teed skrev:
Hur menar du? Har inte alla några stycken sågverk?

[bild]
Alla barnen måste väl ha ett eget att leka med....:rolleyes:
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
Sjukt avis.
 
Idag blev det lite slipning, hann inte så långt innan man skulle in igen så bryningen får bli "senare"
img-0522.JPG
img-0521.JPG

Någon som har bra tips på skaft till klyvyxen? har skaftat om en av yxorna på bilden med biltemas lackade hickory skaft och gillar det veeeerkligen inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Hur fäster du slalomskidorna när du sicklar av?
Eller har du dom stående som på bilden?
Just nu får det bli stående för jag hittar inte mina swix-tvingar... :x

Tre röda Swix-skidtvingar för att säkra skidor under vallning eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Just nu får det bli stående för jag hittar inte mina swix-tvingar... :x

[bild]
Ah, jag antar dom fungerar finfint?!

Kanske får bli nästa vintersport investering, takboxen köptes i vintras.. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, de är helt ok. Försöker komma på något smart sätt att koppla på grovdamnsugaren så man slipper få "vallaspånet" på golvet bara. Det blir ju så in i humhum halt på golvet :)
 
mexitegel skrev:
Ja, de är helt ok. Försöker komma på något smart sätt att koppla på grovdamnsugaren så man slipper få "vallaspånet" på golvet bara. Det blir ju så in i humhum halt på golvet :)
Hehe jotack, har hållit på att slå ikull mer än en gång på platsen där längdskidorna vallas i garaget. :)
Ska spana in lite priser på dom!

PS. säg till om du kommer på nån bra sickelsuglösning! ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Moddat pjäxorna, med vinkelslipen går det fort
Användning av vinkelslip för att modifiera en skidpjäxa på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Moddad pjäxa med uppslipad sula avbildad på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vadan detta tilltag? :x
 
Några dagar kvar till julafton — än finns det tid!

Okej, eftersom ingen har bett mig att sluta fortsätter jag posta om mina konsolbord...

Ändrade mig om limningen, det ser taffligt ut men så här var det iallafall

Konsolbord under limning med flera Irwintvingar som håller samman trädelarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klena Irwintvingar ytterst där jag räknar med minst last, sedan kraftigare grejer efterhand, nio st totalt. Jag har fått lära mig att man ska försöka få plats med så många tvingar som möjligt, det här blev en kompromiss.

Ett konsolbord under konstruktion med nio tvingar i olika storlekar för att fästa delarna tillsammans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns nog dåligt men jag använde spillbitarna från sågningen av kurvan i början av bygget för att kunna sätta tvingarna rakt över rygg och bordskiva. Med hjälp av lite distanser under skivan fick jag bättre möjlighet att placera tvingarna.

Konsolbord under konstruktion med limmad rygg och bordskiva i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut när rygg och bordskiva kommit ut ur "pressen". Nu är det dags att fräsa ryggen plan med bordskivan,

Närbild av hörnet på ett konsolbord med en slät yta där träet är kapad rent och flush med bordskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste så nära ryggstycket som möjligt. Sista biten i hörnet tog jag med stämjärn, blev riktigt bra faktiskt men ska inte plåga er med bild på hur JÄTTEFINT det blev. :D

En Irwin japansåg ligger på en träskiva, redo att användas för snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist vill jag bara visa en liten kille som gjorde ett oväntat bra jobb! Kapade de utskjutande delarna på ryggen med den här lilla japansågen som jag köpte på Harald Nyborg. Rent, snyggt och flush med bordskivan. Kanon!

Sedan de här bilderna togs har jag spacklat skarvar och snittytor med kemiskt trä (Elastisk Pudding) samt slipat dessa. Nu återstår målning och montering så jag återkommer med rapport när det blir aktuellt.

//Ronnie
 
Frustrator skrev:
Moddat pjäxorna, med vinkelslipen går det fort
[bild]
[bild]
SNS Pilot som ska användas på SNS Profil bindning? :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Vadan detta tilltag? :x
FredrikR skrev:
SNS Pilot som ska användas på SNS Profil bindning? :)

Japp, farsan hade köpt sig fel skor på rean förra året. Fixades lätt med vinkelslip och sen lirkar man ut de två metallhalvorna. De är lite trögare att sluta i bindningen men man får ett skönt tryck med dem.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Sågat lite och testat bladstyrningarna, jag är nog nöjd med resultatet, att allting är i räta vinklar är det jag tycker är viktigast, även sågytan blev bra och här kör jag bara med 5/8" bladet och inte 1 tummaren
31596986262_79050c43b6_b.jpg

31743067375_c59e84b771_b.jpg
 
  • Gilla
Skooda och 8 till
  • Laddar…
Börjar bli klar med min metallverkstad.

Nyligen färdigställd metallverkstad med olika maskiner och verktyg på ett organiserat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställd metallverkstad med olika maskiner och verktyg på ett organiserat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 12 till
  • Laddar…
katos skrev:
Börjar bli klar med min metallverkstad.

[bild][bild]
Oj...nu gör det ont i mig........ efter att ha stått ute i ishalka och snålblåst och snöyra och duggregn och bearbetat maskindelar med vinkelslipmaskin och fil dag efter dag....... ibland på tiondelsmillimeters nogrannhet...... för att jag inte har råd att skaffa ens en jävla kipphyvel.......

Gratulerar till verkstaden katos!
Det enda jag saknar där är just en kipphyvel;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.