Tack Heimlaga. Jag är bara i början i min karriär i metallbearbetning så får väl komplettera om jag saknar något i framtiden. Jag fick ett bra pris på alla maskiner, det var i fint skicka och fick massor tillbehör. Därför kunde jag inte motstå att köpa.

Då blev jag tvungen att bygga en lokal osv. Det är alltid kul med maskiner.
Är det någon som har tips var man kan köpa svarv och fräsämnen i Östergötland så är jag tacksam.
 
Finns det någon skrothandlare i trakten där du skulle få gå och gräva? De brukar ta 60 cent kilon här i Finland men jag får stamkundsrabatt på flera skrothandlar.
Finns det något metallbearbetningsföretag där du skulle få gräva i skrotcontainern? De brukar ta 40-50 cent kilon i Finland. På somliga ställen vill de ha betalningen i wienerbröd eller grisar (en sorts stora syltmunkar).

Då jag letar axelstål brukar jag ha med ackumulatorborrmaskinen och några vassa småborrar. Då jag borrar i stålstumparna ser jag på spånet om de är fullgott axelstål eller automatstål. Axelstål ger långa spånor som går att böja och automatstål ger korta spröda spånor. Automatstål har dålig hållfasthet och är inte svetsbart men är lätt att svarva och fräsa i. Därför passar det för delar som inte belastas hårt.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
katos skrev:
Börjar bli klar med min metallverkstad.

[bild]
Jag gillar "skrivbordslampan" (y)
Har precis likadan vid mitt datorbord, dvs där jag sitter 23 timmar per dygn :)
 
Får ståfräs av att bara se bilderna :p säg till om du vill sälja bänkborren ;)
 
Gillar speciellt att det finns pelarborr för både vuxna och barn (y) :D
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Magnus, Jag skulle kunna sälja bänkborrmaskinen till dig, men då måste du komma hämta den och jag skulle känna mig obekväm att göra affärer med någon som har ståfräs....

Min son kryper bara än så länge så höjden är perfekt...

Skämt å sido så tänkte jag sälja den, men behåller den nog för tillfället. Säljer jag den så kanske jag saknar den och då kan jag inte köpa en till pelarborr eftersom jag redan har två. En är för sig en kina Jula fräs men den står i snickeriet och där behövs inte så rejäla doningar.
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Magnus Larsson skrev:
Får ståfräs av att bara se bilderna :p säg till om du vill sälja bänkborren ;)
"Vertikalfräs" tror jag är rätt ord i detta sammanhang, för det tillstånd du vill beskriva.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kokat knäck, viktigt att temperaturen är rätt!

Termometer som visar 103.8 grader celsius över en kastrull med kokande knäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Själv brukar jag våga mig ända upp till 110°C inför helgerna.

Men så har jag alltid varit lite av "Friskt vågat är hälften vunnet" :)

God JUL (y)
 
mexitegel skrev:
Kokat knäck, viktigt att temperaturen är rätt!

[bild]
Fuck, min irtermometer ligger på landet kom jag just på. Argh! Jag som har chokladkolan planerad till imorgon kväll!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
128 grader, då blir knäcken perfekt! 👍
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
jonmo skrev:
Fuck, min irtermometer ligger på landet kom jag just på. Argh! Jag som har chokladkolan planerad till imorgon kväll!
Bor du i närheten får du gärna låna, jag har två :)
 
mexitegel skrev:
Bor du i närheten får du gärna låna, jag har två :)
Tack för erbjudandet. Jag får dock gå på den gamla metoden, jag har en helt ok mattermometer.

Jag ska dock se till att lägga IR-termometern i matverktygslådan snarast. Den följde med när jag köpte min Fluke 87, men jag har inte riktigt kommit på någon bra användning än. Tack för tipset!
 
Dammsugade lite på bandsågen och så föll den gamla kopplingsdosan bort... När jag fick sågen hade dom ju bytt till något annan sorts kontaktor med två brytare som måste läggas på, den gamla dosan satt kvar och jag hade inte ägnat den nån tanke... Men nu ser jag den innehåller en kontaktor med brytare! Trevligt med sådana överraskningar, extra kontaktorer är något jag brukar hitta nytta för.



Gjorde även 8st tapphål i benen till min mini-roubo bänk med det jay bates inspirerade fräsanhållet, första gången jag fräst utan att det skulle ha gått fel. Jag har nog aldrig lyckats fräsa tapphål med bara ett anhåll, det slinter alltid...

https://www.youtube.com/watch?v=KyKgJKKUvH8
 
Redigerat:
Direkt från tomtens verkstad; plommon och vin i en kombination som alltid retar någon :D Trälåda med flaska och spån på ett snickarbord med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.