3 477 687 läst · 18 536 svar
3478k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Det var ett snyggt skåp! Det brända matchar ju verkligen din T8.DANNE_K_ skrev:Har snickrat ihop en till möbel av virke från trasiga lastpallar. Denna gången till mig och min T8. 🙂
Lådornas bottnar är av gammal plywood, som tidigare satt på en möbel som jag fick med vid ett köp av en pelarborr för en massa år sedan. Resten av virket är från trasiga lastpallar.
De ljusa ytorna är lätt brända, med gasbrännare, och lådfronterna är hårt brända. Ingen färg, bara klarlackad efter bränningen.
[bild]
[bild]
Hur blir det med det brända efter lackeringen? Går svärtan igenom?
Mvh Mackk
Experimenterade med att forma plåt för förstärkning och insvetsning av detaljer, fast i slutändan blev det inget jag använder så lite poänglöst var det, men om jag behöver nåt liknande i framtiden har jag verktyget
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillverkade, utan att nyttja verktyget ovanför fästen för jalusi till min bil, fäster dom med sikaflex.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Projekt under veckan, testat att ångböja samt skicktlimma. Slutmålet är en fotpall. Återstår att rensa kopiösa mängder lim, slipa, forma, samt fläta en sits.
Materialet är 4mm remsor sågade ur en gammal regel, gissningsvis furu, från carporten som revs för några år sedan. Den har sedan dess agerat gjutform och byggnadsställning, så den är full av skruvhål och skit. Så nu, fjärde gången gilt har den fått sin slutform (eventuellt blir det ved om slutresultatet inte blir tillfredsställande 😂). Såhär i efterhand, med tanke på mängden jobb kanske man skulle ha skaffat lite finare virke 🤔
Logga in
Skapa konto
Materialet är 4mm remsor sågade ur en gammal regel, gissningsvis furu, från carporten som revs för några år sedan. Den har sedan dess agerat gjutform och byggnadsställning, så den är full av skruvhål och skit. Så nu, fjärde gången gilt har den fått sin slutform (eventuellt blir det ved om slutresultatet inte blir tillfredsställande 😂). Såhär i efterhand, med tanke på mängden jobb kanske man skulle ha skaffat lite finare virke 🤔
Inte bra att elda upp limmat trä rent generellt…J JSten skrev:Projekt under veckan, testat att ångböja samt skicktlimma. Slutmålet är en fotpall. Återstår att rensa kopiösa mängder lim, slipa, forma, samt fläta en sits.
[bild]
Snygg trapp, vad är det för typ av färg?Cheesen skrev:Håller på med två trappsteg i trädgården, insåg att min stämkniv var otroligt slö... Den är nog det svåraste verktyget jag äger när det kommer till att få den vass och rak. Man får ta fram en stor del av sliparsenalen varenda gång.
Brukar bara fuska till kniven på bandslipen men då blir den ur vinkel efter ett tag, tog mig 30 minuter att plana, fiixa vinkel och få den vass med diamanter, japaner och hemgjord strigel.[bild][bild]
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Småpillat en stund inne i svalkan. Sista testmonteringen innan det slutmonteras med loctite. Bara få ihop båda halvorna av armbandet för test av storleken.