Åtgärden
Ola C Ola C skrev:
Basen är väl i valchromat?
Aha. Ja det stämmer. Jag som trodde det var stånghållaren (i brist på bättre namn) som menades med bas
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Träklossar fastspända med BESSEY skruvtvingar på arbetsbänk med hålplattebakgrund. Hantverk, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvingat lite. Långt där inne finns en liten skattkista.
 
  • Gilla
  • Haha
Jontha och 9 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tvingat lite. Långt där inne finns en liten skattkista.
...som är tom nu. 😄
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
...som är tom nu. 😄
Du menar för att jag lagt allt guld på att köpa tvingar? I så fall är du rätt ute...
 
  • Haha
  • Gilla
Mats och 6 till
  • Laddar…
Köksunderskåp öppet, diskho synlig, avloppsrör, kakelvägg, suddig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygammal diskbänk på Ikea stommar, nytt vatten och vattenlås. Nu premiärdiskar morsan 😀
Resten får hon fixa själv 😎
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Examen i dag.
Fick en sms-fråga i går kväll från en vän som känner mig väl.
”Behöver en examenspresent i morgon. Tänker mig en kökskniv. Vad är bra och vad kostar en sådan?”
Gav ett mer uttömmande orakelsvar än jag brukar.
Efter en paus återkom vännen.
”Har du möjlighet att åka förbi lämplig butik och lösa det här åt mig? Det får inte kosta mer än 500sek”

Så i morse anskaffades en kniv som jag kan stå för.
[bild]
Victorinox. Bland de bättre.
Lagom långt tunt blad med tillräcklig bredd för att hacka grönt eller skära kött. Inte för brett för att filea fisk. Genomgående med nitat trähandtag. Inget för ögat. Bara för handens glädje. En kniv som duger hela livet.

Behövde presentation...
Så lade några timmar på ett etui.
En lämplig spillbit sågades till. Förstås gjort med tanke på mönsterpassning.
[bild]
Hade inte tid med finlir så fick använda lite fula knep. Har man gerade bitar kan man lägga dem med utsidan upp och sätta ihop med maskeringstejp.
[bild]
Sedan vänder man på steken och kletar lim på alla skarvar. Även botten.
[bild]
Därefter går det att så att säga rulla ihop hela lådan. Lite mer tejp där det verkar glappt kan behövas.
[bild]
Ett par remsor tretex med presspassning.
[bild]
Skjöts ner för att ge rätt stöd till knivbladet.
[bild]
Putsades till lite lagom och två lager lack senare.
[bild]
Quest complete.
[bild]
Och budget...
Frågeställaren lever i forntiden och har inte en susning om vad bra verktyg kostar. Före coronan kanske en femhunka hade räckt. Dagens verklighet ser helt annorlunda ut.

Och det där med att känna mig...
Att be mig är att begära topp eller ingenting. Det vet mina vänner...

Mvh Findus
Mycket tjusigt!

Hur gjorde du för att ”skala av” några lager av plywooden så att locket går omlott?

Mvh Mackk
 
J JohnyS skrev:
[bild]
Nygammal diskbänk på Ikea stommar, nytt vatten och vattenlås. Nu premiärdiskar morsan 😀
Resten får hon fixa själv 😎
Hur ser det ut ovanifrån? En gammal diskbänk är väl 60cm djup och nyare ikeastommar är 63. ???

//AA
 
Jobbat lite åt andra. Sjöscouternas båtar har växt både på längden och till antalet så slipen med tillhörande hus för vinterförvaring behöver modifieras.

Svetsat en balk som så småningom ska växla av en annan balk för att bli av med några stolpar.
Rödmålad metallbalk i arbetsmiljö, möjlig konstruktionsdel, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man ändå är igång och svetsar så är det lika bra att sätta dit ett öra så man slipper krångla med stroppar när balken ska lyftas på plats.
Röd metallbjälke med monterat U-format lyftöga, svart hink och träspar vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövs en plint att lägga balkändan på. 3m upp på en klippa och 80cm under taket var ett spännande ställe att borra dubbhål, armera, forma och gjuta. Bild på ett grovt betongblock, trälådor och tak i ett förråd eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det rälsläggning för att ge några platser till på slipen.
Inomhus byggarbetsplats med grusgolv, tomma träbalkar och synligt timmervägg, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick inte tag på räls med rätt höjd.
Byggarbetsplats med jord, grus, träram och en rostig metallstång. Verkar rörigt och i byggfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får justera höjden lite. Fogberett för svetsning i morgon.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
M Mackk skrev:
”skala av” några lager av plywood
Svaret syns i denna bild.
Hantverksprojekt på arbetsbord, träbitar, lim, pensel, masonit. Verkar vara delar till en modell eller inramning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avskalningen på insidan av locket är gjord före limning. Vänd ifrån betraktaren i bild.
Har gjort det i justersåg genom att ha klingan på halva tjockleken av plyfan. Klyvanhållet har begränsat djupet.

Utsidan på den andra delen är gjord efter hoplimning. Små steg för att få perfekt passning. Jag gjorde även den i justersåg. Hade gått lika bra för hand med ryggsåg, grundkloss och sandpapper.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Mackk och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Svaret syns i denna bild.
[bild]
Avskalningen på insidan av locket är gjord före limning. Vänd ifrån betraktaren i bild.
Har gjort det i justersåg genom att ha klingan på halva tjockleken av plyfan. Klyvanhållet har begränsat djupet.

Utsidan på den andra delen är gjord efter hoplimning. Små steg för att få perfekt passning. Jag gjorde även den i justersåg. Hade gått lika bra för hand med ryggsåg, grundkloss och sandpapper.

Mvh Findus
Okej, tack för förklaringen, då förstår jag.

Och du har tagit flera drag på sågen för att kunna skala av så mycket?

Mvh Mackk
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Skruvat av vattenbehållaren på slipstenen, diskat ur och satt dit igen. Slipat lien, och JÄVLAR vad trevlig den blev att slå med nu!
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Skruvat av vattenbehållaren på slipstenen, diskat ur och satt dit igen. Slipat lien, och JÄVLAR vad trevlig den blev att slå med nu!
Ojämn gräsmatta med högt gräs och vildväxande vegetation, nyligen klippt område, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Hur ser det ut ovanifrån? En gammal diskbänk är väl 60cm djup och nyare ikeastommar är 63. ???

//AA
Mmm, det blir ca 10mm glipa vid väggen, men stänkskydd plus en ev. kvartslist löser problemet.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Bilstrålkastare täckt med tejp, möjligen för reparation eller skydd, på blå bil med motorhuven öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite sliten strålkastare.
Bilens framlykta täckt med tejp, antyder en reparation eller rengöring, motorhuven är öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

50 minuter armbågsfett senare.
Blå Toyota, verktyg, motorolja, trasig stötfångare, parkering, grus, gult hink, handdukar, underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

600, 1000, 1500, 2000 slippapper.
Fuskade lite med skruvdragare till autosolen...

Halvljus?! 😆
 
  • Gilla
K_arlstrom och 9 till
  • Laddar…
Gnuggade andra lyktan. Nu med en staro 😎
Två halvljus blir ett helljus 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.