Frustrator Frustrator skrev:
Hårdlöder.
Har en svets för lite :(
Intressant! Jag har ett lock till en kastrull där handtaget lossnat. I väntan på inköp av svets har reparationen fått vänta i några år. (jag har också minst en svets för lite.) Men jag har inte haft en tanke på att man kan löda rostfritt. Jag har ju både gasolbrännare och silverlod liggande, så nu kommer nog locket stiga markant i prioriteringslistan.
 
FredrikR FredrikR skrev:
-10°C ute och fina konstsnöspår runt hörnet.
Takbox på och ett par skidor klara.
[bild][bild]

Åkte inte en meter ifjol. 😐
Blir inga världscup-starter med den vallan.. De godtar nog inte ”jag hade lite valla kvar att göra av med…” 😂
 
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Blir inga världscup-starter med den vallan.. De godtar nog inte ”jag hade lite valla kvar att göra av med…” 😂
Får köra den här säsongen från tvsoffan och förbereda mig på bästa sätt för nästa säsong. 😇😂
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Blir inga världscup-starter med den vallan.. De godtar nog inte ”jag hade lite valla kvar att göra av med…” 😂
Nä, och alla vet väl att man sedan 90-talet självklart kör med Rudolfs valla?
Skidvallarecept på skidor, humoristiskt presenterat som matrecept, mätas i meter och matskedar, text, svensk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Påbörjat dammjakten. Först lite kortare slangar och bara en i taget inkopplad för att minska läckage. Nästa steg är dyrare slangar med mindre friktion och hårda rör till maskinen längst bort och i ännu ett senare steg kanske en fetare sug. Nästa vecka första läkarbesöket för att se om det är någon överkänslighet inblandad, för så mycket damm är det inte att jag borde hosta så här mycket.

Bandsågen för övrigt helt dammfri. Tack till @ivp för inspiration i jakten. Det kommer bild när det är mer permanent.

Träsugningsanläggning, flexibla slangar, spånsug, MDF-bräda, verkstad, filter, städutrustning, vägg i plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex och 12 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Påbörjat dammjakten. Först lite kortare slangar och bara en i taget inkopplad för att minska läckage. Nästa steg är dyrare slangar med mindre friktion och hårda rör till maskinen längst bort och i ännu ett senare steg kanske en fetare sug. Nästa vecka första läkarbesöket för att se om det är någon överkänslighet inblandad, för så mycket damm är det inte att jag borde hosta så här mycket.

Bandsågen för övrigt helt dammfri. Tack till @ivp för inspiration i jakten. Det kommer bild när det är mer permanent.

[bild]
Jag köpte nyss en Awair Elements för att hålla koll på PM2.5 nivåerna i garaget. Ni kan ju gissa ungefär när jag gick ut och sopade golvet i söndags...
Graf visar topp i PM2.5-nivåer i ett garage den 26 november 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan tilläggas att allt över ca 50 räknas som "hazardous" lite beroende på var man läser. Man kan väl säga så mycket som att masken kommer åka på bra mycket oftare i framtiden. Funderar på att styra en liten saftblandare eller något på nivån så man får en snabb varning om på när man rör upp mycket damm.
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Jag har i alla fall inte gjort det som var planen för gräsklipparmaskinen. Tanken var att lämna in den på service när gräset slutat växa. Det får bli någon annan vinter.
Täckt föremål under snötäcke, konturer syns lätt, homogen vit och blå färgpalett, kallt vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Mange_64 och 12 till
  • Laddar…
Cheesen
Hep Hep skrev:
Jag har i alla fall inte gjort det som var planen för gräsklipparmaskinen. Tanken var att lämna in den på service när gräset slutat växa. Det får bli någon annan vinter.
[bild]
Inte faan ha då väl gräset slutat växa? eventuellt så har det tagit en paus
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
I söndags pysslade jag lite med varktyg vid Nybroån.

