3 462 788 läst · 18 508 svar
3463k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Mycket tjusigt!findus42 skrev:Examen i dag.
Fick en sms-fråga i går kväll från en vän som känner mig väl.
”Behöver en examenspresent i morgon. Tänker mig en kökskniv. Vad är bra och vad kostar en sådan?”
Gav ett mer uttömmande orakelsvar än jag brukar.
Efter en paus återkom vännen.
”Har du möjlighet att åka förbi lämplig butik och lösa det här åt mig? Det får inte kosta mer än 500sek”
Så i morse anskaffades en kniv som jag kan stå för.
[bild]
Victorinox. Bland de bättre.
Lagom långt tunt blad med tillräcklig bredd för att hacka grönt eller skära kött. Inte för brett för att filea fisk. Genomgående med nitat trähandtag. Inget för ögat. Bara för handens glädje. En kniv som duger hela livet.
Behövde presentation...
Så lade några timmar på ett etui.
En lämplig spillbit sågades till. Förstås gjort med tanke på mönsterpassning.
[bild]
Hade inte tid med finlir så fick använda lite fula knep. Har man gerade bitar kan man lägga dem med utsidan upp och sätta ihop med maskeringstejp.
[bild]
Sedan vänder man på steken och kletar lim på alla skarvar. Även botten.
[bild]
Därefter går det att så att säga rulla ihop hela lådan. Lite mer tejp där det verkar glappt kan behövas.
[bild]
Ett par remsor tretex med presspassning.
[bild]
Skjöts ner för att ge rätt stöd till knivbladet.
[bild]
Putsades till lite lagom och två lager lack senare.
[bild]
Quest complete.
[bild]
Och budget...
Frågeställaren lever i forntiden och har inte en susning om vad bra verktyg kostar. Före coronan kanske en femhunka hade räckt. Dagens verklighet ser helt annorlunda ut.
Och det där med att känna mig...
Att be mig är att begära topp eller ingenting. Det vet mina vänner...
Mvh Findus
Hur gjorde du för att ”skala av” några lager av plywooden så att locket går omlott?
Mvh Mackk
Jobbat lite åt andra. Sjöscouternas båtar har växt både på längden och till antalet så slipen med tillhörande hus för vinterförvaring behöver modifieras.
Svetsat en balk som så småningom ska växla av en annan balk för att bli av med några stolpar.
När man ändå är igång och svetsar så är det lika bra att sätta dit ett öra så man slipper krångla med stroppar när balken ska lyftas på plats.
Behövs en plint att lägga balkändan på. 3m upp på en klippa och 80cm under taket var ett spännande ställe att borra dubbhål, armera, forma och gjuta.
Sedan blev det rälsläggning för att ge några platser till på slipen.
Fick inte tag på räls med rätt höjd.
Får justera höjden lite. Fogberett för svetsning i morgon.
Svetsat en balk som så småningom ska växla av en annan balk för att bli av med några stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man ändå är igång och svetsar så är det lika bra att sätta dit ett öra så man slipper krångla med stroppar när balken ska lyftas på plats.
Logga in
Skapa konto
Behövs en plint att lägga balkändan på. 3m upp på en klippa och 80cm under taket var ett spännande ställe att borra dubbhål, armera, forma och gjuta.
Logga in
Skapa konto
Sedan blev det rälsläggning för att ge några platser till på slipen.
Logga in
Skapa konto
Fick inte tag på räls med rätt höjd.
Logga in
Skapa konto
Får justera höjden lite. Fogberett för svetsning i morgon.
Svaret syns i denna bild.M Mackk skrev:
Logga in
Skapa konto
Avskalningen på insidan av locket är gjord före limning. Vänd ifrån betraktaren i bild.
Har gjort det i justersåg genom att ha klingan på halva tjockleken av plyfan. Klyvanhållet har begränsat djupet.
Utsidan på den andra delen är gjord efter hoplimning. Små steg för att få perfekt passning. Jag gjorde även den i justersåg. Hade gått lika bra för hand med ryggsåg, grundkloss och sandpapper.
Mvh Findus
Okej, tack för förklaringen, då förstår jag.findus42 skrev:Svaret syns i denna bild.
[bild]
Avskalningen på insidan av locket är gjord före limning. Vänd ifrån betraktaren i bild.
Har gjort det i justersåg genom att ha klingan på halva tjockleken av plyfan. Klyvanhållet har begränsat djupet.
Utsidan på den andra delen är gjord efter hoplimning. Små steg för att få perfekt passning. Jag gjorde även den i justersåg. Hade gått lika bra för hand med ryggsåg, grundkloss och sandpapper.
Mvh Findus
Och du har tagit flera drag på sågen för att kunna skala av så mycket?
Mvh Mackk
Logga in
Skapa konto
Lite sliten strålkastare.
Logga in
Skapa konto
50 minuter armbågsfett senare.
Logga in
Skapa konto
600, 1000, 1500, 2000 slippapper.
Fuskade lite med skruvdragare till autosolen...
Halvljus?! 😆