Långburk på en tisdag! :love:
 
  • Gilla
  • Haha
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Efter har jag ingen bild, han drog som en avlöning så fort den satt ihop...
Tider man minns...
 
Igår skulle jag svarva till en adapter mellan 1/2" BSP (hona) ->M22x1.5 (hane) för högtryckstvättens nya handtag men slarvade då jag häll på med måtten och gjorde innerdimensionen för BSP sidan enligt M22... Dvs för stor! Bara att kapa delen och prova igen...

Men igår orkade jag inte mera, gick ut och slog på bilen med hammare i några timmar istället.
 
  • Gilla
  • Haha
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Glöm inte att plocka bort kulan ;)
Glömde kolla efter glapp, tänkte bara på "besiktningstillbehören" :oops: Vart nedslag på en yttre och en inre styrled. självklart på varsin sida...

Bes. gubben efter provturen: "Förstår att du tog den på släp" = fartspärr (arbetsnyckeln slår ifrån vid 65km/h) samt gasreglagspärren gjorde jobbet (reggad med 15kW, MC reggad är/var så)

Pickup med släpvagn parkerad, ATV bredvid, industribyggnad i bakgrunden, dagtid, klar himmel, vägskylt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FreQa FreQa skrev:
Bläh
[bild]
Och med svärfar som telefonsupport löste det sig. Min första maskin som jag lagat!
(har felsökt, bytt bränsleslang, bränslefilter och sprayat 5-56 i motorn)

Nu ska det här röjas på gården!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Det börjar likna en båt på insidan. Jag håller på med motorlådan och avgasröret.
En träbåt under konstruktion eller reparation, inomhus, med verktyg och byggmaterial synliga, täckt av presenning och matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emanuel01 och 14 till
  • Laddar…
galento
nanowire nanowire skrev:
Måste hålla med @Anderscurl; motorsåg är inte rätt verktyg när man vet att det tar sekunder innan kedjan är slö av sten och grus. En tigersåg med rivningsblad i bi- eller hårdmetall håller betydligt bättre.
Eller också hyr man nån med stubbfräs , har vi gjort ett par gånger mkt smidigt.
( om det finns nån i närheten )
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Cheesen
Tyckte det skramlade konstigt i lördags... Fick syn på vart skramlet var.
Fick testa nya blocknycklarna... Tyvärr följde det inte med nån 1/2tum...
Ersatte bulten med en m8 efter en halvtimmes rotande i hoppets låda.
Så då fick jag testa både 8an och 13 i Bosch satsen.. gillar att nycklarna inte knarpar, men dra hårt tror jag inte dom håller för.
Röd, våt yta, Jonsered-logotyp, BOSCH-verktyg, maskindelar, fästelement, inget levande synligt, närbild, mekanisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag undrar hur många gånger min urgamla bacho 1/2' har räddat dagen... Helt ovärderligt verktyg.
Guldfärgad bult, mutter, bricka med en fast nyckel; ovanpå träyta, felaktig verktygsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Fick hem ett paket i brevlådan (https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-977#post-5264625) så jag blev nästan tvungen att spendera aftonen med att fortsätta pilla i lilla bandsågen. Nya sulor och en 5 minuters prototyp på dammsugarfäste, det förstnämnda funkade klockrent och det andra ungefär som förväntat men jag tror det duger för mig då bandsågen ändå inte kastar spån överallt så det är ganska lättstädat.
Kollage av bandsågdelar: blad, hjul och justeringsspak. Verktyg för träbearbetning, detaljinriktad närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två bandsågar skär genom trästycken, arbetsmiljö, industriellt verktyg, symmetri, spegelbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Gjorde en enkel "mockup" av spillvirke för att se höjder och djup på skärmtaket som ska till...

Långt ifrån rakt, stabilt eller bra, men hjälpte klart till med visualiseringen... :)

Ett grått hus med terrass, röd målbur, stenlagd uppfart och diverse trädgårdstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Metallsnickrat till minilastaren, bomfäste, helsvetsning och hydraulslangar kvar.
Manuell vedklyv på träbord, grön gräsmatta, bakgrund med trädgårdsobjekt och presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smörjnipplar åsså
 
  • Gilla
Vardagsrum och 11 till
  • Laddar…
Rickard.
Förfinade och monterade dammsugarfästet som jag började med igår och vilken skillnad det blev, efter ≈10 minuters sågande var det bara ett tunt lager damm runt sågen.

"Tillverkade" även en del som jag tror saknas för att tvinga bordet plant, vet inte riktigt varför men min sågs anhåll m. delar ser lite annars(sämre) ut än dom på bilder jag sett på internet men den funkar så det får vara. Med det så är allt jag ville göra med sågen klart så nu är det bara att såga (y)
Maskindelar, sladdar, spån, närbilder, komponenter, mekanisk utrustning, arbetsmiljö, industriellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
S sinuslinus skrev:
Varken bok eller björk är beständigt utomhus och är två träslag som inte används i båtar.

Ställer man den under tak så förlängs livslängden betydligt.

Och skalmar i ek måste vara opraktiskt? Eken är svag tvärs fibrerna och ger lätt stickor.
Björk... Skulle tro det var runt 95 som farsan gjorde nya skaklar...
Sparken lagade jag med björk 2011...
Ingen av dom står innomhus speciellt ofta... Sommaren är för kort för både spark å kärra för att någonsin hinna komma in .
Sliten vit trästol på gräsmatta, närbild, färgflagor, naturbakgrund, utomhus, dagsljus, försummelse, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rostig skottkärra lastad med ved på gräsmark i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
S
Cheesen Cheesen skrev:
Björk... Skulle tro det var runt 95 som farsan gjorde nya skaklar...
Sparken lagade jag med björk 2011...
Ingen av dom står innomhus speciellt ofta... Sommaren är för kort för både spark å kärra för att någonsin hinna komma in .
[bild]
[bild]
Björk är bra till redskap. (y)

Ni har längre vintrar i Norrbotten så rötsvamparna inte är aktiva lika länge kanske?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Björk... Skulle tro det var runt 95 som farsan gjorde nya skaklar...
Sparken lagade jag med björk 2011...
Ingen av dom står innomhus speciellt ofta... Sommaren är för kort för både spark å kärra för att någonsin hinna komma in .
[bild]
[bild]
Noterar att det är skapligt grov dimension på de skalmarna :D
Här är bild på en bit av min avruttnade skalm original Hörby 90: En hand håller ett stycke av ett bränt trä, gröna löv i förgrunden, soligt trädäck och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit med hål, bränd yta, ligger på grått underlag, grönska i suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.