan jag tro?
Det är nog inte bara jag som sitter och dräglar över dina bilder.
Men det är väl inte det som är din dröm och din längtan kan jag tro?
Knock@
Jag har en vision som jag aldrig lyckats realisera. Allt i en verkstad skall gå att flytta med pallbjörn. Inget skall vara väggfast. Inget skall stå direkt på golvet. Då går det att möblera om efter verksamhet när som helst. Det blir möjligt att städa.
Då blir det logiskt att jag hittar på något enkelt och stabilt som går att anpassa till vad som helst. Tanken är absolut inte att sälja. Produktionen är enkel. Sammansättningen med maskinskruv, mutter och fyrkantsbrickor är också enkel. Mycket roligare om ens ideer plockas upp av andra. Kanske de kan nå ända fram och inte snubblar på mållinjen som jag alltid verkar göra. Jag lutar fortfarande grejer mot väggarna .
Mvh Findus
Jag har en vision som jag aldrig lyckats realisera. Allt i en verkstad skall gå att flytta med pallbjörn. Inget skall vara väggfast. Inget skall stå direkt på golvet. Då går det att möblera om efter verksamhet när som helst. Det blir möjligt att städa.
Då blir det logiskt att jag hittar på något enkelt och stabilt som går att anpassa till vad som helst. Tanken är absolut inte att sälja. Produktionen är enkel. Sammansättningen med maskinskruv, mutter och fyrkantsbrickor är också enkel. Mycket roligare om ens ideer plockas upp av andra. Kanske de kan nå ända fram och inte snubblar på mållinjen som jag alltid verkar göra. Jag lutar fortfarande grejer mot väggarna .
Mvh Findus
Förläng stolparna och smäll på en billig skiva som stabiliserar toppen. 11mm OSB kommer duga. En botten behövs också. Skjuter du in skivorna från gaveln får du in 28 st 19mm mdf. Mer än så kan du inte rimligen behöva. Står skivorna på den leden så behövs ingen fackindelning. Tar bara onödig plats.
Mvh Findus
PS.Byggde jag en sådan för en trång lokal så skulle jag skruva fast en hel skiva på insidan av stolparna på bägge sidor och använda utsidan för att hänga upp sågjiggar och mallar . DS
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
PS.Byggde jag en sådan för en trång lokal så skulle jag skruva fast en hel skiva på insidan av stolparna på bägge sidor och använda utsidan för att hänga upp sågjiggar och mallar . DS
Redigerat:
Det där är ett bra tänk. Försöker göra något liknande i mitt lilla dubbelgarage där jag har en pallyft med korta ben. Utrymmet pendlar ju mellan att vara sågverk, bilverkstad, bilrekond, cykelservice osv, så det är viktigt att kunna möblera om på egen hand.findus42 skrev:Knock@
Mvh Findus
I samband med att jag stökade om helt för att stänga in allt i plåtskåp så fick det även bli ett nytt skivställ/virkesförvaring (till höger i bild) som just kan dras runt på pallyft i garaget. Den är platsbygd runt takboxen till bilen som inte har någon annan plats att bo på. Markering i golvet visar var den ska stå, exakt. Saker som ännu inte blivit pallifierade försöker jag ha låsbara länkhjul på.
Logga in
Skapa konto