Påbörjat golvet (råspont) på vinden efter tilläggsisoleringen.

Isolerat vindutrymme med träreglar, isoleringsmaterial och en elställning. Oinredd vind med snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




/Jocce
 
  • Gilla
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
Idag fick jag för mig att svarven behövde lite teknisk kärlek. För att kolla upp att grejorna linjerar korrekt säger de flesta instruktioner att man sätter en spets på motorsidan och en på dockan. Om dom möts när man kör upp dom mot varandra ska allt vara ok. Men om motorn pekar snett så kommer det ju bli mer fel ju längre grejor man försöker svarva. På en metallsvarv innebär det att cylindrar blir konor, på en träsvarv tänker jag att arbetsstycket kommer att lossna från chucken efter ett tag. Nåväl, hur kan man se åt vilket håll själva rotationsaxeln pekar?
Laser! Jag tog en liten laserpekare och satte in den i chucken från helvetet.
Bänkslipmaskin i funktion, gnistor, slipar verktyg, verkstad, grönt, industriellt verktyg, Proof-märke, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom den absolut inte går att linjera exakt med rotationsaxeln kan man nöja sig med att den bildar en ring på dockan när man kör svarven på lägsta varvtalet
Svarv i verkstad med träbit, verktygsstöd och säkerhetsknapp. Hyllor och träsnideri syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exakta rotationscentrum sitter mitt i ringen, så nu kan man justera motorfästet så att ringen centrerar på mothållet.
Sedan får man dubbelkolla att det funkar med dockan närmare motorn också.

Verkstad med trä svarv, verktyg och säkerhetsutrustning i en oordnad miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om den röda ringen fortfarande centrerar är allt OK. Annars får man fila vidare på justeringarna...
Men man ska ha klart för sig att detta innebär att maskinen centrerar perfekt när man svarvar mellan dubbar, inte i chuck. Men chucken kan vara ganska sned utan att det betyder något för resultatet, så länge arbetsstycket inte skakar loss.
Att centrera chucken är ett eget race (ofta glapp i gängorna).
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Frågan är om laserpekaren alltid lyser rakt fram eller om den lyser (något) snett?
 
M MrJozk skrev:
Frågan är om laserpekaren alltid lyser rakt fram eller om den lyser (något) snett?
Det spelar ju ingen roll om chucken roterar så man får en lasercirkel istället för en punkt..
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Gnida lister.
Ytbehandling med bets och lack blir bättre om alla ställen har samma struktur. Därför vill vi att puts når överallt.
Profilerade lister putsas enklast för hand. Här ett exempel på arbetsordning och lämpliga verktyg.
Träsnickeri, lister, slipblock, slipmaterial, verkstadsarbetsbänk, detaljerade träprofiler, hantverk, slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar köra inifrån och ut. För att nå in i en kälning används en c-tapp av lämplig storlek som putskloss.
Hand slipar träkant med sandpapper. Hantverk, snickeri, träbearbetning, detalj, manuellt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan raka innerhörn. Sandpapper monterat på hård kloss med dubbelhäftande tejp. Allra längst i i ett skarpt hörn går inte att nå. Det får man tåla.
Hand håller sandpapper, slipar trälist, hantverk, träbearbetning, verkstad, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterhörn så långt det går med mjuk kloss. Har matta limmat på klossen. Idén är att sandpapperet ger vika lagom mycket så att det når ner lite i profiler och att kanter dövas ungefär lika överallt. Lätt annars att ta mer i ändar och på andra ställen. Små detaljer skall finnas kvar även efter puts.
Hand håller slipblock på trägolv, slipande rörelse, renovering, hantverk, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista handgreppet görs med fingertoppar som kloss. Gör man detta sist så känns det om det finns slarv.
Hand slipar trä med sandpapper, närbild, hantverk, gör-det-själv, träbearbetning, golv, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Händer att designers opponerar sig mot att döva kanter. De har aldrig betsat och lackat själva. Ett skarpt ytterhörn går inte att mellanslipa utan att betsen tar skada.
Allt måste putsas i någon grad.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
joakimbrodd och 24 till
  • Laddar…
Jobbat på denna vridtrafo ett tag nu, den funkar nu åtminstone. Saknar en ammeter och voltmeter på framsidan ännu men den fungerar.

Svarvade en egen knopp av trä att ställa in den med, den ser kanske lite hög ut, kanske ska svarva den lite kortare ännu. Behövde få den igång för idag är lillajul och den ska köra min amerikanska 120V belysning.

b1VclUvh.jpg

0-230V, 4A max
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Najs!

(Spartrafo? Se till att få nolla-fas rätt isf, så att du har 0 och 120V ut, inte 120 och 230...)
 
Biltemabatteriet lurade mig med sina 12.4V och gröna indikering, extra batterie gjorde ingen skillnad. Lackade ur och beställde en startbooster... NU är snön borta iaf. och Biltemabatteriet skall slängas så långt jag orkar

Motordel av maskin med gul tank, startbatteri och laddningsenhet. Verkstadsinriktning. Slitna, använda ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Biltemabatteriet lurade mig med sina 12.4V och gröna indikering, extra batterie gjorde ingen skillnad. Lackade ur och beställde en startbooster... NU är snön borta iaf. och Biltemabatteriet skall slängas så långt jag orkar

[bild]
Ja Biltemas mindre batterier är av våran erfarenhet det absoluta elefant anuset vad gäller batterier.
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja Biltemas mindre batterier är av våran erfarenhet det absoluta elefant anuset vad gäller batterier.
45Ah ska de ha 899kr för, det finns det ju märkesbatterier för på nätet : O
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
lerpoel lerpoel skrev:
Fint! Har urklippen någon praktisk funktion eller är det rent estetiskt?
Oj! Ursäkta mitt oskick med sent svar, men inget annat att skylla på än att jag ÄR ett förbannat oskick som inte kan uppmärksamma en fråga. Men här kommer det och det är inget annat än ett rent estetiskt tilltag från min sida. Jag ville bara att det skulle gå ihop med ribborna i räcket och det som är ovanför för att få ihop detaljerna på ett tilltalande uttryck.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Har dragit mig lite för att sätta på snöplog och kedjor, men med fortsatt minusgrader och mera snö i prognosen var det bara att inse att det är läge. Halvljuset behöver jag fixa då arbetsbelysningen är rätt bländande och min kinesiska dieselvärmare har det också jobbigt, men det funkar för gårdsbruk och några längre utflykter är inte planerade.

En gul grävmaskin i snötäckt skog, natt, strålkastare på, avger ett varmt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FoJjen och 9 till
  • Laddar…
Klöv en bit lärk med sågen. Framåt våren läggs de på betongblock och blir bänkar efter lite utjämning.
 
  • Kluvet trädstam på snötäckt mark, skogsmiljö, traditionell vedkapning, vinterdag, utomhusarbete, naturmaterial, förbränning, vedeldning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 13 till
  • Laddar…
Metallprofiler, grå, staplade, trästöttor, mellanrum, konstruktion, inomhus, kablar i bakgrunden, suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Komplettering av de gamla målningsbockarna så att hustrun kan lägga grundmålade pärlspont för kökstaket på tork.
 
  • Gilla
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Monterat ihop en hylla ..
Trähyllor på golvet, laserlinje projicerar vertikalt och horisontellt, tapetserad vägg, parkettgolv, inomhus hemförbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.