findus42 skrev:
Se upp nu... Jag detekterar en begynnande psykos här. Lignarius Severitatem.
Symptom:
Lyrisk över detaljer som ingen ser.
Tvångsmässigt putsbehov.
Drar sig undan från socialt liv för att vara med sina maskiner.

Från och med nu blir det värre. Talar av egen erfarenhet.

Mvh Findus
Another one bites the dust. Bokstavligen.

findus42 skrev:
Se upp nu... Jag detekterar en begynnande psykos här. Lignarius Severitatem.
Symptom:
Lyrisk över detaljer som ingen ser.
Tvångsmässigt putsbehov.
Drar sig undan från socialt liv för att vara med sina maskiner.

Från och med nu blir det värre. Talar av egen erfarenhet.

Mvh Findus
Ja det var ju uppmärksamt, men du är rätt sent ute med din diagnos, typ 5 år eller så....putsa tycker jag är trist:|

Redigerat:
teed skrev:
Har testat sågverk nummer 2 på gården

[bild]
Nr.2 menar du att du har fler.😊😀
Vem behöver inte ett eget sågverk?
Det ser kul ut.!!

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
teed skrev:
Har testat sågverk nummer 2 på gården

[bild]
Alldeles för mycket skojiga saker på den där bilden!

• Gilla
teed
  • Laddar…
Ola C skrev:
Ja det var ju uppmärksamt, men du är rätt sent ute med din diagnos, typ 5 år eller så....putsa tycker jag är trist:|
Det är trist att putsa, MEN kan vi låta det vara?? Tvångsmässigt är förnamnet! Muhahahah

Hälsar Findus

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
L-OFast skrev:
Nr.2 menar du att du har fler.😊😀
Vem behöver inte ett eget sågverk?
Det ser kul ut.!!
Hur menar du? Har inte alla några stycken sågverk?

Traktor med griparm hanterar stockar vid mobilt sågverk omgivet av frosttäckt mark och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Det skulla vara någonting att ha sågverk hemma på backen

Fast jag skulle nöja mig med ett...... STORT. Jag brukar nämligen ha för vana att hugga stock i 6-7 meters längd för att det skall bli mindre spill.
En egen Kara Master är drömmen men så rik blir jag aldrig.......

Redigerat:
Ola C skrev:
Såklart :) synd det är 4 sidor på en box, blir ju en som inte riktigt passar in. Man kan väl få ihop alla sidorna med klyvda plankor som då blir bookmatchade, har jag läst men aldrig lagt ner nån större tankemöda på det.

Edit. Nu klurade jag på det 5 min. Kanske är gammal skåpmat för erfarna snickare men för min del gick det upp ett ljus.

Klyver planka, insidorna blir då bookmatchade och denna planksida används som ytterytor på boxen. Då får man alla 4 hörn ådringsmatchade. Om jag inte tänkt fel nu.

[bild]
Detta tyckte jag var väldigt spännande! Kvällens avslappningsövningar med handverktyg fick bli i den riktningen. Noterade tre saker som du kanske redan hade tänkt på.

1) Alla fyra hörnen blir bra matachade i ådringen, med de vanliga problemen med klingan som tar bort material. Blir lite värre än vanligt pga att man måste hyvla efter klyvningen, det tog jag inte hänsyn till och fick hyvla bort onödigt mycket, vilket försköt ådringen. Som vanligt är det toppen om man har stående årsringar på bitens tjocklek, mindre fel då.

2) Om man inte gör en kvadratisk låda så måste kapsnitten som delar 2+4 från 1+3 förskjutas, är 2 lång måste vara 4 vara kort och vice versa.

3) Det går inte/jag har inte lyckats att få kärnsidan ut på alla fyra sidorna samtidigt. Gör jag fel?tror inte det men konstigare saker har hänt.

Redigerat:
Det där har jag sett i en Fine Woodworking, ska se om jag kan hitta den och posta principen men som jag minns det är Ola på rätt spår. Krävs en del finurlighet att räkna ut.

//Ronnie

Pysslarn skrev:
Det där har jag sett i en Fine Woodworking, ska se om jag kan hitta den och posta principen men som jag minns det är Ola på rätt spår. Krävs en del finurlighet att räkna ut.

//Ronnie
Ola var definitivt på rätt spår, sågade upp och hyvlade till bitar för lite handsinkning tidigare ikväll.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Lagt glidvalla på några skidor, verktygen är strykjärn och plastsickel bland annat.

[bild]
Hur fäster du slalomskidorna när du sicklar av?
Eller har du dom stående som på bilden?

• Gilla
riob
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Detta tyckte jag var väldigt spännande! Kvällens avslappningsövningar med handverktyg fick bli i den riktningen. Noterade tre saker som du kanske redan hade tänkt på.

1) Alla fyra hörnen blir bra matachade i ådringen, med de vanliga problemen med klingan som tar bort material. Blir lite värre än vanligt pga att man måste hyvla efter klyvningen, det tog jag inte hänsyn till och fick hyvla bort onödigt mycket, vilket försköt ådringen. Som vanligt är det toppen om man har stående årsringar på bitens tjocklek, mindre fel då.

2) Om man inte gör en kvadratisk låda så måste kapsnitten som delar 2+4 från 1+3 förskjutas, är 2 lång måste vara 4 vara kort och vice versa.