Vi bedriver ett gediget fiskevårdsarbete och efter en säsong är liarna så slöa att det är omöjligt att skära sig på dem. Så jag filade dem vassa. Tanken var ursprungligen att slipa dem med våtslip men den hade skadats vid senaste översvämningen.

Ett trevligt arbete. Men nästa gång skall jag prova med att slipa med vinkelslip och fibertrissa (heter det väl?).
Eftersom vi slår växtlighet vid lekbottnar med grus och sten är det inte läge att vässa dem rakbladsvassa.

Man svetsar metall med skyddsutrustning utomhus i solljus. Fokus på hantverk och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsåg, måttband, penslar och skruvmejslar på sågbock, utomhus snickeriarbete, verktyg på träplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Men nästa gång skall jag prova med att slipa med vinkelslip och fibertrissa (heter det väl?).
Lamellrondell eller lamellslipskiva. Funkar utmärkt att slipa liar med.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Lamellrondell eller lamellslipskiva. Funkar utmärkt att slipa liar med.
Toppen. Tack för det.
 
I ivp skrev:
Jag köpte nyss en Awair Elements för att hålla koll på PM2.5 nivåerna i garaget. Ni kan ju gissa ungefär när jag gick ut och sopade golvet i söndags...
[bild]
Det kan tilläggas att allt över ca 50 räknas som "hazardous" lite beroende på var man läser. Man kan väl säga så mycket som att masken kommer åka på bra mycket oftare i framtiden. Funderar på att styra en liten saftblandare eller något på nivån så man får en snabb varning om på när man rör upp mycket damm.
Jag har tittat på några sådana också, vill gärna utvärdera mitt spånsugssystem när det är färdigt. Har dock inte hittat någon info om hur korrekta resultaten är för de partikelmätare som inte kostar 20 000 är. Har du sett några siffror på mätosäkerhet för din? Kurvan ger ju också bra information i sig, men hade varit skönt att veta hur trovärdiga de absoluta värdena är också. Sen hade det varit najs med PM0.3 också, förmodligen lite dyrare dock…
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Jag har tittat på några sådana också, vill gärna utvärdera mitt spånsugssystem när det är färdigt. Har dock inte hittat någon info om hur korrekta resultaten är för de partikelmätare som inte kostar 20 000 är. Har du sett några siffror på mätosäkerhet för din? Kurvan ger ju också bra information i sig, men hade varit skönt att veta hur trovärdiga de absoluta värdena är också. Sen hade det varit najs med PM0.3 också, förmodligen lite dyrare dock…
15% enl hemsidan: https://support.getawair.com/hc/en-...3-Technical-Accuracy-of-Awair-Element-Sensors

Fine Dust PM2.5
Sensor: Honeywell HPMA115S0
Type: Laser-based light scattering sensor
Range: 0 - 1,000 µg/m³
Resolution: 1 µg/m³
Accuracy: ±15 µg/m³ or 15% (whichever is greater)
Fine Dust PM2.5

 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
T
De är faktiskt ganska bra, men de kommer att visa fel ju mer skräp det finns i luften, de har också en tendens att påverkas även av partiklar av andra storlekar än de som de ska mäta (finns beskrivet i produktbladen). Om påverkan är mer än marginell vet jag dock inte, det beror ju också lite på tillämpning och design av själva mätstationen.

Det här en SDS011 som suttit ute på en östervägg i ett gäng år :
https://api-rrd.madavi.de:3000/grafana/d/GUaL5aZMz/pm-sensors?var-chipID=esp8266-358531&orgId=1

och den rapporterar fortfarande stabilt (en del i gamla luftdaten-projektet, men den funkar ju så den sitter kvar och loggar på så fint).
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
En av två ramar monterad och uppe på väggen
Asken var ingen match för den nya freud klingan att klyva. 💪

Bordsåg med träbitar, röd sågklinga, spån, mätsticka och svart vridreglage. Verkstadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inramad illustration av en kotte, upphängd på grön vägg med träfäste och snöre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Taren43 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.