3) Det går inte/jag har inte lyckats att få kärnsidan ut på alla fyra sidorna samtidigt. Gör jag fel?tror inte det men konstigare saker har hänt.
Passa dig så inte amatörpsykolog Findus sätter diagnos på dig också;)

1. Fattar inte riktigt hur man ska ta hänsyn till hyvlingen när man klyver? Klyver man på bandsågen är det minimalt med bredd som tappas i snittet. Frihandsklyver man så kan det bli mycket att hyvla bort men det gjorde du väl inte?

2. Bra input, hade inte riktigt tänkt så långt, gäller bara att man tänker på det när man kapar då.

3. Nä eller ja. Nyligen klyvda ytorna hamnar utåt. Om klyvsnittet är i centrum på en stock eller max en halv planktjocklek från centrum blir det kärnsida ut på alla sidor. Men i normalfallet blir det kärnsida ut på 2 sidor. Vill man ha kärnsida ut? All bookmatching, även vid fanering, innebär ju att ena sidan blir icke körnsida.

Ser fram emot bilder på mästerverket(y)

Ola C skrev:
Passa dig så inte amatörpsykolog Findus sätter diagnos på dig också;)

1. Fattar inte riktigt hur man ska ta hänsyn till hyvlingen när man klyver? Klyver man på bandsågen är det minimalt med bredd som tappas i snittet. Frihandsklyver man så kan det bli mycket att hyvla bort men det gjorde du väl inte?

2. Bra input, hade inte riktigt tänkt så långt, gäller bara att man tänker på det när man kapar då.

3. Nä eller ja. Nyligen klyvda ytorna hamnar utåt. Om klyvsnittet är i centrum på en stock eller max en halv planktjocklek från centrum blir det kärnsida ut på alla sidor. Men i normalfallet blir det kärnsida ut på 2 sidor. Vill man ha kärnsida ut? All bookmatching, även vid fanering, innebär ju att ena sidan blir icke körnsida.

Ser fram emot bilder på mästerverket(y)

Haha, jag ska vara försiktig;)

1) Normalt sett har jag gjort som du, en lång bit, färdighyvlad och fin, sen kapa upp. Då blir det bara klingans tjocklek som fördärvar ådringen. När man ska klyva (och sen hyvla de klyvsågade ytorna) så försvinner även material på det håller, vilket också påverkar matchningen. Igår funderade jag inte över det alls. Hade en typ 30mm tjock bit som jag delade på mitten och hyvlade sen ner sidorna till 12mm, dvs onödigt mkt hyvlande vilket sabbade mer än nödvändigt. Med bara säg 1mm hyvling per bit efter klyvning blir problemet inte särskilt stort.
Sammanfattning: Ta ner biten du ska klyva till ca 2xfärdig bits tjocklek + 1+1mm (planhyvling) + vad bandsågen tar. O kanske lite vingelmån;)

3) Jag vill ha kärnsida ut när det gäller massivträ. Eller ja, så har jag blivit lärd. Tanken med det är - A) När årsringarna rätar ut sig skall fogarna vid bitens långsidor blir tightare, inte tvärtom. B) Nya sprickor pga torkning/skiftande temp/luftfuktighet i miljön där möbeln ska stå kommer mindre ofta på kärnsidan (jag vet inte varför). Detta problem är det tänkt att man ska slippa på faner som ju är "låst" av bäraren på ett helt annat sätt.
...Men jag kan ha fel...

Bilder blir det inte på efter-jobbet-träning! Men det blev bra, var i valnöt vilket jag gillar för handarbete, förutom att det är svårt att se linjerna. Skickade en bild på den färdiga "boxen" (la alltså inte in botten/lock) till en polare som inte snickrar. Han hade svårt att fatta att någon var så dum att de inte satte botten/lock. Att man kunde göra det bara för att träna trodde han inte på haha.

Kan också konstatera att jag igår gjorde något jag ha tänkt på länge men inte riktigt vågat. Har alltid varit lite missnöjd med att min lilla veritas cross-cut har haft för mkt skränkning. Igår slipade jag ner den en bit, aningen orolig för att den skulle bli svårsågad och det skulle krävas omfilning, skränkning etc. Men det blev bara bättre. Nästa fredag filar jag nog lite till. Vem behöver skränkning;)

Redigerat:
1. Ok jag är med. Jag håller med om ditt förslag men det kan va lite riskfyllt om biten slår sig i klyvningen. Vet man ska hyvla lika på båda sidor men i detta fallet kan det kanske va värt att spara mer för hyvling på icke synliga sidan, så har man lite marginal.

3. Har läst om kärnsida ut men för lådor o liknande småprylar som ska användas inomhus trodde jag det spela mindre roll.

Övrigt. Konstig kompis och jag har också filat ner min veritassåg som jag tyckte var väldigt svårstartad. :)

1) ja så smart kan man ju också vara:) bara att hålla bra ordning på allt så blir det bra

3) bra fråga hur stor roll det spelar egentligen. Det är väl ett klassiskt problem med det vi sysslar med. Vissa saker (tex slipa ner skränkning på sågen) märker man direkt om det funkar eller ej. Andra saker, som tex kärnsidan in/ut får man inte bekräftelse på om det spelade någon roll förrän många år senare - när lådan är borta sedan länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.